Bloedtest stelt geslacht kind vast na vijf weken zwangerschap

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door freya, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
  2. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dit gebeurd in Amerika al lange tijd zo. Ook ik ben het er niet mee eens. Tuurlijk is het leuk om het te weten maar ook ik ben bang dat je hierdoor nog veel meer abortussen gaat krijgen en dat alleen maar voor een bepaald geslacht! :(

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb er zelf nooit de behoefte aan gehad om voor de bevalling te weten wat het geslacht van mijn kinderen was, dus ik zou hier ook geen gebruik van maken.
    Voor anderen is het Het Hoogtepunt van de zwangerschap, om te weten of ze een jongen of een meisje gaan krijgen. Nou ja, dat hoogtepunt kun je dan nu nóg eerder gaan beleven.

Ik vind het vooral een heel belangrijke ontwikkeling voor vrouwen die draagster zijn van een gen dat bij jongetjes voor grote gezondheidsproblemen kan zorgen. Dan weet je in elk geval in een zéér vroeg stadium hoe het zit, en hoef je minder lang in onzekerheid te zitten dan nu.

4. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Ja voor draagsters van een bepaald gen is het inderdaad een uitkomst. Maar toch vraag ik mij af of er geen misbuik van gemaakt gaat worden. Momenteel moeten Chinese mannen hun bruid al uit het buitenland halen. Ben benieuwd of de man- vrouw verhouding nog in evenwicht gaat blijven in de toekomst met dit soort ontdekkingen. Of ben ik nu een doemdenker?

5. Bri

Bri Niet meer actief

Nee dat ben je niet, vrees ik. In verschillende landen is er al een enorm mannenoverschot omdat meisjes massaal zijn geaborteerd of direct na geboorte gedood (of aan hun lot overgelaten, wat in de praktijk op het zelfde neerkomt).
    Voor NL ben ik daar niet zo bang voor, hier is geen enorme culturele en financiële voorkeur voor een jongen. Maar in andere delen van de wereld zal het daar vast en zeker voor gebruikt worden. Het 'voordeel' is dat het dan nu al na 5 weken kan gebeuren, en niet pas na 20 weken of zelfs na geboorte... :(

In het verleden hebben mannenoverschotten zich meestal 'opgelost' met een fikse veldslag of oorlog. Zal nu vast niet anders zijn.

6. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Vind het een beetje dubbel. Opzich zou ik wel blij zijn met zon test, kun al veel eerder helemaal los gaan op de kinderkleertjes :D. Maar indd, je moet dan wel bang zijn dat er abortussen worden gepleegd om het geslacht en laten we eerlijk zijn, dat is toch echt vreselijk :(.

7. Bastet

Bastet Niet meer actief

Waarom is dat vreselijk?
    Ik vind van niet, moeten ze allemaal zelf weten: hoe, wat en waarom.
    Heel realistisch: beter in zo een vroeg stadium van de zwangerschap, dan later (bij 20 weken bijvoorbeeld), of na de geboorte.
    Abortus om het geslacht wordt nu al gedaan, is niets nieuws.

8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Bastet tuurlijk is dat vreselijk!
    Dus als je een bepaald geslacht niet wil ach wat maakt het dan uit dat we een kindje laten weghalen.
    Er zijn mensen genoeg die nooit dit wonder mogen meemaken!

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

ik vind het uitsluitend goed in het geval dat er iets erfelijks zit in de familie wat je alleen aan jongens of meisjes kunt doorgeven. Omdat je dan niet zolang in spanning hoeft te zitten of je het kindje wel of niet mag houden. Zoals dat stel in babyboom kan ik het heel goed begrijpen dat ze daar gebruik van maken.

Maar verder vind ik het maar een enge zaak, ik wist in beide gevallen met de 20-weken echo wat ik zou krijgen, vond ik gewoon leuk om te weten ook omdat we allebei het 100% zeker wisten wat het was. Maar ik zou nooit een kindje laten weghalen omdat het niet het "goede" geslacht is. Zowel een jongens als een meisje zijn leuk. Maar er zullen echt wel gekken rondlopen die perse een meisje/jongen willen en dan het laten weghalen als het geen meisje/jongetje is.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik vind het ook alleen maar kunnen in het geval van een erfelijkheids kwestie, anders niet. En dat en nu ook abortussen worden gepleegd na de 20 wekenecho ivm geslacht is iets waarvan ik vind dat dat wereldwijd verboden zou moeten worden, maar dat is uiteraard een andere discussie

11. Bastet

Bastet Niet meer actief

Daar hoeft een ander toch geen rekening mee te houden in de beslissing wel of geen abortus?
    Heel er wrang voor diegenen die wel heel graag een kind willen, en waar het niet lukt, maar een ander mag niet voor een vrouw beslissen of ze wel of niet een zwangerschap afbreekt.
    Ik heb daar echt geen probleem mee, ik vind dat hun beslissing.
    Wel zou ik dan graag zien, mocht ervoor gekozen worden de zwangerschap af te breken, dat dit zo vroeg mogelijk gebeurt.
    Beter een kind dat gewenst is, dan een kind dat niet gewenst is.

12. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Een zwangerschap afbreken vanwege het geslacht vind ik te idioot voor woorden. Je gaat je dochter toch niet weghalen omdat je een zoon wil of andersom:(
    Dat je het gesalcht voor de geboorte wilt weten prima. Maar om het LEVEN van je ongeboren KIND te beeindigen vanwege het geslacht; ik zeg laat je nakijken ofzo.

13. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Tja en als het zo makkelijk gaat en iedereen op geslacht mag/kan selecteren dan zullen er veel meer jongens dan meisjes geboren worden. Krijg je een testosteron overschot en of de wereld daar nu veel beter van wordt? Al die mannen zonder partner.....En van de meiden die er zijn waarvan de ouders bv hadden gehoopt dat het een jongetje was wordt echt wel gehouden als ze er eenmaal zijn.

Denk dat je bij de 20 weken- grens toch minder snel aan abortus denkt omdat je er al een band mee hebt. Bij 5 weken is de drempel een stuk lager want stelt dan niet zoveel voor. Vind de vooruitgang niet altijd een vooruitgang. Helaas.......

14. Smurf1985

Smurf1985 Niet meer actief

Heel erg dat zoiets voorkomt..

Maar deze vooruitgang, kan die niet zo bepaald worden dat alleen mensen die drager zijn van iets dat alleen die een bloed test mogen doen?

Dus de nieuwsgierige mensen moeten verplicht wachten tot de geslachtsbepaling. Lijkt mij een goed iets,mits dit te realiseren is natuurlijk.

15. z0nne

z0nne Niet meer actief

16. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Maar met de bloedtest kan toch niets anders worden aangetoond dan het geslacht? Zoals ik het lees tenminste. Het wordt dus zeker geen vervanger van bovenstaande tests, maar je kunt bij die twee ook het geslacht met zekerheid vaststellen en ik geloof niet dat er iemand is die een vruchtwaterpunctie of vlokkentest laat doen, uitsluitend om het geslacht te weten te komen.
    Overigens lijkt het mij leuk om al zo snel te weten wat het geslacht is. Ik vond twintig weken wachten beide keren erg lang ;) Maar ik voorzie ook wel misbruik van zo'n test en dat lijkt me niet de bedoeling.
    Wanneer afwijkingen gezien kunnen worden, lijkt het me wel heel gunstig. Een abortus zo vroeg in de zwangerschap lijkt me aanzienlijk minder traumatisch dan na de 20-weken echo.

edit: Stond dat artikel er net ook al bij :( Ik had 'm toch helemaal gequote? Maar dat verandert het verhaal wel. Voor dat doel lijkt het me heel fijn. Hoewel je je moet afvragen dan hoeveel mensen dan een abortus zouden overwegen omdat er een handicap dreigt en het zo vroeg in de zwangerschap minder (maar zeker niet 'geen'!) impact heeft..... Wordt een moeilijk verhaal denk ik.

17. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Overijssel.
    Nou sorry dat ik het zeg hoor, maar vind het wel een hele rare opmerking. Vind jij het dood normaal dat een kindje geaborteerd word omdat het geslacht niet gewenst is? Heeft niets te maken met moeten ze zelf weten, hoe wat en waarom. Dat zoiets gebeurd is gewoon verschrikkelijk, die mensen mogen allang blij zijn dat ze überhaupt kinderen kunnen krijgen ;).

18. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, tis mij nu niet helemaal duidelijk meer, maar ik vind het wel een interessante discussie. Voor vrouwen met een bepaald gen is het een uitkomst, maar idd abortussen om geslacht vind ik wel ronduit vreselijk en had er eerlijk gezegd niet bij stil gestaan dat het zo wel makkelijker wordt.

Ik zou het geslacht nu wel graag willen weten, het maakt mij geen bal uit wat het is, maar ik ben een vreselijk nieuwsgierig mens en heb het de vorige keer al een zwangerschap moeten volhouden;)

19. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Overijssel.
    Mensen die een kind laten weg halen omdat het geslacht niet 'uitkomt' moeten helemaal geen kinderen krijgen ;). Elk kind is een groot wonder, jongen of meisje. Vind echt dat je maar een rare denkwijze hebt, maar dta is mijn mening ;).

20. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Abortus vanwege het geslacht vind ik dus ook echt onacceptabel... Je kiest ervoor om een kindje te krijgen, niet om een zoon of dochter te krijgen...

Deel Deze Pagina