Niet zwanger door er veel mee bezig te zijn?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Caithlin79, Jun 9, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Hoi,

Ik vraag me af of een zwangerschap echt uit kan blijven als je er veel mee bezig bent? Sinds mijn vriend en ik hebben besloten om ervoor te gaan spookt het gewoon bijna constant door m'n hoofd.
    Ik vind het ook zo geweldig en spannend, en gelijk zo eng omdat ik erg bang ben dat 1 van ons (of beide) vruchtbaarheidsproblemen heeft. (1 op de 6 stellen krijgt daarmee te maken? Vind ik erg veel!!)

Zit ook meerdere keren per dag op dit forum rond te snuffelen of op google, en let erg op m'n lichaam of ik m'n eisprong al voel en symptonen voor m'n nod etc. etc.

Ik kan daar gewoon niets aan doen, want zit een beetje neurotisch in elkaar hihi :) als ik ergens m'n zinnen op heb gezet dan moet dat gelijk, en ben ik er extreem mee bezig.
    Maar nu probeer ik mezelf dus een beetje te verplichten om er niet mee bezig te zijn omdat ik zo veel heb gelezen dat je daardoor misschien minder snel zwanger wordt.... maar dat lukt me gewoon simpelweg niet!! :(

Dus.. kortgezegd, klopt het of is het een fabeltje en heeft het gewoon alles met 'lucky shots' te maken en niets meer of minder?

Liefs Caithlin

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Caithlin,

het is logisch dat je ermee bezig bent als je net de beslissing hebt genomen om zwanger te willen worden. Dat is niet erg. Maar probeer er wel op een gezonde manier mee om te gaan. Je hebt niet zomaar vruchtbaarheidsproblemen. En als je niet binnen een paar maanden zwanger bent is dat helemaal niet raar. Ben je binnen een half jaar zwanger dan heet je zelfs "superfertiel" oftewel supervruchtbaar. Het heeft wel een beetje met geluk te maken ja.
    Probeer wel los te laten dat als je eenmaal iets wilt dat het dan snel moet. Het kan in 1 keer raak zijn, maar dat zijn toch de uitzonderingen.

Mirjam

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Dank je voor de snelle reactie! Ik wist helemaal niet dat binnen een half jaar nog supervruchtbaar was.
    Goed dat ik dat lees, want mij kennende was ik na 3 of 4 maand wel al helemaal gaan twijfelen over de kansen om zwanger te worden ;)

Heb nog 1 vraagje, hoe bedoel je ' je hebt niet zomaar vruchtbaarheidsproblemen'?

In principe is er ook helemaal geen reden voor dat m'n vriend of ik onvruchtbaar zou zijn. Het is puur een angst, omdat ik al jaren een sterke kinderwens heb en gewoon erg bang ben dat het me daarom niet gegund zal zijn (zullen wel meer vrouwen last van hebben die meer tegenslagen te verwerken hebben gehad)

Maar ja.. toch he! Het kAn natuurlijk wel.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Caithlin,

met die opmerking bedoelde ik dat er uiteindelijk wel 1 op de 6 stellen moeite heeft met zwanger worden. Maar een groot deel kan wel verklaard worden: te hoge leeftijd, ongezond zijn, te dik zijn, medicijngebruik, geslachtsziektes in het verleden, alcohol/sigarettengebruik. Als je zorgt dat je gezond leeft en je begint "op tijd" met zwanger proberen te worden, dan heb je veel meer kans dat het goed gaat, dan is dat percentage van 1 op de 6 een beetje overtrokken.
    Dus je hoeft nou ook weer niet zomaar bang te zijn, dat bedoelde ik te zeggen!

Mirjam

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Ah, dat lucht me wel weer op. Dank je wel :)

Share This Page