wanneer voor het eerst fietsen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door wondertje78, 9 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wondertje78

wondertje78 Actief lid

7 mei 2009
    356
    0
    0
    Hoi,

Wanneer gingen jullie voor het eerst fietsen met de kleine?
    Ons zoontje is nu 8 maandjes en kan zelfstandig blijven zitten(nog niet uit zichzelf gaan zitten.)Kan er zo weinig informatie over vinden vandaar mijn vraag.....:)

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi,

Ik ben toevallig 2 weken geleden toen het niet zo heel koud was voor het eerst wezen fietsen. Zoonlief was toen 10,5. Fietsen kun je als ze goed zelfstandig kunnen zitten. Durf je niet te zeggen of ze ook zelf in de zithouding moeten kunnen komen.

Maar nu is het toch nog erg koud om te fietsen dus misschien toch nog maandje of 6 wk wachten

3. wondertje78

wondertje78 Actief lid

7 mei 2009
    356
    0
    0
    Jeetje bij 10,5 maanden pas...das nog een eind weg!
    Het is ook geen moeten hoor ,tuurlijk ik kijk er erg naar uit, dat zeker! maar waar doe je goed aan. En natuurlijk
    wil ik geen onnodige risico's nemen!
    Misschien nog even wachten tot er een warm zonnetje komt....ben der wel aan toe aan wat mooier weer en dan heerlijk op de fiets met die kleine geweldig lijkt me dat.......!

4. sabinu

sabinu Actief lid

4 nov 2009
    246
    0
    0
    -
    hey, hier met 6,5 maand al een paar keer kort gefietst, ze kan al zelf gaan zitten en zelf blijven zitten. maar nog wel korte afstandjes , gewoon even een blokje om.

wel zo een stoeltje voor op het stuur.wel warm inpakken.

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik moet erbij zeggen dat als het zomer was geweest wij misschien al een maand eerder hadden kunnen fietsen, dus rond 9,5. Eerder echt niet want toen zat hij nog niet goed en lang genoeg

6. EmyD

EmyD Niet meer actief

Hier met 9 maanden. Toen kon ze 6 weken goed zelfstandig (gaan) zitten. Ik dacht dat fietsstoeltjes in principe vanaf 9 maanden zijn, maar dat kindjes 6 weken zelfstandig moeten kunnen zitten.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn CB zei standaard 11 maanden als iemand het vroeg.
    Mijn jochie hebben ze met 10 maanden bekeken. Ze moeten in ieder geval goed kunnen zitten, weer rechtop komen als ze een zetje krijgen, en hun hoofd dan stabiel boven de romp houden. Dat kon mijn jochie prima, en dus gaan fietsen. Eerst vooral op asfaltwegen, en na een 2-3 weekjes ook op gewone wegen.

Ik hoor wel drama-verhalen over kindjes waar te vroeg mee is gefietst. Het is in ieder geval meer dan kunnen zitten, maar ook echt zich recht kunnen houden en een stevige nek hebben.

8. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.009
    0
    0
    Met 8,5 maand voor het eerst klein stukje wezen fietsen. Langzaam afstand opgebouwd. Ging al snel heel goed.

Heerlijk vond ik het, was weer eens wat anders als het normale wandelingetje.

Ik ben afgelopen winter niet vaak wezen fietsen, als ik ging deed ik mijn zoontje een maillot onder zijn broek aan en verder lekker warm aangekleed. Toevallig vorige week en deze week ook al weer 2x wezen fietsen, lekker met het zonnetje (al hoewel het nog erg koud is)

9. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij zijn met 8 maand voor het eerst een stukje gaan fietsen,

hier op het cb zeggen ze dat een kind gewoon recht op moet kunnen zitten.. en niet omvallen als je een heel klein duwtje geeft, dus echt stevig zitten...

