Hoi! Ik ben ruim 13wkn zwanger. Sinds half april tob ik al met een terugkerende koortslip. Op dat moment was ik nog niet zwanger. Ik kreeg een antibioticacrème die de koortslipplek wel wegnam, maar m'n onderlip bleef schraal en rood. Toch kwam de koortslip weer terug. Ik bleef smeren met vaseline en ik gebruikte ook de antibioticacrème weer. De koortslipplek ging weg, maar mijn onderlip blijft rood, schraal en zeer pijnlijk. Ik moest met de antibioticacrème stoppen (ik was toen al zwanger, maar deze uitwendige crème kon absoluut geen kwaad volgens de HA). Ik bleef smeren met vaseline (ik zette 's nachts zelfs 1 tot 2 keer m'n wekker, om tussendoor te smeren .. deed ik dat niet en ik werd 's ochtends wakker ... je snapt hem wel hè? ) Onlangs maar weer naar de HA geweest. Hij zei dat deze problemen langer duurden vanwege mijn lagere weerstand (rondom mijn zw.schap), waar ik me wel iets bij voor kon stellen. Antibiotica wilde hij me nu niet geven, maar hij besloot me een peniciline kuur (tabletten) te geven voor een week. En die sloeg godzijdank aan. Ik ben alleen klaar en de klachten komen dus terug (of althans, ze waren nog net niet helemaal weg, maar ik was al een heel eind). Gevolg: ik begin dus weer van voren af aan. De HA wil de kuur niet verlengen, ook vanwege m'n zwangerschap ... maar ik zit nu met m'n handen in het haar hoor, wat moet ik nou? Straks blijf ik m'n hele zw.schap doortobben met die lippen, komen koortslipplekken terug ... en die wil ik gewoon weg hebben voordat de baby in januari geboren wordt. Iemand een suggestie / idee / ervaring?
Vooral veel vitamine C nemen en veel fruit eten. Dit zei de vk toen tegen mij. Ik heb er zelf ook heel veel last van.
hallo Linda, Wat vervelend dat het blijft terugkomen. Ik heb zelf altijd heel veel last "gehad" van koortslippen. De een was nog niet over en de ander kwam weer. Mijn moeder had toen eens bij een natuurwinkel gevraagd of ze daar iets voor hadden en die gaven lysine pillen mee. 't is eigenlijk gewoon een voedingssuplement. Ze hielpen perfect. Het duurt natuurlijk even voordat het aanslaat, maar ik ben intussen een jaar koortslipvrij geweest terwijl ik ze daarvoor zeker 10x per jaar had. Vraag even bij je huisarts na of het kwaad kan voor je kindje, want dat weet ik niet. Ik denk van niet, maar even checken is beter. Succes ermee.
he jakkes meid buiten de huis tuin en keuken middeltjes weet ik ook niet zo goed wat je kan doen , maar wil je wel veel serkte wensen want ik weet wat het is een koortslip . hoop dat je er nu snel vanaf bent !
Ik heb ook geregeld last van een koortslip. Zodra ik iets voel tintelen begin ik te smeren en meeestal ben ik dan optijd en verdwijnt hij wel weer. Maar soms ook niet en dan blijft hij ook lang zitten... Ik probeer nu zo gezond mogelijk te doen want als ons kleintje komt zit ik niet te wachten op een koortslip....
Hi, Heb net zelf weer een koortslip gehad. Eerste keer pas nu ik zwanger ben, dat scheelt. Ik heb ook al vanalles geprobeerd, en hoop ook maar dat ik er geen heb/krijg als ik ga bevallen straks. Nu kan het geloof ik nog niet zo heel veel kwaad, maar straks mag je je kindje niet eens knuffelen.... Iedereen die zegt; "smeren als het gaat jeuken": yeah right! Ik heb hem altijd ineens, niks jeuk?! Dan is smeren bij mij te laat. Ik heb alle cremes al geprobeerd, en gebruik de laatste tijd de X-erpastick sore-lip stick. Is een vaag produkt, maar geeft me een lekkere verkoeling op de lip. Ik krijg meestal eerst een paar kleintjes en dan komt de grote uitbarsting. Die kun je dus beter ineens hebben dan ben je er weer sneller vanaf. Heb je al eens die stickertjes gebruikt? Ik doe die altijd 's nachts erop, dan droogt het niet uit, waardoor ik er veel minder last van heb. En veel vitamines eten. Zorgen dat je weerstand goed blijft, maar ja, da's makkelijk gezegd als je zwanger bent! Heel veel sterkte ermee!
Ik weet niet hoe je ze kan voorkomen, behalve dan proberen je weerstand op peil te houden, maar ik weet wel wat ze sneller doet verdwijnen. Ik heb van die lipblaaspatches van Compeed. Dan heb ik er veel minder last van en ze zijn ook sneller weer genezen. Die patches zijn wel duur, maar ik heb ze standaard in huis. Ook beperken ze het besmettingsrisico. Toen mijn zoontje nog klein was voorkwam ik hiermee mede de besmetting.
mijn vriend gebruikt preventief L-Lysine maar op verpakking staat dat dit niet gebruikt mag worden tijdens zwangerschap! Ik heb helaas geen tips voor je, hopelijk ben je er snel vanaf.
Als je zo vaak met vaseline smeert dan wordt het alleen maar erger. Het is net als met lippenbalsem, hoe meer je smeert hoe droger je lippen worden. Volgens mij kan je beter een paar dagen even niks gebruiken of minimaal. En als je de zon in gaat je lippen insmeren met een balsem met UV bescherming.
Ik gebruikte ook altijd L-lysine (preventief) tegen een koortslip, maar het mag idd niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap. De koortslipstickertjes van Compeed vind ik ook echt een uitkomst! Sinds ik zwanger ben ben ik eigenlijk alles vers gaan eten, veel groente en veel fruit. Sindsdien is het stukken minder geworden. Daarnaast smeer ik als ik ´s morgens mijn gezicht in smeer met dagcreme, ook meteen mijn lippen mee in. Nooit meer last van schrale lippen, zelfs in de winter niet! Maar het is super vervelend, veel succes!
Ik gebruikte altijd Vectavyr, echt superspul! Weet niet of het gebruikt mag worden als je zwanger bent eigenlijk, gelukkig heb ik er de hele zwangerschap al geen last van.
Hoi Linda, Ik heb daar ook wel eens lang. Paar maanden achter elkaar last van gehad. Bij mij hielp. In smeren met vectavir, maar niet met je vingers, dan besmet je jezelf. Beter ieder plekje met een schoon tipje van een wattenstaafje. Verder als het kan, een pleister over je plekjes snachts. Dan herbesmet je jezelf niet opnieuw. Lippen waar niet zit, vet houden met labello ofzo. Wel gewoon 2x perdag je gezicht wassen. Maar ook hier let op. Heel goed hande wassen of steeds een nieuwe was hand en deppen bij afdrogen. Of niet de plekjes aanraken. Heel veel sterkte! en denk eraan. Eens zal het over zijn! Liefs Elba
Ik hoop dat ik ook geen korstlip krijg tijdens de zwangerschap, aangezien ik ze normaal regelmatig heb. Idd die compeed lipblaasjes zijn erg prettig , totdat je een kortsplek heb die te groot is . En ik gebruik i.p.v. vectavir de koortslip creme van de etos! die werkt bij mij beter en is veel goedkoper. en idd teveel smeren met vaseline maakt het alleen maar erger.