menselijke variant van mond en klauwzeer

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Dior, 18 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dior

Dior Fanatiek lid

13 nov 2008
    1.605
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Limburg
    Hallo,

Ik heb een vraagje een collega van mij moest vandaag naar de chreche de kleine ophalen, omdat deze de menselijke variant van mond en klauwzeer heeft. Ook wel Hand- voet- en mondziekte genoemd. Het schijnt zeer besmettelijk te zijn en mijn collega zei het kan zijn dat ik het nu ook heb, en iedereen hier heb aangestoken :( Nu vraag ik mij af of dit gevaarlijk is voor mijn zwangerschap en het ongeboren vruchtje?

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Voor mensen is MKZ volstrekt ongevaarlijk, ook voor kinderen, zieken en ouderen. Mensen kunnen de ziekte wel krijgen, maar dat is zeer zeldzaam. Het is alleen mogelijk door contact met besmet vee, door het drinken van besmette, rauwe (ongepasteuriseerde) melk of het eten van besmet, rauw vlees. Er zijn enkele uitzonderlijke gevallen geweest van mensen die lichte ziekteverschijnselen kregen in de vorm van pijnloze blaasjes rondom de mond. Deze verdwenen na enkele dagen vanzelf.
    (http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... klauwzeer/)

Imke

3. Dior

Dior Fanatiek lid

13 nov 2008
    1.605
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Limburg
    Hallo Imke

Dus dat mijn collega de hand mond en voeten ziekte heeft kan geen kwaad voor mijn ongeboren vruchtje?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Dior,

nee, dat kan verder geenkwaad voor jou.

Mirjam

Deel Deze Pagina