Ik heb een BMI van 27. Niet echt extreem overgewicht naar mijn mening. Maar heb wel een verhoogd risico op zwangersschapssuiker en moet daarvoor bloed laten prikken. Ik ben benieuwd of meer dames met overgewicht dit moeten laten doen.
Tijdens mijn 1e zwangerschap ben ik 33 kilo aangekomen, maar dat was toen (4 jaar geleden) geen reden om te prikken. Bleek na de geboorte dat de 'kleine' zo'n 9,5 pond was Maar ik had geen suiker en met de kleine grote meid was ook alles dik in orde. Nu, 4 jaar later, zijn ze er veel meer alert op en laten ze je al gauw prikken op suiker. Nu bij mijn 2e zwangerschap hebben ze dus geprikt met als reden dat mijn eerste kind zo zwaar was. Maar ik bleek het niet te hebben. Het stelt niet veel voor, een ochtendje het ziekenhuis een paar keer in en uitlopen en je bent klaar!
ik heb ook overgewicht, en moest ook prikken op suiker. ik blijk het wel te hebben ben blij dat ze prikte, ze kunnen het maar weten, dan kan je er iets mee doen.
Ja, moest ook laten prikken. Heb een 7 puntscurve gemaakt, die was helemaal goed. Negens last van tipje: je kunt soms van de huisarts een apparaatje lenen met een paar stripjes en prikkertjes. Dan hoef je niet steeds heen en weer naar het ziekenhuis. Groetjes Rosa
Ik moest het bij de eerste sowieso omdat mijn moeder zw. diabetes heft gehad. Dit keer is het niet eens besproken, maar het wordt gewoon meegenomen tijdens de controles (er wordt vaak bloed afgenomen bij mij)
Ik moest niet vanwege mijn overgewicht (ook een BMI van ca. 27) op suiker laten prikken maar omdat er suiker in de familie zit. Zowel bij 24 weken als bij 32 weken. Bij mijn verloskundige mocht het niet met zo'n apparaatje waar een druppeltje bloed uit je vinger voldoende is maar moest ik echt een buisje bloed laten prikken (nuchter en na het ontbijt) bij hun of in het ziekenhuis.
Ik had voor mijn zwangerschap een BMI van bijna 30. En er zit diabetes in de familie. Maar ik hoefde mijn suiker pas te laten prikken, toen ik wat typische kwaaltjes kreeg, zoals erg dorstig. Ergens rond de 20 weken, en rond de 30 weken nog eens. Beide keren moest ik 3 keer naar het ziekenhuis. 1e keer voor het ontbijt, 2e keer na de koffie (11.00), en 3e keer na de lunch (14.00).
Ik mag ook voor een 2e keer gaan prikken mijn suiker na het ontbijt was te hoog... nu willen ze nog meer weten, dus ik mag nog eens 3x naar het ziekenhuis... ik vind er niks aan, maar goed het moet even hier zit ook suikerziekte in de familie, dus ik wist al dat ik moest, maar had niet gerekend op een 2e keer
Het is dus echt bij iedere verloskundige verschillend zo te lezen. Bedankt voor jullie reacties. En jullie ook succes met prikken!