bloedtest nuchter?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mamzie, 13 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Vandeweek voor de eerste keer bij verloskundige geweest. Alles was goed :D
    Nu moet ik bloed laten prikken. Wist wel dat het moest dus zo erg is het niet.
    Maar zij zei dat het nuchter moest vanwege glucose?
    Kan me niet herinneren dat ik nuchter moest zijn bij mijn vorige zwangerschap toen ik moest bloedprikken :(

Maar het probleem is dus dat ik dat echt niet red he.
    Als ik opsta ben ik vreselijk wankel en als ik niks eet binnen een half uur dan kots ik alles bij elkaar en val ik om van de duizeligheid. Echt niet leuk.

Dus hoe moet ik nou nuchter gaan bloedprikken? En is het wel echt nodig dat je nuchter bent?

Groetjes!

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik kan het me bij Ruben wel herinneren idd. Nu hoefde het volgens mij weer niet. Bij Ruben was het ook bij het lab, vk kreeg het niet voor elkaar ;) en nu lukte het wel.

Zeker overleggen! Als jij het niet trekt, trek je het niet.
    Elmo

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

...en anders laat je ze maar langskomen :D

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik mocht volgens de vk's wel eten voor het bloedprikken. Alle keren trouwens (3x). Was er ook wel blij om, want ik val ook flauw anders. Had wel altijd iets te eten mee sowieso.(ligaatje ofzo)

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, als de vk zegt dat het nuchter moet, dan moet het nuchter. Je krijgt namelijk heel andere waardes als je niet nuchter glucose prikt. Als je zelf zou zeggen, 'ik ga wel niet nuchter' dan gaat de vk waarschijnlijk constateren dat je zwangerschapssuiker hebt :)

Als je het echt niet red, zou ik het overleggen met de vk of het later in de zwangerschap kan of dat het niet nuchter hoeft.

6. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    #6 Charmed72, 13 aug 2009
    Laatst bewerkt: 13 aug 2009
    Kan je niet vragen of je een pakketje kan meekrijgen om je dagcurve te meten?
    Ik moest 2 weken geleden (nuchter) in het ziekenhuis bloed laten prikken om glucose te meten. Nu willen ze weer meten en hebben ze gevraagd of ik weer naar het ziekenhuis wilde komen of dat ik het thuis wilde doen. Ik heb voor het laatste gekozen:

Ik heb een pakketje meegekregen met 4 naalden en 4 kleine buisjes waar je 20 druppels bloed in moet doen. Je moet in je vinger prikken: 's ochtends vroeg voor het ontbijt (als je nuchter bent dus), 1 uur na het ontbijt, 1 uur na de lunch en 1 uur na het diner.
    Die buisjes lever ik dan de dag erna in het ziekenhuis in.

Is dit misschien een oplossing voor jou?

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik hoef geen dagcurve te maken hoor.
    Het gaat gewoon om de standaard eerste bloedonderzoek die je krijgt ( zoals bloedgroep bepalen, HIV enzo )

Zal de verloskundige bellen deze week om te vragen of het later in de zwangerschap mag :)

8. Bri

Bri Niet meer actief

Bij het eerste standaard bloedonderzoek hoefde ik niet nuchter te zijn voor het bloedsuiker onderzoek.
    Heb je het formulier nog dat de VK heeft ingevuld voor het bloedlab, of gaat ze zelf prikken?
    Op dat formulier staat heel duidelijk of je nuchter moet zijn, of niet. En anders voor de zekerheid met de VK bellen - ik zou er ook niet aan moeten denken, moet echt eten voordat ik op sta en daarna ook zo'n beetje ieder uur, anders word ik echt té misselijk.

Vorige keer moest ik op 30 weken of zo wel nuchter bloed laten prikken, maar toen vond ik het ook niet meer zo'n probleem, kon het toen wel hebben.

9. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Mijn vlos wilde me '2 uur nuchter' hebben, dus ik mocht 2 uur niet gegeten hebben, ik had krap 2 uur tevoren ontbeten en mijn bloedsuiker was toen een normale nuchtere waarde (toevallig een jaar ervoor een keer voor een cursus mijn eigen waarde moeten prikken om met de spullen te oefenen en toen was hij nagenoeg hetzelfde) Ik weet niet hoe laat je bij de vk moet zijn maar misschien kun je ff informeren hoe lang vantevoren je nog mag eten volgens hun, want als je daar hondsberoerd aankomt omdat je nog helemaal niet gegeten hebt werkt ook niet echt natuurlijk. Ik kreeg ook de tip om, als ik dacht dat ik het niet zou redden tot thuis erna, gewoon een paar boterhammen mee te nemen zodat ik meteen na het prikken ff kon eten.

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    op het formulier staat duidelijk : Nuchter

Boterhammen meenemen heeft geen zin. Moet eerst op de fiets daar naartoe. ( ze prikt niet zelf )
    En vantevoren de kleine aankleden en eten geven en dan pas een kwartier fietsen. Joh, red het niet eens tot de fiets nuchter en dan val ik al om van de duizeligheid en beroerdheid ;)

Hoop dat het later in de zwangerschap mag of niet nuchter want anders heeft ze toch echt pech gehad. Kan geen bergen verzetten :p

11. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113
    Op het lab formulier kunnen ze inderdaad kiezen uit 2 waarde bepalingen, glucose of glucose nuchter dus ik zou in ieder geval even nakijken wat er aangekruist is. En anders zeker even overleggen. Ik hoefde niet nuchter ze adviseerde alleen wel om niet voor het prikken kilo's snoep te eten :D

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    In principe moet het nuchter, maar omdat ik 's ochtends zo misselijk was, hoefde het niet perse als het niet ging. Dat geldt gewoon voor iedereen hoor, het is anders geen doen natuurlijk. Op het formulier kan degene die het bloed afneemt aangeven dat je niet nuchter bent en is het ook duidelijk voor de verloskundige.

13. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    nou heb de verloskundige gebeld en gelukkig mag het ook NIET nuchter :D
    Dan zullen ze daar rekening mee houden als de uitslag er is.

Gelukkig! :D

Nog bedankt voor het reageren allemaal!

Deel Deze Pagina