Hoi allemaal! Ik ben 27 en momenteel 18 weken (ruim 4 maanden) in verwachting. Ik heb vanaf mijn 16e al hoge bloeddruk maar dat was goed onder controle dmv medicatie. Vanaf het begin van mijn zwangerschap slik ik Metyldopa. Dat is inmiddels al opgehoogd naar 3x op een dag 750 mg. Ik voelde mij steeds naar en had veel hoofdpijn en aanvallen van misselijkheid. Ik heb op dit moment ook eiwitten in mijn urine. Elke 2 weken moet ik naar de Gynaecoloog voor controle echter sturen ze mij nu naar een ander ziekenhuis om met een echo mijn bloedvaten te controleren heeft iemand hier ervaring mee?? En zijn er anderen die ook medicijnen slikken voor hoge bloeddruk?? Groeten, Priscilla
Hoi Priscilla, Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap Ik heb vandaag toevallig ook een topic geplaatst die te maken heeft met vaten en bloeddrukverlagers. Het is niet dat ik je echt een antwoord kan bieden, maar ik begrijp wel hoe vervelend het is om om de week naar het ziekenhuis te moeten (met alle goede bedoelingen hoor en we doen het graag...maaar vervelend) en ik begrijp hoe vervelend het is om je rot te voelen. Ben nu 21 weken. Ik heb geen hoge bloeddruk maar de druk op bepaalde vaten was te groot en ik had een te hoge hartslag. Vandaar ook voor mij bloeddrukverlagders. Ik slik nu Labetalol (3/dag 100mg) -ken je dat?. Ik weet niet of het door de bloeddruk komt, maar hoofdpijn (duur 1 a 2 dagen) komt absoluut voorbij, evenals draaiduizeligheidsaanvallen, sterretjes zien, kokhalsen, spugen...etc. MIsschien zijn het zelfs bijwerkingen in combinatie met de zwangerschap? Het werkt natuurlijk wel allemaal veel intenser en anders nu... Ze nemen bij elk bezoekje aan de gyn mn bloeddruk op en die ziet er altijd netjes uit. Het is doordat ik een andere vaataandoening heb dat ik andere onderzoeken krijg (24-uurs urine inleveren, half uur aan bloeddruk apparaat, hartecho en zo'n echo van de vaten naar de placenta op zo'n super deluxe apparaat om te zien hoe het bloed erheen stroomt). Alleen daardoor zagen ze dat er wat an de hand was, anders hadden ze het helemaal niet gezien. Heb je dezelfde soort onderzoeken of ga je een hele andere kant op denk je? Kan het ziekenhuis waar je nu zit bepaalde onderzoeken niet uitvoeren dan? Groetjes, Ger
Hoi ik heb hoge bloeddruk sinds mijn 17 (ben nu net 20) en dat kwam door zware medicijn gebruik (steroiden) vanwege mijn chronische darm ziekte .. sindsdien is het helaas niet meer weggegaan ondanks ik er nu al een jaar mee gestopt ben. Ik gebruik Labetalol 300 mg maar het word steeds meer opgehoogd ivm mijn klachten. hiervoor gebruikte ik Metoprolol maar die scheen niet te mogen tijdens de zwangerschap. Hiernaast heb ik ook een hartritme stoornis , maargoed heb verder geen ervaring met dat soort onderzoeken, wel ben ik erg bang dat als ik wat verder ben in mijn zwangerschap dat t erger zal worden maar das ff afwachten..
Dag Priscilla, Wat een nare situatie! Ik ben ook bekend met een hoge bloeddruk maar slik geen medicatie, das een verschil. Tijdens de zwangerschap van de eerste kreeg ik met 32 weken wel medicatie (onderdruk 100) en ben met 37 weken opgenomen ivm HELLP syndroom. Ik ben nu 24 weken zwanger en veel aanvullende onderzoeken en controles in het ziekenhuis, waaronder echo van bloedvaten rond placenta. Ik heb begrepen dat ze dat doen om de druk op de vaten en doorbloeding te bepalen. Is de druk te hoog, dan is dat een extra risicofactor op zwangerschapsvergiftiging. Weet niet exact hoe het allemaal in elkaar zit, maar vermoed dat ze het bij jou ook bekijken om risico's op zwangerschapsvergiftiging in te kunnen schatten. Ik hoop dat je je snel beter voelt en verder een goede zwangerschap tegemoet gaat. Veel sterkte! Marieke
Hoi, Ik ben ook bekend met hoge bloeddruk. Voor mijn zwangerschappen uitgebreid onderzocht en geen rede hiervoor gevonden. In mijn vorige zwangerschap vanaf 30 weken 500mg metyldopa. Keurig met 40 weken bevallen van een gezond maar klein kindje. Nu weer zwanger en weer bij de gyn. Ik wil je veel sterkte wensen. Pas goed op jezelf. Neem je rust en als je je niet goed voelt bellen naar het zkh! Het hoeft niet perse fout te gaan..