Schmallenbergvirus en dochter naar grote kinderboerderij

Discussion in 'Zwangerschap' started by Anouk2005, Mar 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Gisteren kreeg ik van school een nieuwsbrief mee dat volgende week de hele klas naar een grote kinderboerderij annex veehouderij gaat met ongeveer 60 fokschapen.Er zijn ook paarden,kippen,pauwen,konijnen,koeien ed.Natuurlijk harstikke leuk maar ik maak me toch een beetje zorgen mbt het Schmallenbergvirus en ook omdat er nog steeds niet voldoende zekerheid is of het wel/niet op mensen kan worden overgedragen.Zelf ben ik bijna 18 weken zwanger en daar zit nu net mijn probleem.Ik ben gewoon huiverig dat mijn dochter toch op de één of andere manier daar met het virus in aanraking zal komen en dit mee naar huis neemt en het aan mij en de baby in mijn buik zal kunnen overdragen.Ik heb er ook over gedacht om contact op te nemen met de eigenaar van de boerderij/veehouderij om te informeren of bij hem het Schmallenbergvirus al is gevonden.Ik kan het gewoon niet maken om mijn dochter niet mee te laten gaan omdat ik me allerlei dingen in mijn hoofd aan het halen ben.Zij zou daar heel verdrietig over worden.Ik kan zelf ook niet mee op die dag om te begeleiden omdat het gewoon mijn werkdag is.Ik maak me er ook druk over omdat ik bang ben dat ze niet haar handen zal wassen eer dat ze daar iets gaan eten ed en dat ze daardoor het virus zou kunnen krijgen.Zij is 6 jaar en ik zal wel tegen haar zeggen dat ze haar handjes goed moet wassen wanneer ze iets gaat eten maar ik kan dit natuurlijk niet daadwerkelijk controleren.Wat vinden jullie en heeft er hier iemand een beetje ervaring met dit soort virussen ed en wat zouden jullie doen?
    Ik weet dat ik veel te overbezorgd ben maar ik krijg het gewoon niet uit mijn hoofd op de één of andere manier.

Groetjes.

2. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

Jun 8, 2011
    3,405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    wellicht maak je je gewoon een beetje te veel zorgen?

3. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ik denk dat je je teveel zorgen maakt..
    Volgens rivm is het niet overdraagbaar.. En ik denk dat als het wel zo is het alleen "gevaarlijk" is in de eerste weken van je zwangerschap...

Ik zelf ben 22,5 week en ga nog gewoon met mn kleine naar de kinderboerderij etc.

4. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Ik heb het ook hoor die angst.

Zelf heb ik paarden en omdat het hooi op was, moest ik naar een boer die voor t plezier koeien had en een minicamping. Die vrouw zegt tegen mij als je zoontje het leuk vindt kan hij ze aaien.

Zoontje durfde niet en ik ben die koeien gaan aaien. Savonds bedacht ik me dat er een poosje terug in de krant stond dat zwangere vrouwen beter niet bij drachtig vee in de buurt konden komen.

Doe je dat wel dat je dan de dieren niet aanraakt, en jezelf goed wast achteraf.

Dat stond in het algemeen dagblad, welk bron weet ik niet meer, maar het is wel blijven hangen bij me.

Ik snap je bezorgdheid wel. Zou het even bespreekbaar maken met de leerkrachten. Dat je toch eng vind omdat er nog zo weinig over bekend is, en of zij dan je dochtertje haar handen goed willen wassen achteraf. Denk dat ze alle begrip voor je hebben hoor.

En baat het niet, dan schaat het in elk geval niet!

5. Amy1983

Amy1983 Niet meer actief

Ik begrijp jou ook hoor, zou precies hetzelfde hebben! Maar ik denk niet dat de school naar een besmette boerderij zal gaan. Misschien kan je meer info vinden op de website van de nvwa (VWA | Home) of je belt met hun infolijn (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). Ik weet zeker dat je dan gerustgesteld wordt!!

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoi,

Bedankt voor de reacties!!.
    Wschl maak ik mezelf ook veel te druk hierover maar zwangerschapshormonen doen veel met een mens en ik wil gewoon alle mogelijke risico's uitsluiten net zoals dat je tijdens je zwangerschap geen rauwe produkten ed gaat eten.

Ik heb ondertussen ook op de site van het VWA gekeken en daar kun je een lijst bekijken waarop bedrijven staan waar een melding vandaan is gekomen.Het bedrijf waar de school heengaat staat er ieder geval niet bij dus dat is ieder geval al een kleine geruststelling.Ik denk dat ik toch ook even contact zal opnemen met de eigenaar zelf om toch eens te informeren over het hoe en wat.Ik zal het ook opnemen met de leerkrachten en gewoon eerlijk vertellen dat ik me zorgen maak en of ze erop willen letten of ze wel goed haar handjes zal wassen.Of dit nu daadwerkelijk zal gebeuren weet ik niet wanneer ze met zo'n grote groep op pad gaan.Ik ben zelf haast geneigd om toch maar mee te gaan maar dat vind ik ook weer zowat want dan loop ik ook totaal niet op mijn gemak in die stallen.Het lijkt mij toch ook dat wanneer het virus idd op dat bedrijf rond zal gaan ze niet open zouden mogen zijn voor publiek zolang niet 100% zeker is dat het niet op mensen overdraagbaar is en al helemaal niet met kleine kinderen die overal op en aan zitten en vervolgens hun vingers in de mond steken.Blijft wel lastig moet ik zeggen.
    Nu zat ik me vandaag ineens te bedenken dat toen ik zwanger was van onze dochter dat ik toen met onze zoon ook naar een grote geitenboerderij ben geweest waar de kinderen flesjes kunnen geven aan de geiten en vlgns mij ben ik toen gewoon in al die stallen geweest en wist ik geeneens dat dat schadelijk zou kunnen zijn.Toen was ik wel al ruim 20 weken zwanger maar toen toch ook een gezond kindje gekregen dus wschl maak ik me nu ook veel te druk hierover maar dat komt natuurlijk omdat ik het nu weet.Bij het RIVM worden nu wel onderzoeken gedaan of het ook bij mensen kan worden aangetoond,veehouders,dierenartsen ed maar die onderzoeksresultaten verwachten ze pas in april dus daar heb ik ook niet veel aan.Het uitje staat pas voor volgende week vrijdag op de planning dus ik heb nog even tijd om het eea uit te zoeken.
    Misschien dat er nog meer mensen tips en adviezen hebben want ik hoor ze graag.

Ieder geval bedankt voor de reacties en het meedenken.

Groetjes.

Share This Page