bloedonderzoek?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Ivka76, Mar 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ivka76

Ivka76 Actief lid

Mar 10, 2008
    130
    0
    0
    Brabant
    Hallo,

Ik ben op het moment 17 weken zwanger van mijn eerste kindje en heb de volgende vragen:

De eerste 12 weken heb ik veel last van vermoeidheid gehad, dat werd minder na de 12e week, maar de laatste tijd (sinds een week of twee) ben ik weer heel snel en veel moe. Ik slaap goed en veel en ga op tijd naar bed, maar ik ben al moe als ik 's ochtends opsta. Daarbij krijg ik regelmatig de opmerking van anderen, en het valt mezelf ook op, dat ik heel erg bleek zie en of mijn HB wel goed is. Ik heb het standaard bloedonderzoek gehad rond de 8 weken en toen was mijn HB 8.2. Ik slikte toen wel een vitaminepreparaat voor zwangeren incl. ijzer. Dit gebruik ik nu niet meer. Ik ben hier bij 11 weken mee gestopt.

Daarnaast is mijn eetlust heel erg afgenomen sinds ik zwanger ben en moet ik mezelf er regelmatig toe zetten om te eten. Ik eet m.i. wel voldoende, maar ik ben tot nu toe nog niet aangekomen. Mijn buik is wel iets gegroeid, maar ook niet veel.

Is het verstandig om contact op te nemen met mijn verloskundige om eventueel mijn bloed te laten testen op bloedarmoede? En is het normaal dat ik helemaal niet aankom?

Groeten,
    Ivka

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Ivka,

het is niet raar hoor dat je nog (bijna) niets bent aangekomen. Je lichaam verbruikt veel meer energie dan normaal en als je eetlust tochniet helemaal optimaal is kan ditg gebeuren. Je kleintje pakt wel gewoon wat ie nodig heeft, dus die groeit lekker. De grootte van je buik zegt niets over de grootte van het kindje dus ook daar geen zorgen over maken. En verder kun je ineens met vlagen moe zijn in de zwangerschap ook al neem je veel rust. Je ijzer zal in die korte tijd niet dusdanig zijn gezakt dat daar je moeheid van komt. Wellicht heb je het druk op je werk, dat kan ook nog wel eens een grotere impact op je hebben dan dat je zelf door hebt. Je kunt voor de zekerheid een vitaminepreparaatje slikken speciaal voor zwangere vrouwen. Kun je gewoon bij de drogist halen. Dus wacht het maar gewoon af en meestal zien we dat vrouwen zich een week later weer veel fitte voelen. En wat ook belangrijk is om te weten dat je kindje in een groeispurtfase gaat komen tegen de 20 weken aan en dat kost jou ook veel energie. Dus het geeft allemaal niets, je moet er even doorheen.

Groetjes Brigitte

Share This Page