Bloedtest stelt geslacht kind vast na vijf weken zwangerschap

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door freya, 18 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Natuurlijk is het vreselijk, verwerpelijk en bovendien wereldwijd verboden.
    Maar het is ook praktijk. In China, India en Nigeria ís er een overschot aan mannen, omdat er heel veel meisjesbaby's zijn geaborteerd of gedood na geboorte of te vondeling zijn gelegd. Gruwelijk, maar ook realiteit. En ja, dat leidt inmiddels tot enorme sociale problemen.

Met deze test wordt de drempel misschien nog lager (hoewel, de allerarmsten zullen deze test ook niet kunnen betalen, die laten het dan aankomen op het doden van een pasgeboren meisje) maar of het dan ook nóg vaker zal voorkomen dan nu al het geval is? Mensen die echt geen meisje willen, vinden nu ook al een weg om daar vanaf te komen.

Alle uitspraken van verontwaardiging hier snap ik, en deel ik ook. Maar verkijk je niet op hoe onvergelijkbaar het leven in die landen is met het leven hier. Daarmee praat ik het niet goed, absoluut niet. Maar er zijn landen waarin een meisje niet als zegen of geschenk wordt beschouwd, maar vooral als een (dure) last.

2. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Ik vind het ook echt vreselijk wanneer t zou gebeuren dat mensen een abortus laten plegen omdat ze bijvoorbeeld geen meisje willen. Ik neem aan dat niet iedereen gewoon 'zomaar' in aanmerking komt voor zo een bloedtest, wat Bri hierboven zegt snap ik ook wel. Toch blijft het vreselijk en harteloos.

Zo een bloedtest zou voor mij misschien een uitkomst zijn. Ik ben draagster van een chromosoom translocatie. Ik zou dus (wanneer mogelijk) voor deze bloedtest kiezen ipv een vlokkentest of vruchtwater punctie. (heb het artikel niet helemaal gelezen, weet niet of het zo mogelijk is ) :)...

Ze kunnen nu ook al via IVF zien wat het word volgens mij. Ik bedoel, ze bevruchten het eitje in het laboratorium en daar kunnen ze volgens mij al bepalen wat het word. De vriendin van mijn broer mag dus kiezen wat ze wilt. Haar vader is schitzofreen en wanneer zij een jongetje krijgt heeft ze hele grote kans dat het jongetje dat ook word. Een meisje heeft mindere kans volgens mij. Zo is het mij eens verteld in ieder geval.

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Het word ook steeds gekker he...

Hoop echt dat dit nu idd niet gaat leiden tot meer abortussen..
    Mensen moeten blij zijn dat ze kinderen mogen krijgen ongeacht wat voor geslacht.

Als het iets genetisch is dan kan ik het me nog wel indenken..

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel zwangeren deze test 'uit nieuwsgierigheid' zouden doen... er zijn hier zoveel topics van vrouwen die uit de allereerste echo al proberen op te maken of ze een jongen of een meisje krijgen, en dan heb je de pretecho's voor geslachtsbepaling nog. Misschien hebben ze er ook wel een bloedafname voor over om het nóg eerder te kunnen weten.

5. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Nee, bij IVF 'kunnen ze niet zien wat het wordt'. Bij PGD kan dat wel.
    En dat PGD niet zonder IVF kan, betekend niet dat 'men bij IVF dat kan zien'.

En de vriendin van je broer mag niet kiezen wat ze wil. Het is géén luxebehandeling. Het zou dan ook fijn zijn dat mensen niet er over schrijven alsof ze van alles weten, terwijl ze geen flauw benul hebben. Misverstanden en vooroordelen over mensen die noodgedwongen aan IVF doen worden door mensen als jij in het leven gebracht.

Lees eens dit:

Pré-implantatie Genetische Diagnostiek (PGD)

6. Bri

Bri Niet meer actief

maartje84, ik heb de indruk dat je de post van baby90 heel anders interpreteert dan zij hem bedoeld heeft.
    In iedere zin staat 'volgens mij' en volgens mij geeft ze daarmee aan dat ze het inderdaad niet zo goed weet (geen flauw benul heeft vind ik erg sterk uitgedrukt).
    Ze haalt inderdaad wat begrippen door elkaar. Niet bij iedere IVF wordt er naar het geslacht gekeken (bijna nooit), maar zonder IVF is deze vorm van diagnostiek niet mogelijk.

En waar je het idee van 'luxebehandeling' vandaan haalt, wanneer het gaat om een vrouw die mogelijk draagster is van een gen voor schizofrenie?

Maar misschien begrijp ik jouw post ook wel niet goed. Je komt op mij erg boos en/of geïrriteerd over. En ik heb het idee dat dat niet helemaal terecht is.

