Tegen mij werd verteld dat ze deze testen ook nog niet zo heel erg lang uitvoeren hoor.. dus misschien is het de vorige keer helemaal niet gedaan, dat zou je ff aan je vk na moeten vragen.
Ze testen ook nog het ijzergehalte. Fijn om te weten voor de bevalling. Als het ijzer al laag is, moeten ze eerder ingrijpen bij bloedverlies. Maar misschien kan dat ook met een vingerprik? Net als suiker dat ook zou kunnen..
Ijzer hebben ze de vorige zwangerschap inderdaad ook nog een keertje extra gecontroleerd door een vingerprik. Dat heb ik ook liever qua testmethode.
Ze testen ook op het cmv virus, iets wat je van kleine kinderen kunt krijgen die dragers zijn. Dit kan dus wel schadelijk zijn voor je ongeboren kindje en het is dus wel noodzakelijk dat dit bijtijds getest wordt. Je ijzer wordt getest, evenals vitamine D en je suiker. Dot zijn allemaal dingen waarbij je geen klachten hoeft te hebben als je een tekort hebt, maar wat wel de groei en ontwikkeling van je kindje kan belemmeren.
Bloedprikken is bij mij ook echt een ramp! In mijn zwangerschap ben ik in totaal meer dan 40x geprikt in +/- 24 uur tijd en nog ben ik niet van mijn angst af! Maar als ik jou was toch zou ik echt bloed laten afnemen... Verder ben ik het wel eens met hopmarjanneke, ze kunnen niet aan de buitenkant zien of jij wel of niet wat mankeert..
Hier moest ik voor het eerst geprikt worden in het eerste trimester. Vervolgens nog bij zo'n 24 weken en over een aantal weken moet ik weer. Ik heb een hekel aan naalden en raak hierdoor ook helemaal in de stress. Pijn doet het niet, dus waar het precies aan ligt... Waarom wil je liever niet gaan? Misschien je verloskundige eens uitvragen waar ze allemaal op gaan testen, dan weet je waarom ze het doen.
Officieel ben je volgens de wet niks verplicht. Het is nog steeds jouw lichaam en jij bepaald wat er gebeurt. Tenzij je in een levemsbedreigende situatie zit en je zelf niet kan beslissen, dan doet het medisch personeel het voor je. Dus als jij echt niet wilt mag je weigeren. En alhoewel je dit niet wilt horen, zeg ik het toch. Het is goed om bloed te laten prikken, zo heb je uitgangswaarde voor wanneer er iets met jou of de baby gebeurt. Hepatitis kan je ook oplopen zonder onveilige seks met anderen te hebben, hoge suiker tijdens een zwangerschap kan ook ineens voorkomen. Cmv wat gevaarlijk is voor de kleine etc. Dus voor je kleine is het wel belangrijk om bloed te laten prikken. Maar goed meid, het is dus jouw keuze en wanneer je dit niet wilt sta je wel in je recht dit te weigeren. Ik ben overigens ook moeilijk te prikken (waar ik geen hol van snap, want Mijn vaten zijn prima en die klote smoes van rolvaten is verzonnen door medisch personeel dag niet kan prikken, want als ik prik is er nog nooit een vat weg gerold.. maar goed) bij mij hebben ze de laatste keer 5x geprikt. Tot ik me niet meer kon inhouden en heb gezegd dat ze beter een andere naald kon pakken en in m'n hand kon prikken.... (het zullen de hormonen wel zijn)
Klopt, maar dit doen ze wel pas veel later. Rond de 29 weken, als de baby positief is en moeder negatief krijg je met 30 weken die prik. Verder, TS, testen ze heel veel als ze bloed afnemen. En uiteraard is dit in het belang van jou gezondheid en die van de baby. Ze testen bijvoorbeeld ook je HB gehalte ed, dat heeft niks met je vorige zwangerschap te maken. Dus als je het mij vraagt zou ik het zeker doen.
Ik snap je angst voor bloedprikken helemaal. Heb een trauma opgelopen als kind, waardoor ik nu een echte dramaqueen ben als het om bloedprikken gaat. Ik moest vorige week ook 6 buisjes bloed laten aftappen. Mijn man is maar meegegaan omdat hij weet dat ik er anders toch echt niet heen was gegaan. Omdat ze al veel van jou weten van je vorige zwangerschap hebben ze veel minder nodig. Ijzer, suiker en andere dingen die in loop der tijd kunnen veranderen is het eventueel wel handig er op te laten testen. Om de gezondheid van je kindje te waarborgen. Maar als je echt niet wilt, lijkt mij dat geen verplichting. Je hebt al een mail naar je verloskundige gestuurd, wacht even af wat daar uit gaat komen. Misschien valt het wel mee en mag je een vingerprik laten doen.