Hoi Mirjam/Japke, Ik heb even een vraagje over het volgende. Ik ben nu 37 weken zwanger en heb gehoord dat je met voetreflexologie eventueel de bevalling op gang kunt brengen. Als dit niet het geval is, is het gewoon ontspannend om te laten doen, maar kan het in geen geval kwaad om te proberen?? Alvast bedankt voor je antwoord. Groetjes, Hester
hoi Hester, er is in elk geval niet wetenschappelijk bewezen dat je hiermee de bevalling kunt opwekken. Natuurlijk krijg je soms weeën maar die had je zeer waarschijnlijk ook gehad als je niet naar de voetreflexologie was gegaan. Dus, nee, een bevalling opwekken kun je er zeker niet mee. (misschien dat zo'n vrouw wel anders zegt hoor, maar goed, zij moet ook haar praktijk draaiend houden!). Of het kwaad kan vind ik een lastige vraag. De meeste mensen zullen zeggen, baadt het niet, het schaadt ook niet. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor te vinden dat het kwaad kan. Voetreflexologie gaat uit van bepaalde energiebanen in je lijf. Als je die stimuleert door drukpuntmassage zou je bepaalde effecten kunnen krijgen. Het enige effect dat er lijkt te zijn is het placebo-effect: dat wil zeggen, als je gelooft dat het helpt, helpt het ook. Er is dus nooit aangetoond dat die banen er zijn, en ook niet dat zo'n therapie helpt. Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar goed, dat is persoonlijk. Bij deze nog een uitgebreid artikel met de achtergronden; geschreven door Gerard Feller, fysiotherapeut en onderzoeker: http://www.stichting-promise.nl/alternatieve/345.html Mirjam
Hoi Mirjam, Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik maar gewoon naar de pedicure ga voor een 'gewone' voetmasage! Groetjes, Hester