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik zou deze test wel uit nieuwsgierigheid kunnen doen!
    En nooit, maar dan ook NOOIT, een baby laten aborteren vanwege mijn voorkeur voor het andere geslacht. En die (lichte) voorkeur heb ik wel. Maar ik weet dat ik precies net zoveel van een baby van het andere geslacht zal houden.
    Mijn kinderen (m/v) zijn gewoon geweldig :D

En het doden van een pasgeboren meisje.. hoe kun je. Ik snap het probleem in China want een meid kost daar alleen maar geld geloof ik, terwijl een jongen opbrengt. Maar zo'n lief klein baby'tje dat geborgenheid bij mij zoekt, aan me probeert te zuigen in de hoop eten en troost bij me te vinden.. De tranen schieten in mijn ogen bij het idee dat ik zo iemand zou moeten vermoorden.

8. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    EXCUSE ME?!
    ja, PGD kan niet zonder IVF dat dat bedoel ik dus ook. Ik kom ook in aanmerking voor PGD, maar dat wil niet zeggen dat ik mag kiezen wat het word. JA, zij mag het wel, ZEKER WETEN! ik weet niet precies hoe het zit, maar als zij een jonge krijgt is de kans zeer groot dat het jongetje schizofrenie ontwikkeld.

Ik vind jou post zeer geïrriteerd overkomen.
    Het is ook inderdaad geen 'luxe behandeling' !! ik weet niet hoe jij leest, ik schrijf dat het te maken heeft met schizofrenie.. en volgens mij nog meer wat zij in de familie heeft.
    luxe behandeling.. pff haha..
    ik ben blij dat er iets is als IVF voor mensen die moeilijk tot niet spontaan zwanger kunnen raken! dat doen ze toch niet voor hun lol?!

''Het zou dan ook fijn zijn dat mensen niet er over schrijven alsof ze van alles weten, terwijl ze geen flauw benul hebben. Misverstanden en vooroordelen over mensen die noodgedwongen aan IVF doen worden door mensen als jij in het leven gebracht.''

Hier schrijf jij dus dat ik geen flauw benul heb wat het is en dat ik geen respect heb voor mensen die IVF moeten ondergaan en dat ik dénk dat het makkelijk is (komt zo op mij over).
    kom op hé, ik schrijf dat ik zelf in aanmerking kom voor IVF(PGD) het spijt me mevrouw dat ik deze term niet heb gebruikt.
    Bij PGD gebeurd precies het zelfde als bij IVF of ICSI, het enige verschil is dat er bij de embryo's 1 cel wordt afgenomen om te kijken of de embryo besmet is. HÉH, wat zeg ik nu? nouja, ik weet er toch niks vanaf;)...

Thanks BRI, ik bedoelde het dus ook zo, ik weet dat niet bij iedere ivf word gekeken wat het word.. logisch, ik had pgd erbij moeten zetten.. maar zo een reactie van maartje, PFFF.. dat had ze ook normaal kunnen formuleren als 'je bedoeld met PGD?'

9. Purk

Purk Niet meer actief

Wij kwamen ook in aanmerking voor PGD en hebben het niet gedaan, vanwege de enorme wachtrij die in NL is. Zo'n bloedtest zou voor ons een uitkomst zijn!

10. tulip

tulip Niet meer actief

ik weet niet of het hetzelfde is, maar een schoonzusje van mij draagt het borstkankergen met zich mee. De kans dat haar kindjes (jongen of meisje) de ziekte daadwerkelijk krijgen is 85%. Zij wordt dus ook met ivf bevrucht en kan niet kiezen voor een jongen of een meisje, maar alle eitjes die besmet zijn met het gen worden er dus uitgehaald. Ik ben voor zulke mensen heel blij dat dit bestaat, want anders waren zij nooit voor een kindje gegaan met deze kansen.

11. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    En daar is het ook voor bedoeld! Het lijkt me vreselijk om een kind op de wereld te zetten en te weten wat hem of haar voor ellende te wachten staat. En het lijkt me heerlijk om in plaats daarvan een kleintje te mogen krijgen waarvan je weet dat hij of zij dat vreselijke gen niet heeft. Super.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Ik denk dat dit zelfs een heel goed voorbeeld is dat het een erg positieve kant heeft.

Zo bespaar je een kind verschrikkelijk veel ellende.