10. wondertje78

wondertje78 Actief lid

7 mei 2009
    356
    0
    0
    Het verschilt dus best wel per kindje, wanneer en op welke leeftijd ze er aan toe zijn!
    Ik ga het even aankijken met hoe goed en hoe lang hij kan blijven zitten,en weet dan gauw genoeg of hij er aan toe is ja of nee!
    Het lijkt me wel echt leuk,heb zelf al in geen duizend jaar gefietst(fiets staat nieuw in de schuur vorig jaar mei gekocht!) hahah dat word wat....Mama gaat eerst nog wel even oefenen hihi

11. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Wat voor drama-verhalen dan? Ik vraag me altijd af wat er dan gebeurd als je te jong met je kindje gaat fietsen. Krijgen ze dan problemen met hun rug of zo later?

12. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Als je te vroeg gaat fietsen kan je kind zijn/haar nek breken. Dat soort drama-verhalen :$ ;)

Ze 'moeten' minimaal 9 maanden zijn.

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.030
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Wij zijn met 6 maanden gaan fietsen.
    Valerie kon vanaf 5 maanden al goed stevig zitten, en het cb heeft toen zelf tegen ons gezegt dat we wel met haar mochten gaan fietsen.
    Eerst kleine stukjes, en steeds een beetje langer.

14. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Zodra een kindje goed zelfstandig, stevig kan zitten mag je het gerust op gaan bouwen! Dat je dus minimaal moet wachten tot 9 maanden is onzin

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Voorlopig hier nog niet, het is lichamelijk best een snelle, behalve met zitten (geloof ook niet dat hij daar geduld voor heeft, want zodra ik hem neerzet, kruipt hij weg).
    Ik wacht wel even tot hij stevig zit, tot die tijd gaat hij nog lekker in de maxicosi achter op de fiets en dan rijd ik alleen maar kleine stukken.

16. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben gaan fietsen met dochter toen ze 9 maanden was, eerder had ik geen fiets hahaha.
    Maar heb ook altijd vernomen minimaal 9 maanden niet alleen vanwege het goed kunnen zitten maar ook vanwege het nekje ofzo.

17. veertje

veertje Fanatiek lid

De stoeltjes zijn denk ik niet voor niets vanaf 9 maanden dus zou niet veel vroeger gaan fietsen.
    Bij Stijn ben ik gaan fietsen toen hij 9 maanden was en bij Lisa moet ik nog even kijken, iig pas na de 9 maanden en dan moet ze wel goed stevig kunnen zitten..

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij zijn nog nooit gaan fietsen met de kinderen. Dat omdat ik er een schurft hekel aan heb (en vriend ook een redelijke hekel) en daarbij ik heb niet eens een fiets meer, is een paar jaar geleden gejat en nooit meer een andere gekocht.

Maar ik zou pas gaan fietsen vanaf het moment dat je kleintje echt goed kan zitten, dus netjes met een rechte rug en niet de rug helemaal bol van het naar voor hangen. Verder ook stevig zitten, dus niet omvallen als je hem/haar aan stoot. En ik zou zeker niet al te lang gaan in het begin en de ergste hobbel wegen vermijden.

Verder veel fietsplezier alvast :D!

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat je even over een mini-hobbeltje (als in gewone klinkerstraat) fietst, en de rug/nek van het kindje knak zegt. Einde oefening dan

20. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    HIer zijn wij voor het eerst wezen fietsen toen onze meid 8 maanden was.
    Het cb bij ons zegt dat als een kindje goed zelfstandig kan zitten, en dan niet voor effe maar een half uur zonder moe te worden, dan kan je langzaam aan beginnen met fietsen.
    Onze meid zat al met 6 maanden best stevig alleen niet voor lang. Met 8 maanden kon ze blijven zitten, en toen zijn we begonnen met fietsen.

Zolang ze nog niet goed zelfstandig kunnen zitten wordt het fietsen afgeraden omdat het gewoon niet goed is voor de ontwikkeling van de nek en rug. Als ze het zo al moeilijk hebben met zitten dan is op de fiets op de weg al helemaal een drama.

Deel Deze Pagina