Ik was plasmadonor. Nu door zwangerschappen al een tijd niet meer geweest. En ik wil het nu liever ook even niet doen i.v.m. borstvoeding. Dat kan wel hoor. Maar plasma is echt op afspraak en ik wordt op dit moment nog niet ongesteld, maar zodra dat weer komt is het vrij onregelmatig. Vorige bv-periode een paar keer gehad dat menstruatie en donatie toevallig gelijk vielen. En dan is 'driedubbel bloed geven' (bv, menstruatie en donatie) voor mij toch wel te belastend. En steeds die afspraken verzetten vond ik ook niks. Wat dat betreft is volbloed wel fijner, omdat je wat meer je eigen tijdstip kunt kiezen. Plasma afnemen duurt wat langer. Maar dat vind ik eigenlijk wel lekker. Zo vaak kom ik niet toe aan lekker lui ongestoord liggen en een boek lezen. Ik kom er echt voor mijn rust, haha. Dus dan is plasma extra fijn: vaker en langer een pauzemoment. Ik vind wel dat het iets meer tintelt dan de gewone volbloed donatie. Verder niet meer last van dan een normale donatie, maar ook niet echt veel minder geloof ik. Maar dat kwam dan misschien door die combinatie van factoren. Het zou eigenlijk wel minder 'zwaar' moeten zijn. (Ik ben de dag erna vaak best moe, daarom ben ik toen ook overgestapt.) Als je trouwens een zeldzame bloedgroep hebt, hebben ze je liever als volbloed donor. Maar met mijn 13 in een dozijn A+ hadden ze mij graag als plasmadonor. Wel goed trouwens, weer eens een topic over bloeddonatie. Dat was aleer een tijd geleden en het zet misschien weer wat mensen aan het denken. Bij moeders met jonge kinderen moet bloed geven toch razend populair zijn; rust aan je hoofd en lekker zo'n roze glacékoek NIET met zo'n handje grijpgraag te hoeven delen maar zelf opeten.
Ja dat is natuurlijk zo! Ik heb O+. Volgens Wikipedia heeft 39.5% in Nederland O+ dus geen verlies als ik plasma ga geven. Wat betreft dat rustmoment Tupp heb je helemaal gelijk! Heerlijk! En daarna op mijn dooie gemak een wasa achterover werken.
Ik neem altijd 1 van de kindjes mee (om de beurt), vind ik juist gezellig! Wel vanaf dat ze 3 jaar waren trouwens, anders is het inderdaad niet handig omdat ze toch wel redelijk stil moeten zitten op schoot. Mijn aders zijn moeilijk te prikken, dus ze hebben mij liever gewoon als bloeddonor. Ik heb ook A+ en omdat die bloedgroep veel voorkomt, hebben ze er ook wel veel van nodig. Ik ben al 2 keer gebeld om met spoed bloed te komen geven (was dan wel bijna 4 maanden na de vorige donatie).