13. tulip

tulip Niet meer actief

het is voor haar enorm fijn, ze heeft alleen zoveel pech gehad al. Ik weet het niet allemaal tot in detail, maar als ik het goed begrepen heb, heeft ze steeds 10 eitjes en kan ze kiezen of ze ze alle 10 willen laten ontdooien en een grotere kans dat veel het gen niet hebben of 5 en er dan nog 5 voor de volgende keer overhouden. Bij de eerste poging heeft ze ze alle 10 laten doen. Want statistisch gezien heeft de helft het gen. Toen is ze helaas niet zwanger geraakt. De tweede keer ook 10 eitjes en de pech wil dat ze alle 10 het gen hadden, helemaal geen terugplaatsing geweest dus.

14. tulip

tulip Niet meer actief

Dat doe je als ouder gewoon niet.

15. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bij PGD wordt niet gekeken of een embryo besmet is, er wordt gekeken of een embryo een bepaalde gen heeft.

En bij Schizofrenie wordt geen PGD gedaan.

Vandaar mijn opmerking.

@t Brie, mijn post was idd nogal geirriteerd. Men doet vaak zo gemakzuchtig over IVF of er worden onwaarheden over IVF geschreven. Veel mensen nemen dan die onwaarheden over 'omdat ze het ergens gelezen hebben'. Vervolgens zijn dan mensen die verdrietig genoeg IVF moeten doen daar dan weer het slachtoffer van omdat je dan met nóg meer o zo goed bedoelde maar kwetsende opmerkingen te maken krijgt.

Ik krijg ze nog dagelijks, ondanks dat ik nu een prachtig kindje in mn armen heb. Vandaar de irritatie. Ik denk dat ik het idd heel anders (gekleurd) heb gelezen vanwege mijn eigen ervaringen.

16. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    besmet, met andere woorden iets heeft.. of dat nou een verkeerd gen is of iets anders.

Zeker weten dat mijn schoonzusje voor PGD in aanmerking komt, en ja.. ze zei dat het te maken heeft met de schizofrenie die haar vader heeft in ernstige vorm (en zoals ik al zei, er zit nog meer in haar familie). dus ja, dat word wel gedaan. Omdat als zij zwanger van een jongetje is de kans hartstikke groot is dat zij het doorgeeft aan het kind. Bij een meisje is dit veel kleiner.

Sorry hoor, dat jij zo geïrriteerd bent moet je niet op mij afreageren. Ik vind het vreselijk dat mensen niet spontaan zwanger kunnen raken en hierdoor een heel moeilijk traject moeten volgen. Rot voor je dat jij je dan altijd zo aangesproken voelt wat niet nodig is, maar dat is niet mijn probleem. Ik deel hier mee wat mij word verteld, en dit is me meerdere malen verteld. En so what als iemand anders een verkeerd beeld er van heeft (en dan bedoel ik iets kleins als dit, niet iemand die respectloos is wat ik NIET ben).. dan kun jij t toch uitleggen? op een normale toon. zo niet, trek je er dan niks van aan. Zij hoeven dan niet te weten hoe het gaat, als jij t maar weet denk ik dan.. dat is veel belangrijker. JIJ moet het doorstaan, een ander niet (die er weinig over weet wrsch). Ik vind het echt rot voor je dat jij door de hele malle molen bent gegaan maar ik vind wel dat je niet zo moet reageren. Iemand die geen verstand ergens van heeft is niet meteen DOM. Als jij niet via IVF zwanger had hoeven raken, dan wist jij er ook veel minder van af. dan zou jij ook niet je vrije tijd besteden om meer te weten te komen hier over. hard gezegd, maar waar.. so get over it.. niet iedereen hoeft er alles over te weten, jij bent ook niet alles wetend.

dit betekend niet dat ik er geen respect voor heb, dat heb ik wel.. juist heel veel. snap dat het niet altijd leuk is als mensen soms iets verkeerd hebben.. maar zo een reactie?! kom op hé.

17. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.138
    113
    Happyland
    Ik geloof dat Maartje al had toegegeven dat ze anders had moeten reageren, waarom moet er dan weer zo'n reactie komen? Zucht...

18. Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Wij kunnen ons dit hier niet voorstellen dat het zo gaat, maar er zijn ontzettend veel babymeisjes alleen vanwege hun geslacht vermoord. Als je dat op deze manier kunt voorkomen, dan ben ik eigenlijk voor. Ik ben tegen abortus, maar ik vind het ombrengen van een pasgeborene nóg veel erger.

Het éénkindpolitiek is ook een grote reden voor het vermoorden van meisjes in China. Misschien als het nog véél dramatischer wordt, dat het eens doorkomt bij die dictatoren daar ;)

Moet er voor mezelf niet aan denken en hier in rijke landen werkt het gelukkig allemaal heel anders. Maar in de 3e wereld is het helaas heel anders. :(

Deel Deze Pagina