Bloedtest allergie

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Framboosje24, 19 apr 2025 om 14:28.

1. Framboosje24

Framboosje24 Actief lid

27 dec 2017
    194
    87
    28
    Vrouw
    Goedemiddag,

Ik wilde vragen of er mensen zijn die zich weleens hebben laten testen op een allergie, waarbij de test positief was (100), maar waarbij je weinig of geen klachten ervaarde?

Mijn zoontje heeft vanaf baby af aan periodes gehad waarbij hij een puffer nodig had. Soms heeft hij een tijd nergens last van en dan heeft hij weer een periode waarbij hij veel hoest en kortademig is. Dit is meestal in het najaar zo. Ik heb dit zelf als kind ook gehad. Nu heeft hij laatst een allergie test gehad waar bij uit kwam: honden : 10, huisstofmijt :100 en katten :100.
    Sinds dit eruit is gekomen heb ik de cavia’s in een buitenhok gedaan ivm stro wat veel stof afgeeft, vloerkleed eruit, knuffels gewassen en alles goed afgestoft. Hij heeft daarna niet meer gehoest, ondanks dat de kat van de buurvrouw over de vloer komt, die komt al bijna 3 jaar over de vloer. Soms dagelijks en soms twee weken weer niet. Dat wisselt. Daarna is hij naar zijn vader gegaan en daar heeft hij wel gehoest. Misschien toch de stof? Hij heeft geen huisdieren.

maar nu komt het… wij komen al wekelijks bij mijn tante over de vloer ivm een kitten die wij van haar over willen nemen. Een ragdoll. Wij zitten daar dan de hele middag. Nergens last van, ondanks aaien en knuffelen met de kittens en de moeder poes. Ook niet de dag erna. Toen de uitslag binnen kwam baalde ik onwijs. Wij hebben hier zo naar uitgekeken. Ik vraag mij af in hoeverre zo een test klopt?

bij een hond kwam er waarde 10 uit. Daar reageert mijn zoontje alleen op als hij een lik krijgt. Dan heeft hij 2 uurtjes een rode plek en dat verdwijnt dan weer. Is ook niet bij alle honden zo trouwens. Maar als hij bij katten in de buurt is merken wij helemaal niks. Ook niet als de kittens hem krabben oid.
    Heeft iemand hier ervaring in?

Sorry voor het lange verhaal. ik zit er over na te denken om het toch een kans te geven en dan voor de zekerheid speciaal voer te geven van Purina liveclear wat de eiwitten drastisch vermindert, ondanks geen symptomen bij mijn zoontje. Ik hoor graag jullie ervaringen hierin.

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    Mijn jongste is op papier ook allergisch voor koe melkeiwit maar in de praktijk niet. Ze is allergisch voor paarden, konijnen , huisstofmijt en katten maar heeft geen last van onze kat. Ze heeft een tijd neusspray voor de huisstofmijt gehad maar na een paar jaar was het niet meer nodig. ( Ze was eerst chronisch verkouden).

We hebben ook een hamster gehad die binnen in de huiskamer stond. Als bodembedekker hadden we een soort katoen pluis wat niet stoof

De huisarts gaf ook aan dat het vaker voorkomt dat er uit de rest iets komt waarvan je in de praktijk geen last van hebt.

Framboosje24 vindt dit leuk.
  3. Framboosje24

Framboosje24 Actief lid

27 dec 2017
    194
    87
    28
    Vrouw

Dankjewel voor je reactie. Fijn om te horen dat dit dus zeker kan. Vooral omdat de waardes zo hoog zijn van die test vond ik het zo vreemd dat ik er niks van merk bij hem. Wel heb ik gekeken voor speciale kattenbak vulling waar geen stof van af komt. Ik had gelezen dat je van de normale wel een reactie kan krijgen met huisstofmijt. Heb jij dit ook toen gedaan of reageerde je dochter daar niet op?

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.557
    113
    Dochter reageerde niet op vulling van de kattebak.

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Ja, ik heb kattenallergie maar geen reactie :) lijf is door blootstelling aan katten eraan gewend geraakt.

Daarom doet t ziekenhuis liever een krasjestest omdat je dan wel een huidreactie kan zien en dat meer zegt dan bloedwaarde

6. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier gaf de allergoloog aan dat de waarde alleen zegt dat er sprake is van allergie, echter kun je met een lage waarde veel of weinig klachten hebben en bij hoge waarde weinig klachten maar ook veel klachten. Afhankelijk van de klachten is een behandeling nodig.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Ja dit idd! Daarom prefereren ze ook liever de huidtest omdat je dan de daadwerkelijke reactie ziet (en voelt).

8. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Wij hebben onze zoon laten testen omdat we over een hond nadachten. Hij had vorige winter lang problemen met zijn longen en zat tegen astma aan. Tijdens de verbouwing hadden we ook soms het idee dat hij er op reageerde.
    Om zeker te weten dat hij niet voor honden allergisch was, is hij getest.
    Daar kwam uit huisstofmijt, bomen en katten. Nou hebben wij genoeg stof altijd in huis omdat schoonmaken niet onze hobby is en er dus niet dagelijks gezogen etc wordt.
    Hij is opgegroeid met 2 katten en kan gerust in bossen etc komen zonder problemen.
    Deze winter heeft hij helemaal geen problemen gehad. Ziet soms katten en ook vaak bos/bomen.

9. Framboosje24

Framboosje24 Actief lid

27 dec 2017
    194
    87
    28
    Vrouw
    Misschien omdat de buurkat hier al minstens 3 jaar over de vloer komt en soms ook gewoon boven is aangezien hij zelf de deuren open kan maken, dat mijn zoontje door blootstelling er dan niks meer van merkt.

gisteren heeft hij bij een buurjongetje gelogeerd. Hij heeft 3 katten in huis. Er zijn best veel haren en stof daar in huis aanwezig. Ook in de slaapkamer. Hij had pas in de ochtend een beetje last van zijn keel toen ik hem op had gehaald. Nu heb ik wel gelezen dat met huisstofmijt de klachten pas in de nacht of ochtend komen. Misschien dat het dan meer die allergie is geweest. Als hij echt goed allergisch had geweest voor katten had hij eerder en heftiger moeten reageren lijkt mij.

Deel Deze Pagina