Bloedtest downsyndroom

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Margoj, Aug 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Margoj

Margoj Nieuw lid

Aug 29, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben 40 jaar en 11 weken zwanger. Volgende week moet ik naar het zkh voor de combinatietest. Vervolgens ben ik van plan om de vruchtwaterpunctie te doen maar ik ben best bang voor de verhoogde kans op een miskraam. Nu heb ik gehoord en gelezen over een test die je o.a. in Duitsland kunt doen en waarmee het syndroom van down getest kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

2. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

Nov 16, 2009
    3,000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik heb geen ervaring, maar heb er wel naar geinformeerd toen ik zelf verder onderzoek wilde na de uitslag van de combinatietest in april van dit jaar. Ik had hier ook van gehoord via een vriendin, dus niet van mijn vk of de gyn. De vk had er zelfs nog nooit van gehoord!
    Helaas werd dit toen nog niet in Nl aangeboden zei de gyn in het zkh, alleen in een onderzoeksfase, waarbij je dus en deze test en de vwp doet en ze dan kijken of het resultaat klopt. Maar ik zou er zeker nog eens naar vragen bij je vk of gyn, wellicht zijn ze hier inmiddels verder mee.

3. Margoj

Margoj Nieuw lid

Aug 29, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Nijntje, bedankt voor je reactie. De vk zegt dat het nog anderhalf jaar duurt voor ze de test in NL aanbieden. Ik wil het evt voor eigen rekening doen maar heb geen idee in welk zkh ik in Duitsland terecht kan en hoe eea in zijn werk gaat. Ik hoop dat mijn verzekering het wil dekken, maar die willen eerst weten wat de kosten zijn e.d. Dus ben benieuwd....

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja wat versta je onder een verhoogde kans op een miskraam? Bij 14 weken is de kans 0,5% en bij 16 weken is de kans 0,3%. Dat is bijna niets, en ja ik heb die VWP ook gehad ...
    Maar doe je sowieso die VWP of alleen bij een bepaalde uitslag?

Ik zou ook goed navragen of bij die bloedtest in D ook de andere genetische "problemen" kunnen worden aangegeven (trisomie 18 en trisomie 13 oa) Die komen nl wel naar voren in de VWP.

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Goede vraag! Ik wilde net hetzelfde posten!
    In alle landen om ons heen wordt deze bloedtest al aangeboden (en Amerika en China en Japan en...), maar Nederland wil idd weer het braafste jongetje van de klas zijn.
    Ik geloof dat het de bloedtest in Rotterdam wel kunt aanvragen. Zij sturen het dan naar Amerika. Test kost dan wel iets van 1600 euro (even uit mn hoofd, maar ik kan me wel herinneren dat ik daar wel van onder de indruk was).
    Maar als ze het in Duitsland ook doen, dan lijkt me dat veel makkelijker.
    In principe kunnen ze via deze bloedtest testen op alles. Ze isoleren namelijk Foetaal DNA uit het bloed van de moeder. Maar of ze dat ook standaard doen???

Ik ben dus ook op zoek naar informatie over waar/hoe en wat je deze test in Duitsland kunt aanvragen... Ik had laatst al wel de site gevonden van het bedrijf in Duitsland die de testen uitvoert, maar kon daar weinig meer info vinden over hoe en wat...

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het is de site www.lifecodexx.com
    Ik ga ze even een mailtje sturen...

Er staat nu al veel meer op de site dan toen ik er een tijd terug kwam...

In Duitsland kost hij 1250 euro minimaal. Daar kunnen nog kosten bijkomen... Slik...

7. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,038
    3,862
    113
    Female
    Thuis
    Als je daarvoor naar Duitsland wilt gaan, zou ik toch even overleggen met je zorgverzekering, onder het mom van nee heb je en ja kun je krijgen.

Ze vergoeden de test officieel nog niet, maar wel de vruchtwaterpunctie en die kost ze ook geld. Komt daarbij dat je 'speciaal' bent, omdat je de 40 al gepasseerd bent. Eventjes opnieuw zwanger worden is niet vanzelfsprekend.

Edit: ken je dit artikel?
    'Bloedtest Down laat voorlopig nog op zich wachten' - AD.nl blijkbaar kun je al in het LUMC terecht.

8. nina3

nina3 Bekend lid

Aug 27, 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij is die test alleen gericht op down. Er zijn nog een hoop andere afwijkingen naast down. En stel jezelf de vraag wat je met een slechte uitslag doet.

9. Jonneke83

Jonneke83 Fanatiek lid

Oct 2, 2011
    1,564
    0
    0
    Vorige week was er inderdaad een stuk over op tv bij editie NL geloof ik. Daar werd toen gezegd dat de test in Nederland nog niet komt, pas over enkele jaren geloof ik. Als je het wilt doen verwezen hun naar Amerika en die kosten van 1600 euro kloppen volgens mij wel.
    Ze zeiden op tv wel dat het in Duitsland ook kon maar niet dat Nederlanders daar ook heen konden, alleen Amerika werd daar benoemd.
    Maar informeren is het zeker waar.
    Las iets over de risico's bij vwp. Dat is ook de reden dat ik vorige keer bang was voor een vwp, de kans op een miskraam dus ik snap je wel. Maar hoe later je het doet in de zwangerschap hoe kleiner de kans is dat wel.

10. Zwanger56

Zwanger56 Nieuw lid

Aug 29, 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt als je zwanger bent en een verhoogd risico loopt, een bloedtest voor het downsyndroom laten doen in Duitsland. Dit vervangt de vlokkentest en vruchtwaterpunctie die het risico van een miskraam met zich meebrengt. De test schijnt zeer betrouwbaar te zijn en je loopt geen enkel risico. Er wordt alleen jouw bloed afgenomen. De test kost E 1250,-. Ik ben nu aan het onderzoeken of de verzekering dit ook vergoed, daar de kosten voor een vruchtwaterpunctie even veel is. Daar ik zelf al een verhoogd risico loop op een miskraam, wil ik dit risico niet nog eens verhogen met een vruchtwaterpunctie. Het bedrijf dat deze testen in Duitsland uitvoert is Lifecodexx. Zij kunnen je een lijst met klinieken in Duitsland geven waar je het bloed kunt laten afnemen. Ik heb deze lijst vorige week van hen ontvangen.
    Ik hoop dat er in de media in Nederland meer aandacht aan wordt besteed. Vrouwen lopen nu het risico op een miskraam, terwijl dit absoluut niet nodig is. De test kan in Duitsland zo worden uitgevoerd.

11. Margoj

Margoj Nieuw lid

Aug 29, 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb inmiddels er ook weer meer over gelezen en in het rond gebeld voor meer info. In Leiden kun je terecht voor het onderzoek, zij sturen het bloed naar Amerika om het te laten onderzoeken en dan kost het je 1600 - 1700 euro. In Leiden wisten ze niets over Duitsland.
    De test is betrouwbaar maar alleen voor trisomie 21 en niet voor 13 en 18. Dit is wel te zien bij de vwp en de vlokkentest, dus het is geen gehele vervanging helaas...
    Mijn verloskundige bevestigde dat de kans op een miskraam bij de vwp kleiner wordt naarmate je hem later uitvoert.

Ik denk dan ook dat ik toch voor de vwp ga maar dan in een later stadium.

Share This Page