@bdotsie: Je bent verkeerd geïnformeerd en je geeft verkeerde informatie aan TS. Dat vind ik echt vervelend om te lezen, want de situatie is voor TS al onzeker genoeg. Wij hebben het hier over de NIPT bloedanalyse. Die geeft dus veel hogere zekerheid dan jij hier schrijft, en die test op trisomie 21, 18 en 13.
Mrs Hair: mijn gynaecoloog hier in Zwitserland (hoofd van gyn universitair ziekenhuis) heeft mij ook verteld dat als je 100% zekerheid wil je nu toch (nog) op vlokkentest of vruchtwaterpunctie bent aangewezen. Hier doen ze de NIPT test namelijk ook, en al een tijdje (gewoon vergoed). Over een aantal jaar zal je ook met de bloedtest 100% zekerheid krijgen maar nu nog niet (ook al zit het er dichtbij). Isaatje: Succes met de vlokkentest! Hoop dat je snel uitsluitsel hebt in deze afgrijselijke onzekere tijd.
@Me2: Dat is toch ook wat ik zeg? Ik heb aangegeven dat de trisomieën met respectievelijk 97%, 95% en 80% kunnen worden uitgesloten, en dat als TS 100% zekerheid wil, ze beter voor de vlokkentest/vruchtwaterpunctie kan kiezen. Maar bdotsie heeft het in het algemeen over 80%, en ze zegt bovendien dat het alleen maar over Down gaat. Dat klopt dus gewoon niet. Wat bovendien heel belangrijk is, is dat als de test zegt dat je kindje GEEN trisomie heeft, dat met 99,9% zekerheid is, en dat geldt voor de drie trisomie-varianten. Dat heet een 'false positive rate'. Het is heel belangrijk om het verschil tussen die twee percentages goed te begrijpen.
Volgende week woensdag de vlokkentest, er is ons wel verteld dat wij niet te veel hoop meer moet hebben. Meer als 80% dat het fout is met de kleine. Wij gaan dus van het ergste uit.
Dat is dus niet zoals ik het heb begrepen. Mijn gyn sprak eerder over 95-98%, dat vond ik zelf (nog) te weinig zekerheid. Veel sterkte Isaatje!
Heel veel sterkte. Mocht het mis zijn, laat je in het ziekenhuis dan heel goed informeren over de mogelijkheden m.b.t. bevalling of curretage, zodat je de juiste keuze kunt maken.
Heel veel sterkte, wat een zware en spannende tijd maken jullie mee nu. Ik hoop dat jullie snel zekerheid hebben (met positief nieuws)
Bij ons in België doen ze de 'NIPT-methode'. Hier nemen ze gewoon bloed af van de moeder. Hierdoor krijg je 99% zekerheid zeggen ze. Enige nadeel is dat het duur is. Zoals hierboven rond de 600 - 750 euro. En dit word niet terugbetaald. (allesinds niet in België). Dit alles vertelde mijn gynaecologe.
Dames, sorry voor het niet reageren de laatste tijd. Wij hadden een vreselijke week van onzekerheid. Wij hebben vorige week namelijk een vlokkentest laten doen, tijdens de vlokkentest was de nekplooi toegenomen tot wel 14 mm !!! Vandaag de uitslag: Géén chromosomale afwijkingen gevonden....... En nu ??? wij snappen er helemaal niets meer van, de artsen waren namelijk overtuigd van een chromosomale afwijking. Wat staat ons te wachten, mogen wij blij zijn ? Wat nu ? Zucht ........
Bizar! Wat stelt het ziekenhuis voor? Want er is natuurlijk altijd nog een kans op een afwijking waar niet op is getest. Enige dat ik kan bedenken is dat ke moet wachten tot je 20weken echo om alle organen goed te bekijken. 14mm is wel heel extreem. Is er ook, net als eerder, nog ander vocht te zien?
Ja heel bizar, moeilijk te bevatten. Er was nog wat vocht om het kindje heen tijdens te vlokkentest. Er is ook nog een uitgebreid chromosomenonderzoek gedaan maar de kans dat daar nog iets uit kwam was minder als 5%. (de huidige uitslag is op basis van een sneltest) Bij 16 weken krijgen wij een uitgebreide Echo. Hartje met kamers was voor zover goed, en de rest ook niets afwijkend gevonden. (al is het nog heel klein) Nog iemand een idee waar we rekening mee moeten houden ?
Ik weet niks anders te zeggen dan dat ik je enorm wil knuffelen, wat fíjn dat de uitslag goed is, maar tegelijk ook weer ontzettend vreemd dat die nekplooi zo is toegenomen ondertussen. Ontzettend dikke knuffel en veel succes, hopelijk komt er uit die uitgebreide echo gewoon ontzettend goed nieuws en kunnen jullie lekker gaan genieten!!!
Het is idd heel vreemd allemaal, iedereen is verbaasd die ik het vertel. Wat ik wel nog even wil zeggen over de combinatietest: Kans op chromosoomafwijking door nekplooi in combinatie met bloedwaarden: 1:5 Niet de beste waarde maar zoals jullie zien wil het niet altijd iets zeggen. (over chromosoomafwijkingen dan)