Bloedprikken echt nodig?

Discussion in 'Gezondheid' started by Sugartje, Feb 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Vaag.....Sorry.

Op 14 juli 2014 schreef je:
    Ok beetje rare titel maar weet even niets beters,
    Na 3 maanden proberen heb ik een miskraam gekregen
    Dit is inmiddels 2 maanden terug.

Op 1 januari 2015 schreef je:
    Ik hoop het na 2x misgaan is de stres hoog maar de kleine is
    Zo welkom!

Op 5 februari 2015 scheef je:
    Vriend lief is heilig overtuigd dat we een zoon krijgen ik ben benieuwd!
    Wel heel leuk, het maakt het wat 'echter' ik ben na een miskraam en een mola zwangerschap namelijk wat onzeker

Op 7 februari 2015 schreef je:
    Ik woon sinds ruim een jaar samen met de liefde van mijn leven.
    Daarbij ben ik nu 3 maanden zwanger.
    Hij wil al een tijdje geen relatie meer met mij, en hij wil geen kleine.

Ik heb een miskraam gehad inderdaad (mola zwangerschap)
    Welke niet gepland was
    . Hier heb ik een lange nasleep aan overgehouden met oa overgeven, en zo dom geweest om toch 1 keer te vrijen (niet bij na gedacht dat ik niet beschermd was)
    Het kindje is niet gepland maar wat mij betreft wel gewenst.
    Na mijn mola zwangerschap had ik besloten mijn kinderwens op te geven ivm de angst voor herhaling en ik zo verschrikkelijk ziek was.
    Bij de laatste controle bleek dat ik in verwachting ben..

Jij valt Maartje nu aan, maar ben je zelf wel helemaal eerlijk? Was het kindje nu wel of niet gepland? Het komt eerlijk gezegd over of het wel door jou gepland was, maar niet voor je vriend? Of hoe zit dat?

2. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,452
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Het maakt niet uit of het kindje nu wel of niet 'geplanned' was. Kindjes plannen ken ik trouwens niet. Kindjes wensen wel.
    Maar goed: ook als het 'niet geplannend' was had je eerder kunnen nadenken. Aan je berichtengeschiedenis is te achterhalen dat jij met enige regelmaat 'per ongeluk zwanger raakt'.

Maatregelen nemen is ook beter nadenken, ondanks dat dit kindje voor jou nu heel gewenst is.

En die bloedtesten: die doen ze niet omdat ze familie van graaf Dracula zijn, maar omdat het nogal jammer zou zijn dat je kindje ernstig ziek raakt en wellicht zou komen te overlijden. Ook voor je eigen gezondheid kan het geen kwaad.

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,923
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Zeker belangrijk om te prikken. Infecties die niet waren bij een vorige bloedtest kunnen inmiddels wel aan de orde zijn. Evenals irregulaire antistoffen die worden getest naast je bloedgroep. Hb kan fluctueren en dit is een uitgangswaarde voor eventuele testen verderop in de zwangerschap. Hetzelfde geldt voor glucose. Etc etc.
    Dit alles is zeer belangrijk om te weten zodat je een gezond kindje op de wereld kunt zetten. Ik kan niet oordelen over je portemonnee, maar dit is niet het moment om te bezuinigen.

4. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Lieverd in januari was ik al zwanger zie mijn banner, het was toen alleen nog pril en ik was onzeker ivm eerdere mola zwangerschap, Daarom schreef ik een kleine is welkom.

Ik had eerder al een kinder wens maar op de lange baan.
    Als je niet weet wat een mola zwagerschap inhoud is het ook moeilijk hierover te oordelen. ik was namelijk binnen 4 maanden opnieuw zwanger wat een risico kan vormen op een herhaalde mola en mijzelf dit aandoen? Dat dacht ik niet, we zijn ons dood geschrokken dat er weer hcg was omdat we dachten dat de mola terug was, dus de uitkomst van een kleine is dan veeeeeeel mooier nieuws!

Mijn vorm van anticonceptie bleek niet passend voor mij, mijn lichaam reageerde er niet op.
    Ik snap dat ik bij sommigen een gevoelige snaar,
    Ik plaats niet zomaar iets, ik schrijf ook dat ik al voor diverse dingen geprikt ben ivm een eerdere mola zwangerschap dus ik hoef niet nog een keer te prikken voor rhesus bijvoorbeeld.
    Ik ben gister bij de verloskundige geweest en we gaan suiker en hb met een vingerprik doen en de rest van de uitslagen hebben ze bij het ziekenhuis opgevraagd dus ik hoef niet te gaan prikken.
    Mocht dit later in de zwangerschap nodig zijn ivm klachten mag ik dan gaan prikken.
    Ik zou nooit een risico nemen voor de gezondheid van mijn kleine laat dat voorop staan, in dit geval was het gewoon niet nodig ivm de eerdere uitgebreide bloed testen.

