Ik kom net terug van een echo bij het ziekenhuis. Ik zou volgens mij eigen berekening 6 weken en 6 dagen moeten zijn vandaag. Ik weet precies wanneer we het gedaan hebben. Maar 1 keer in de vruchtbare periode, waren niet bezig en dit is ook een surprise baby Nou kwam bij de echo op 3 verschillende metingen, 3 verschillende zwangerschapsduren uit. 7w en 0d, 7w en 3 d en 7w en 2d. Dit kan helemaal niet. Dan zou de conceptie voor de daad moeten hebben plaatsgevonden Hoe kan dit nou en hoe nauwkeurig is dus de 7 weken echo?
1 milimeter te lang of kort gemeten kan al een aantal dagen verschil uitmaken! En het feit dat je eisprong wellicht 1 of 2 dagen later heeft plaatsgevonden heeft ook invloed op de termijn van je beebje! Je hebt metingen van 7+0, 7+2 en 7+3 , dus hartstikke mooi, als jij volgens je banner 6+6 bent! Dat scheelt maar 1 dag met de meting van 7+0. Ik zou me absoluut niet druk maken om deze metingen, ze zien er gewoon perfect uit!!
Tja, het is natuurlijk wel een beetje gokken soms. Ligt ook hoe het kindje ligt enzo en hoe ze het echoding houden. Ze kunnen het wel redelijk goed meten, maar op de dag nauwkeurig is lastig. Ik vind het verschil tussen 6w 6 dagen en 7w 0dagen ook niet zo heel groot Zou gewoon 7 weken aanhouden denk ik.
Dank jullie wel voor de uitleg! Klopt die ene dag verschil maakt niet zoveel uit maar 6.6 of 7.3 dat kan gewoon echt niet qua berekeningen van DE DAAD.
bij onze eerste echo zeiden ze 7 wkn 1dag maar ze zei er gelijk bij dat ze graag over een paar weken weer een echo wilde omdat het zo kort in de zwangerschap moeilijk te bepalen is. de tweede echo zei dat we 12 wkn en 3 dagen waren ipv 11 wken en 6 dagen
Toen ik voor de 2de termijn echo ging waren wij ervan overtuigd dat ik 9 weken en 4 dagen was, maar volgens de VK was ik 10 weken en 3 dagen. Het is echt mm werk en je hebt toch hele mooie metingen Veel liefs, Sam
Het liefst doen ze die termijn rond de 10 weken (8 tot 12).. Dus krijg je binnenkort nog een echo? Even geleend: 5 - 7 weken: Als de echo tussen week 5 en 7 wordt gedaan is de nauwkeurigheid ongeveer plus of min 10 dagen. 7 - 14 weken: Het meten van de hoofd-romplengte geeft een nauwkeurigheid van plus of min 3 dagen bij 7 weken. 14 - 26 weken: Het meten van de hoofdomtrek en de lengte van het bovenbeen geeft een nauwkeurigheid van plus of min 7 tot 10 dagen. 26 - 40 weken: Later in de zwangerschap wordt de leeftijdsbepaling minder nauwkeurig en kan deze er wel drie weken naast zitten..
Ja, ik krijg inderdaad over 3 weken (met 10 weken dus) weer een echo. Eens kijken of mijn berekening dan wel klopt met de zwangerschapsduur.
dit kan ook komen omdat elk kindje op zijn eigen tempo groeit dus het best zo zijn dat je kindje nu gewoon voorloopt op de groei en de volgende echo wel weer op schema ligt
Volgens mij is het zo dat tot 12 weken de celdeling van elk kind, en dus ook de groei, gelijk verloopt. En dat daarna pas de individuele verschillen gaan ontstaan.
Heeft idd te maken met hoe nauwkeurig het te meten is. Zelfs met mn echo met 13 wk kwamen er 3 verschillende getallen uit hoor... dan pakken ze gewoon maar wat. Maakt verder ook niet zoveel uit toch die ene dag meer of minder.
Ik wist bij mijn jongste ook heel nauwkeurig wanneer ik zwanger was geworden. Bij de termijnecho rond de 12/14 weken werd ik toch echt twee weken terug gezet. Onverbiddelijk! Ook toen ik vertelde dat er maar 1 mogelijkheid was geweest om zwanger te worden tijdens mijn cyclus... Ik baalde enorm en twee weken is toch wel een aardige tijd. Gelukkig werd hij met 40 weken gehaald, terwijl ik voor mijn gevoel al 42 weken was... Deze zwangerschap ben ik gelukkig niet terug gezet, want ik kreeg het al spaans benauwd tijdens de termijnecho.
Hoe precies is de leeftijdsbepaling bij een echo? Niet zo nauwkeurig als velen denken! Het hangt af van de leeftijd van de zwangerschap. 5 - 7 weken: Als de echo tussen week 5 en 7 wordt gedaan is de nauwkeurigheid ongeveer plus of min 10 dagen. 7 - 14 weken: Het meten van de hoofd-romplengte geeft een nauwkeurigheid van plus of min 3 dagen bij 7 weken. 14 - 26 weken: Het meten van de hoofdomtrek en de lengte van het bovenbeen geeft een nauwkeurigheid van plus of min 7 tot 10 dagen. 26 - 40 weken: Later in de zwangerschap wordt de leeftijdsbepaling minder nauwkeurig en kan deze er wel drie weken naast zitten.
Het kan ook zijn dat de officiele bevruchting pas 1 of 2 dagen na de seks plaats vindt! En als er niet meer dan 1 week tussen zit wordt toch gewoon je termijn aangehouden die volgens je cyclus eruit komt. Het is ook inderdaad zo dat 1 mm bij die termijn al verschil kan maken. Zou me niet druk maken! Neem aan dat je tussen 10-12 weken ook nog een echo krijgt, dan is het het meest betrouwbaar. Tot ongeveer 12 weken groeit iedere embryo hetzelfde, hierna ontstaan pas verschillen...
Ik krijg inderdaad rond 10 weken weer een echo. En fijn dat iedereen zegt dat die nauwkeuriger is dan rond de 7 weken.
Mijn zoontje liep met de echo met ruim 6 weken zo'n 3 dagen voor en dat is altijd zo gebleven. Hij is juist steeds ietsje meer voor gaan lopen. Ik weet niet of het verband houdt, maar uiteindelijk was ie met zijn geboorte 4 kilo met 38+5.
In zo'n begin stadium kan je nog niet precies de 'leeftijd' van een embryootje bepalen...dat verschilt nogal. Pas als je armpjes, beentjes en hoofdje ziet is er iets te voorspellen maar vaak is het nog niet altijd duidelijk hoor! Vandaar dat bevallingsdata ook een schatting zijn en je rond die datum iets kan verwachten! Maar gefeliciteerd!!