Bloedtest?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by williebb, Mar 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. williebb

williebb Actief lid

Mar 22, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Wij hebben morgen de punctie voor onze eerste IVF.
    Nu heb ik hier al regelmatig over een bloedtest gelezen die je mag/kan doen.
    Ons ziekenhuis doet dit volgens mij niet, maar was eigenlijk wel erg nieuwsgierig wat voor test dit is en of jullie weten waarom het ene ziekenhuis dit wel doet en het andere niet.

2. Knorretje 85

Knorretje 85 Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    1,268
    0
    36
    NULL
    NULL
    Willie, bedoel je misschien een test om te kijken of je een hogere kans op overstimulatie hebt ?
    Dat heb ik namelijk wel twee keer gehad. Dit deden ze bij mij op de dag dat de pregnyl gespoten moest worden. Als een bepaald hormoon dan te hoog is, mag je de pregnyl niet spuiten en gaat de punctie dus niet door.
    Ik weel niet of alle ziekenhuizen dit doen, en ook niet waarom de ene wel en de ander niet.

3. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Is dat niet gewoon de test om te kijken of je zwanger bent?

4. williebb

williebb Actief lid

Mar 22, 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Yep, die bedoel ik inderdaad. Ik was benieuw wanneer jullie die test dan mogen doen en of die betrouwbaarder is dan bijvoorbeeld een kruidvat test. Bij ons ziekenhuis moet je 10 dagen na een TP zelf een test doen en wordt er geen bloedtest gedaan.

5. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    In ons ziekenhuis wordt standaard twee weken na de terugplaatsing een bloedonderzoek gedaan om te kijken of je zwanger bent. Dit wordt gedaan, omdat je bij IVF/ICSI een ietsjes hogere kans hebt op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Zo kunnen ze zien hoe het met je HCG-waarde zit in geval van zwangerschap.

Succes met je punctie morgen!

6. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hier standaard 10 dagen na terugplaatsing een bloedtest. Hcg stond toen op 102, dus kruidvattest had ook wel positief uitgeslagen dan :D
    Had zelf geen test thuis gedaan, omdat ik zeker wist dat ik niet zwanger was :p

7. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    3,477
    1,140
    113
    Almere
    Wij krijgen 14 dagen na terug plaatsing een bloed test. En dan als die positief is met 7 weken de echo...

8. cactusgirl

Nov 25, 2013
    49
    1
    0
    Amstelveen
    #8 cactusgirl, Mar 31, 2014
    Last edited: Mar 31, 2014
    Bij de VU is het ook standaard na 14 dagen. Het zegt veel meer dan een thuistest omdat ze dan de precieze hcg waarde kunnen meten, en dat is op dat moment de beste voorspeller of het wel of geen goede zwangerschap is. Al ben je zwanger, als je HCG dan onder de 50 is bijvoorbeeld heb je een redelijk grote kans op een MK of bbz, terwijl de kans op MK bij een hele hoge score juist veel lager is.

Ik heb er nog een mooi plaatje gevonden uit een wetenschappelijke artikel, HCG waarden na 12 dagen:

http://humrep.oxfordjournals.org/content/17/7/1901/F2.large.jpg

Uit artikel:
    Serum HCG 12 days after embryo transfer in predicting pregnancy outcome
    P. Poikkeus1,2, V. Hiilesmaa1 and A. Tiitinen

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,468
    4,920
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier geen bloedtest (umc utrecht). De gezondheidszorg is al duur genoeg en de bloedtest heeft geen toegevoegde waarden boven een kruidvattest van 2,50 euro (maar is wel 10 keer zo duur!)
    Ik snap dat dus wel en zit er verder niet mee.

10. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,468
    4,920
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En jippie, met een bloedtest toon je geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap aan! Dat is eerder uitzondering dan regel, zeker als je pas net over tijd bent.

11. Elvira

Elvira VIP lid

Oct 6, 2005
    7,494
    0
    36
    Bij ons in het EMC werdt nooit een bloedtest gedaan voor zwangerschap, maar moest je gewoon zelf testen.

Ik heb pas bloedtesten gehad toen ik uit een gelukte poging bleef bloeden en ze op de echo geen zwangerschap zagen en dus hcg per bloed gingen meten in verband met een bbz. Het is zeker niet standaard om per bloedtest een zwangerschap te testen.

12. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Idd in het umc utrecht standaard 2 weken na tp zwangerschapstest

13. Tess27

Tess27 Fanatiek lid

Jul 31, 2013
    3,477
    1,140
    113
    Almere
    Nou ik vind de bloed test wel fijn. Ieder zn mening, zo kunnen ze ook zien of er wat geweest is.. en bij ons mag je pas verder na je bloedtest

14. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Merah Dat was de reden die wij kregen van de bloedtest. Of het klopt of niet, weet ik niet. Dan zou je in principe vaker de HCG-waarde moeten checken, dat zie je vast niet aan één bloedonderzoek, lijkt mij. En dat deden ze dan weer niet. Het was één bloedonderzoek en met 7 weken de eerste echo.

15. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Als de bloedtest positief is moet je in het Lumc 4 of 5 dagen later weer bloed laten prikken. Wel fijn, dan kun je gelijk zien of het goed stijgt.

16. Dopey

Dopey Bekend lid

Nov 21, 2008
    893
    1
    0
    Hier moet ik ook gewoon zelf testen. Prima toch?

Precies, met een bloedtest toon je geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap aan. Juist bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb je normale HCG-waarden, maar bij 6-7 wk geen zwangerschap in de baarmoeder aantoonbaar. De vroege echo dient om een buitenbaarmoederlijke zwangerschap uit te sluiten. Een laag HCG kan duiden op een naderende miskraam, maar kan ook een wat late innesteling zijn, dan zou je na een paar dagen weer moeten bloedprikken. Bij ons doen ze dat alleen op indicatie en dat lijkt me prima.

Share This Page