zwangerschap met risico's ...

Discussion in 'Zwanger worden' started by Lotte1981, Jul 9, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lotte1981

Lotte1981 Actief lid

Jun 9, 2009
    432
    0
    0
    Lieve dames,

Maandag ben ik bij de darmchirurg geweest omdat ik een darmvernauwing heb agv endometriose. Mijn gyn had hem de vraag gesteld of ik zwanger mag worden of eerst aan mijn darm geopereerd moest worden...

De darmchirurg vertelde me dat de vernauwing er eigenlijk uit moet maar dan zal zeer waarschijnlijk mijn baarmoeder en eierstok links ook verwijderd worden. Ik mocht wel zwanger van hem worden maar loop dan wel het risico dat ik tijdelijk een stoma krijg. Ik zou door de narcose het risico lopen op vroeggeboorte met alle gevolgen van dien. Maar ik heb ook een kans heb dat alles gewoon goed gaat zolang ik blijf laxeren.

Nu is mijn vraag of er dames zijn die ook een vernauwing hadden aan hun darm, of een stoma tussentijds hebben gekregen?? Want hoewel ik toch ga kiezen voor de zwangerschap (en niet de operatie), ben ik er wel bang voor.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar moest het echt even kwijt. Ik kon het afgelopen dagen nog niet typen omdat ik steeds bij de gedachten al moet huilen.......

Liefs Lotte

2. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

Nov 19, 2008
    9,472
    422
    83
    Verschrikkelijk meid! Dat is wel een hele moeilijke keuze en ik kan me voorstellen dat je bang bent. Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel een hart onder de riem steken.

3. Dreamy

Dreamy Actief lid

May 9, 2006
    489
    0
    0
    Zuid Holland
    Jeemig meis dat is niet niks.. Ook ik heb er zelf geen ervaring mee en ik hoop dat je snel reactie krijgt van iemand die zoiets soortgelijks heeft meegemaakt die je daarmee gerust kan stellen...

4. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik kan je ook niet echt helpen, maar hoop voor je dat iemand dat wel kan. Een vriendin van mij moet echt wachten met zwangerschap ivm darmontstekingen. Haar is verteld dat het risico voor het kind EN haarzelf te groot zijn. Het gaat hier niet om vernauwingen en endometriose voor zover ik weet, maar om een chronische terugkeer van onstekingshaarden. Zij wacht dus tot ze groen licht heeft.

Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om een kinderwens uit te stellen als je eigenlijk al bezig bent. Ik weet ook niet goed wat ik zou doen. Zou die operatie het perspectief erg verbeteren?

5. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Jeetje Lotte, wat een verhaal. Ik heb zelf Colitis Ulcerosa (chronische dikke darm ontsteking) en dat geeft ook allerlei complicaties voor een evt zwangerschap. Je wordt wel voor een dilemma gesteld ja. Je moet eigenlijk een risico nemen voor je eigen gezondheid. Ik kies, net als jij, met wel enige angst, toch voor een zwangerschap. En dan maar hopen dat het goed (genoeg) gaat. Ik werk zelf op de operatiekamer en wij doen darmchirurgie, zowel laparoscopisch als via een open benadering. Zwangere vrouwen worden wanneer nodig gewoon geopereerd en dan houden we rekening met wat voor anesthesie ze krijgen. Jij zou dan bijvoorbeeld veel lichter slapen en met een ander medicijn, dan wanneer je niet zwanger was. Er zijn een heleboel mogelijkheden om het zo min mogelijk belastend te maken. Het risico op vroeggeboorte, of zelfs een miskraam wanneer je nog niet zo lang zwanger bent, is altijd aanwezig. Maar wat zijn de alternatieven? Nu opereren en dan mogelijk nooit meer zwanger raken? (want je kunt dan ook verklevingen krijgen aan je eileiders) Of het risico nemen, zwanger worden en dan mogelijk tijdens die zwangerschap geopereerd worden? Zou je het fijn vinden als ik maandag eens bij onze chirurgen navraag wat zij zouden adviseren? Dan heb je een gratis second opinion? Heel veel sterkte, echt een rotsituatie.
    Liefs

6. Lotte1981

Lotte1981 Actief lid

Jun 9, 2009
    432
    0
    0
    Hoi Baboe,
    Ik heb eigenlijk al wel gekozen voor de zwangerschap, moet wel want ik WIL dat gewoon. Ik heb zo'n sterke drang dat ik niet het risico wil lopen dat het nooit meer kan. Je verhaal doet me wel goed, ben ik niet de enige in deze wereld met vele "normale" zwangerschappen...Heb jij dan ook kans dat je misschien tijdens de zwangerschap een stoma krijgt? of heb je die al?
    Ook wel fijn om te horen dat ze dus wel vaker zwangere vrouwen aan darmen opereren... en dat gaat meestal dus wel goed?
    Ik had gister een gedoe trouwens met laxeermiddelen... bleek dat die door de darmchirurg waren voorgeschreven helemaal niet gebruikt mogen worden tijdens zwangerschap... heb nu een zelfde soort blijkt dat je deze eigenlijk niet mag gebruiken bij een darmvernauwing... pffff moet ik maandag weer achteraan...