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,923
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Heel onverstandig, sorry dat ik het zeg.
    Een vingerprik, zelfs als hij goed uitgevoerd wordt, is verre van nauwkeurig...
    En ik vind het echt bijna eng dat ze je bloedgroep niet laat prikken. Een (hoofd)bloedgroep en rhesus veranderen idd niet. Maar je kunt inmiddels wel irregulaire antistoffen hebben gekregen en dat is net zo belangrijk om te weten.
    Bedenk aub dat een vk geen arts is met uitgebreide medische opleiding. Misschien, als je het wilt aannemen, is het slim eens met je huisarts hierover te spreken of een telefonisch consult aan te vragen met je gyn.

6. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

Apr 4, 2014
    1,698
    423
    83
    Female
    Capelle aan den IJssel
    Het bloedonderzoek naar infectieziekten, bloedgroep en antistoffen hiertegen is gratis... wordt vergoed door overheid. Kijk maar op site van RIVM. Ben met je eens dat als je al beschermd was tegen waterpokken dit nu nog zo zal zijn en je bloedgroep niet veranderd is, maar als dit standaard procedure is en overheid betaalt... tja ;) Ik wist mijn bloedgroep ook wel, ben bloeddonor geweest, en geënt tegen hepatitis B dus misschien niet geheel nuttig nog eens te bepalen, maar goed als hun dat wel nuttig vinden en betalen...
    Het enige wat van mijn eigen risico af ging was glucose en rode bloedbeeld. Iets van 20 euro. En toen ik vederop glucosetolerantietest moest doen, iets van 30 euro, waarvan de helft omdat ik koos dat ze bij mij thuis kwamen prikken.
    Rode bloedbeeld van bloedprikken zegt wel stuk meer dan alleen Hb uit vinger en inderdaad nauwkeuriger. Ze kijken ook naar hoeveel rode bloedcellen je hebt en hoe groot die zijn en hoeveel hemoglobine er in een cel zit bijvoorbeeld. Nuttig om daar een goede startwaarde van te hebben in het begin van je zwangerschap, vooral als je later bloedarmoede of suikerziekte zou ontwikkelen.

7. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Bloed onderzoeken gaan van het eigen risico af en betaal je dus zelf, kost tussen de 60 en 90 euro afhankelijk van het ziekenhuis en wat ze controleren. Ik ga proberen om volgende week te gaan prikken omdat ik nog steeds aardig misselijk ben, om volgens het boekje te gaan. ben benieuwd hoe het deze keer gaat met prikken, de vorige keer ben ik 10 minuten weg geweest dat is ook niet gezond lijkt mij!

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,827
    19,159
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Wat een gezellige reacties weer ;) Mensen die speciaal de berichtengeschiedenis van een ander lid gaan doorspitten om die persoon zwart te maken? Get a life!

Ik vond een deel van de onderzoeken ook onzin hoor. Ik ben jaren bloeddonor, elke keer tot de zwangerschap toe. Mijn bloedgroep is inmiddels al bekend hoor. En ik weet ook dat ik geen hiv o.i.d. heb. Ik vind het dan ook raar dat het met die tests 'alles of niets' is. Het is een stuk goedkoper voor alle partijen als ze alleen de dingen onderzoeken die voor de desbetreffende moeder ook echt nodig zijn om te checken.
    Helaas is dat -in ieder geval bij de praktijk waar ik liep- niet mogelijk. En ja, dat vind ik wel degelijk zonde van het geld. Heeft niks te maken met al dan niet gepland zwanger, het hebben van een geldboom of wat het kost om een kind groot te brengen. Een paar tientjes neertellen voor het antwoord op een vraag die al meerdere keren juist beantwoord is, is tamelijk onzinnig.

Helaas kon ik niet kiezen om alleen delen van de test te laten doen. Kon je gewoon niet aankruisen op het formulier. ;) En aangezien er een paar dingen bij zitten die bij mij nog niet getest waren of sinds de laatste keer anders konden zijn, heb ik toch maar de hele rataplan laten testen.

9. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Dit mag niet! Dit valt onder verloskundige zorg en dit moeten ze ook als zodanig declareren. Kijk eens op het forum "Miskramen" want hier staat een topic hierover helemaal bovenaan.

Share This Page