Bloedsuikerspiegel te hoog vroeg in de zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Willemijntje19, 2 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    hallo,
    Ik ben zwanger van de 4e, vandaag 11 weken. Mijn bloedsuikerspiegel was vanmorgen bij de verloskundige gemeten: 14,9 en dus te hoog. Morgen moet ik nuchter even opnieuw prikken.
    Iemand ervaring hiermee? Kan eventuele zwangerschapsdiabetes ook pas bij een vierde zwangerschap ontstaan?

Bedankt!!

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ja dat kan zeker bij latere zwangerschappen ontwikkelen. Ik verwacht dat ik ook nog getest ga worden ivm groot kind. Heb behalve dus groot kind geen enkel verhoogd risico op basis van gewicht, familiegeschiedenis etc.
    Verder geen ervaring nog, ik zie de verloskundige pas over 2 week weer.

Willemijntje19 vindt dit leuk.
  3. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    @Beheer , volgens mij heb ik dit in het verkeerde onderwerp geplaatst. Kunt u het voor mij verplaatsen? Naar gezondheid oid? Excuus en bedankt

4. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Ik heb je topic verplaatst naar 'gezondheid'.

5. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt!

6. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    hoi.
    ik heb het bij al mijn zwangerschappen steeds vroeger gekregen.
    dit keer ben ik al met 9weken aan de insuline gegaan.
    ze zeggen /dat het dan eigenlijk voor de zwangerschap al niet helemaal goed is, maar gek genoeg is het tot nu toe altijd verdwenen erna.
    14.9 is wel hoog ja.
    succes morgen met het prikken.

groetjes kaatje

7. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Nuchter was het 7,4. Dus nu moet ik met 16 weken zo’n suikerdrankje drinken in het ziekenhuis. Ik vermoed nu eigenlijk dat het bij mij voor de zwangerschappen ook al niet goed was, mijn moeder had altijd sterkt wisselende bloedsuikers, misschien heb ik t van haar, maar ze leeft niet meer dus kan het helaas niet vragen.
    Zo dat is vroeg met 9 weken al, wat vervelend voor je!! Hoe vond jij de suikertest?

8. Mammie79

Mammie79 Actief lid

28 aug 2014
    291
    95
    28
    Ook 7.4 is te hoog..... Met16 weken het drankje duurt nog even toch?? Zou vragen of het niet eerder kan, danwel al drastisch je koolhydraten gaan minderen. Hier vanaf week 16 wetende dat ik zwangerschaps diabetes heb (test gehad nav macrosoom > 5 kg bij vorige baby) en mag nu de suikers niet beven de 7.0 laten uitkomen en nuchter liefst onder de 5.5.
    Dit lukt gelukkig met koolhydraat beperkt/arm dieet ondanks dat het pittig is.

9. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Eerst wilden ze pas met 26 weken de test laten doen. De vk die bij mij de bloedtest deed nam het gelukkig heel serieus, maar de vk die ik de dag er na had, wuifde het allemaal een beetje weg, ik moest echt benadrukken dat ik nuchter 7,4 had en de dag ervoor bij die andere vk bijna 15 had. Toen zei ze, laat met 16 weken maar een suikertest doen. Ben blij met jou berichtje, want ik weet nu qua voeding totaal niet goed wat te doen en merk dat ik daardoor bijna niks eet wat ook weer niet goed is. Ik ga me eens verdiepen in zo’n koolhydraat beperkt dieet en misschien de vk nog maar eens bellen. Bedankt iig! Fijn dat het met jou dieet aardig goed gaat!

10. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    dat is wel hoog ja nuchter!ik vind het inderdaad wel laat om dan pas bij 16 weken zo, n test te doen.kunnen ze je niet nu al een aantal dag curvers laten bijhouden ? en inderdaad wat mammie 79 zei is ook wel verstandig lijkt me.
    het suikerdrankje vond ik niet lekker , maar neus dicht en drinken deed ik altijd.
    vervelend voor je dat de verloskundige het niet echt serieus nam in eerste instantie, gelukkig doe jij dat wel.ze kunnen trouwens zien in je bloed hoe je suikerwaardes de afgelopen weken waren, of die al verhoogd waren, maar dat moet via een lab formulier. misschien kunnen ze die test ook gelijk voor je aanvragen. ? lijkt me prettig voorond jezelf om te weten.
    hou je ons op de hoogte?
    sterkte alvast.
    lieve groet kaatje

11. ManonBB

ManonBB Actief lid

27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Ik heb het ook. 4de Zwangerschap, nooit diabetes gehad zover ik weet (kleine baby's, dus ook geen reden om te denken van wel) en nu met 11 weken suikers nuchter goed, maar na de maaltijden tot 11.7 (gelukkig iets minder hoog dan jouw suikers). Mijn gyn vond dat vandaag toen ze dat hoorde gelukkig wel direct reden om verder onderzoek te doen en adviseerde koolhydraatbeperkt te eten en vooral geen snelle koolhydraten te eten. Volgende week hoor ik hoe verder.