Ik weet niet of het zin heeft om navraag te doen, zou het wel lief vinden, maar ik heb eigenlijk geen keus... kan niet geopereerd worden want dat raak ik alles kwijt... en dat is toch eigenlijk geen optie??

Ik zie dat je over 8 dagen mag testen? Ben je al lang bezig met zwanger worden? Ik heb alleen nog deze ronde... nog 6 dagen wachten... en anders wordt het ivf. Ik mag namelijk ook geen gewone cyclussen meer doorlopen omdat ik dan extreme pijnen heb tijdens ovulatie/menstruatie aan mijn darmen. (dacht vorige maand al mn laatste kans te hebben gehad, maar toen had ik zo'n lichte menstruatie dat ik dat niet als zodanig had opgemerkt)

Liefs Lotte

7. baboe

baboe Bekend lid

Jul 15, 2008
    587
    0
    0
    operatieassistente
    Hoi Lotte,
    Soms echt wel schrijnend he? Dat iedereen maar zwanger wordt...En dat wij niet alleen al afzien met wat ons mankeert, maar dat dat dan ook nog de kans op zwangerschap verkleint en op risico's verhoogt. Ik heb gelukkig, nog geen, stoma. Als de ziekte tijdens zwangerschap opspeelt dan proberen ze het eerst te drukken met prednison en anders wordt het toch een operatie. Want andere medicijnen mogen niet (behalve degene die ik altijd slik) en een actieve ontsteking veroorzaakt ook vroeggeboorte. Ik hoop heel hard dat (als ik zwanger word ooit) ik dan ook eens geluk heb en dat het rustig blijft in die buik. Wij zijn nu 2 jaar bezig, waarvan we een half jaar ivm medicijnen even "niet mochten". Nu al een jaar aan 1 stuk bezig en NUL resultaat. Ben gestart bij de gyn, dus het traject is net begonnen. (we willen al jarenlang aan kindjes beginnen maar dat kon niet omdat ik bijna 10 jaar lang aan 1 stuk door ontstekingen had. Ik ben dan ook al bijna 33 en ik word er wel een btje zenuwachtig van)
    Hoe heb jij dat ontdekt van die endometriose? Had je altijd heel veel pijn tijdens je cyclus? Begrijp ik goed dat door de endometriose er verklevingen zijn ontstaan tussen je baarmoeder en darm? En dat daardoor een vernauwing ontstaan is? Is dat de reden dat ze bij een evt ok ook je baarmoeder en eierstok mee moeten nemen? Ik wist helemaal niet dat endometriose ook je darmen aan kon tasten. Sjonge! Wat afzien!
    Ja, we opereren wel degelijk zwangere vrouwen. Wat je bijvoorbeeld ook ziet bij,veel meer dan je denkt, zwangere vrouwen zijn cystes die enorm groeien tijdens zwangerschappen. Meestal gaat het gewoon goed hoor. Maar zo'n chirurg is verplicht je te wijzen op alle mogelijke complicaties natuurlijk. Wees gerust dat, mocht je tijdens zwangerschap geopereerd moeten worden, ze heel erg veel kunnen doen om jou en je kleintje veilig te houden. Ben jij onder behandeling in een academisch ziekenhuis? Ik zou nl zeker kiezen voor een ziekenhuis waar ze veel werken met gecompliceerde zwangerschappen (zoals bijv het Erasmus MC in Rotterdam).
    Lekker dan met die laxeermiddelen! Ik sta er jammer genoeg niet van te kijken. Ik heb naast de colitis ook nog reuma en een schildklieraandoening en je wil niet weten hoe vaak ze "gevaarlijke" medicijnen voorschrijven. Je moet echt alles zelf in de gaten houden. Medicatiefouten komen extreem veel voor. Mag ik vragen welk middel je nu krijgt? Gebruik je die clysma's alleen om te laxeren of zit er ook een ontstekingsremmer in? Of krijg je orale medicatie? Want in dat geval lijkt mij een clysma veel beter. Die komt tenminste niet in je systeem terecht en is dus veel minder schadelijk voor een vruchtje.
    Ik denk dat je een goede keus maakt, de enige optie voor nu.
    Als je een chirurg en gyn hebt waarin je vertrouwen hebt, meer kun je niet doen.
    Ik hoop van harte dat je strax met de IVF eindelijk (een gezonde) mama mag worden. Zo is het wel weer genoeg geweest, het mag ook wel eens meezitten!
    Liefs!

Share This Page