Hello! Bij de eerste zwangerschap had ik de klachten van een zwangerschaps ischias ook maar veel later tov nu. Ik merk dat het hoofdzakelijk vanuit mn rug naar mn linkerbil/been schiet of na lang zitten of een bepaalde houding. Voordat ik aan de bel wil trekken bij de huisarts of verloskundige vroeg ik me af of iemand hier ook tijdens de zwangerschap last van heeft gehad en wat je er tegen of mee gedaan hebt om het te verlichten..?
Bekkenfysio! En dan triggerpoint massage. Helpt mij nog steeds (al krijg ik ook dry needling erbij). Dat zal de huisarts of verloskundige ook aanraden om naar de fysio ermee te gaan, liefst speciale bekkenfysio. Mijn man masseert mij ook, de triggerpoints. Je kan ook zelf aan de slag met bijvoorbeeld een tennisbal. Maar dat kan de fysio je leren.
Inderdaad bekkenfysio. Als je in NL woont hoef je daarvoor geen doorverwijzing van huisarts of verloskundige. Bij diagnose door de fysio kun je dat melden aan je verloskundige en eventueel aangeven op je werk.
Laat je even weten of het helpt? Ik heb er ook elke zwangerschap erg last van, maar ik kreeg eigenlijk steeds te horen dat fysio in het geval van ischias klachten weinig soelaas biedt. Wat hier vooral helpt is overdag niet te veel belasten - geen lange afstanden stappen en weinig trappen doen / bukken. Ik merk dat ik vooral heftige pijnscheuten krijg na een drukke dag. Als ik dan 's avonds op de bank plof en wat later terug op sta, dan kan ik wel janken van de pijn soms. Blijft er dan ook een hele tijd 'in' zitten en heb dan precies ook krachtverlies in m'n been/heup. Jammer genoeg merk ik het dus vaak niet op gedurende de dag, dus doe ik ongemerkt toch te veel.
Ik kreeg van de fysio trouwens een massagebal mee om de ischias tussen de behandelingen door zelf was los te maken. Dat was best fijn.
Ik kon de dag erna zonder verwijzing terecht bij de fysiotherapeut, deze heeft enkele testjes gedaan en gemasseerd tevens oefeningen mee gekregen, vanmiddag wordt ik ingetaped om te zien of dit ook verlichting geeft. Het was voor de fysio al duidelijk merkbaar dat de klachten bij ischias past en dat ik (nog) optijd aan de bel trok. Voor mn beroep ben ik veel op de been (verpleegkundige) wil even aankijken of het tape gaat werken voordat ik evt werkaanpassingen vraag. Want te lang zitten ofja telang in dezelfde houding en dan weer iets gaan doen dan schiet het er bij mij in.