Normaal zeggen ze inderdaad dat als zo vroeg in de zwangerschap diabetes ontdekt wordt dat je het dan vooraf waarschijnlijk al had. Maar ik werk in de diabeteszorg en meet zodoende wel eens mijn eigen suikers en ook mijn eigen HbA1c (lange termijn waarde) en die waren nooit hoog, HbA1c maar 23, dus dat is zelfs echt laag. Ook heb ik iets ondergewicht, dus ook geen verhoogde kans op diabetes ofzo. Maar blijkbaar kan dat toch echt zo vroeg ontstaan...

Als je vk je niet naar de gyn en diabetesverpleegkundige wil verwijzen en het niet serieus neemt zou ik contact opnemen met je huisarts en het uitleggen, die wil je dan vast wel verwijzen, want deze suikers zijn ook op deze termijn in de zwangerschap niet gunstig voor je kindje, lijkt me niet wenselijk dat ze je daar eerst nog 5 weken mee door laten lopen!

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Neem even contact op met je huisarts, 14.9 Kan geen 2 weken wachten

13. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    #13 Willemijntje19, 18 sep 2019
    Laatst bewerkt: 18 sep 2019
    Bedankt voor je reactie!! Inmiddels test ik ook thuis en lijken mijn waardes wel aardig ok. Al twijfel ik soms een beetje eraan of mijn meter wel accuraat is. Maar desalniettemin ga ik voor de suikertest. Fijn om te horen dat jij het suikerdrank mee vond vallen! Ik zal hier zeker even laten weten wat hier uit is gekomen :)

14. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie en ook voor de tips, ga ik zeker onthouden. Mocht ik er met de vk niet uitkomen dan ga ik de huisarts bellen. Tegenwoordig meet ik thuis en lijken m’n waardes ineens wel netjes. Op de meter van de vk had ik 14,9 en die middag thuis nog een keer 9,9. Daarna een aantal ochtenden nuchter tussen de 6,2 en 7. Sinds kort heb ik hele nette waardes ook als ik bij wijze van test een “fout” ontbijt heb genomen met wit brood en vruchthagel kom ik niet hoger 7,8 of zo. Nu begin ik te twijfelen aan mijn meter die ongeveer 4 jaar oud is. Alsnog ga ik voor de suikertest en ik zal hier laten weten wat er uit is gekomen. Zo’n fout ontbijt heb ik eenmalig gedaan en verder let ik goed op gezonde voeding. Voor jou ook vervelend dat je nu in de 4e zwangerschap te hoge suikers hebt. Veel succes gewenst!

15. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het reageren, zal ik zeker doen!

1981Mama vindt dit leuk.
  16. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Eerlijk de waardes die je noemt zijn helaas voor een mogelijke zwangerschapsdiabetes niet aardig. Nuchter moet het onder de 5 zijn en niet nuchter mag het niet boven de 7 uitkomen. Ik zou dus als ik jou was wel aan de bel trekken en eerder diagnostiek eisen, ook vroeg in de zwangerschap is het belangrijk dit op orde te hebben.
    Heel veel succes!

17. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Oei.. dank je wel!! Ik heb er duidelijk geen verstand van en in mijn omgeving schrikt ook niemand van een nuchtere waarde van 6,2. Maar ik lees idd op dit forum en elders dat het wel degelijk te hoog is. Bedankt voor het attenderen!

Siepie85 vindt dit leuk.
  18. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    Klopt normaal met diabetes zijn die waardes redelijke acceptabel met de zwangerschap zijn ze strenger.

19. Willemijntje19

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Ah ok, begrijp het! :)

20. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    dat zijn inderdaad nuchter ook helaas nog te hoge waardes.
    huisarts lijkt me niet verkeerd of een verwijzing naar de gynaecoloog, want die zal je dan moeten overnemen.
    de meter moet volgens mijn diabetes vpl om de 2jaar vervangen worden.
    ik heb bij elke zwangerschap een nieuwe gekregen.

Deel Deze Pagina