Mijn jongste is nu 7 maanden en ik geef nog borstvoeding. Wij willen heel graag nog een vierde kindje en willen er graag weinig leeftijdsverschil tussen. Ook zijn we niet meer zo jong. Dus we willen gewoon graag zo snel mogelijk. We zijn 3 maanden geleden al 'begonnen', maar mijn cyclus blijft een puinhoop. Ik denk door de borstvoeding. De eerste keer had ik een luteale fase van 5 dagen, de tweede keer 6 dagen. Dat voelt gewoon als geen eerlijke kans. Ook kwam mijn ei toen pas op dag 40 en 38. De laatste ronde leek eindelijk normaal. Positieve ovulatietest op dag 22, temperatuur netjes omhoog op dag 24, maar toch begon op 8dpo de spotting al. Waar ik toen nog hoopte op een innesteling, gingen op 10 dpo de sluizen open . Mijn droom hoe ik hem in mijn hoofd had heb ik al moeten laten varen. Maar nog steeds willen we zo graag dat vierde kindje. Ik ben al aan het minderen met de borstvoeding, maar ik weet niet of het genoeg is. Zou ik hiervoor naar de huisarts kunnen om iets te doen om die cyclus regelmatig te krijgen? Of zou ik dan gewoon weggestuurd worden met 'stop maar met de borstvoeding en wacht maar gewoon af.'? Iemand ook zoiets meegemaakt?
Zelf geen ervaring mee maar diversen vriendinnen en schoonzus wel. Ook hadden zij een cyclus waar je niks mee kon, dan eentje van 20 dagen, dan van 60 dagen, dan 7 dagen bloedverlies, dan 2 dagen. Zij kregen allemaal pas weer een regelmatigere cyclus toen zij stopte met borstvoeding geven. Ben bang dat dat het enige is wat je kan doen als je echt gericht voor een 4e kindje wil gaan. En anders de boel los laten en wellicht wordt je dan plots toch verrast.
Nee huisarts zal niets doen, behalve dat advies. Je baarmoederslijmvlies kan ook gewoon te dun zijn omdat je prolactine te hoog is. Dat zorgt ook voor je rommelige cyclus. De enige oplossing is tijd: cyclus kan met tijd wel beter worden en gewoon rustig afwachten of borstvoeding stoppen. Ik heb na bijna een jaar nog 0 cyclus.
Helaas bekend probleem bij het geven van borstvoeding. De innesteling wordt ook nog eens bemoeilijkt en de kans op een miskraam is iets verhoogd tijdens het geven van borstvoeding. Vaak vanaf 14 maanden wordt het beter en krijg je een betere cyclus. Ik geef nu ook nog borstvoeding aan de jongste en kreeg pas de eerste eisprong 15 maanden na de geboorte (en dat was toen gelukkig meteen raak). Maar ik heb ook zitten twijfelen of ik niet moest minderen met de borstvoeding. De wens voor een vierde was toen heel groot. Uiteindelijk ben ik blij dat ik gewoon ben blijven doorvoeden en niet ben gaan minderen/stoppen. Jongste drinkt nog heerlijk en vaak bij me en ik kijk ernaar uit om straks te gaan tandemvoeden. Enige wat je echt zelf kan doen om je cyclus te verbeteren is heel goed voor jezelf zorgen en met name zeer goed eten. Meer calorieën (en dan wel redelijk gezonde calorieën) geeft een signaal aan je lijf dat je weer sneller vruchtbaar kan worden.
Ik voed ons derde kindje inmiddels 2,5 jaar en wij zijn ook net begonnen met proberen voor een 4e kindje. Mijn cyclus kwam pas na 18 maanden weer op gang met onregelmatige en langere cyclussen. De afgelopen twee cyclussen waren ze 29 en 26 dagen, hopelijk blijft dit zo. Als wij rond de 7 maanden al hadden willen proberen om zwanger te worden, was dat dus wel een probleempje geweest. Ik denk dat net zoals ik iemand anders al zag reageren, het een kwestie van tijd is en kijken of je cyclus wat regelmatiger wordt. Het is ook 'pas' 7 mnd geleden natuurlijk. Maar ik snap je wens hoor. De enige wellicht snellere oplossing is stoppen met bv. Maar daar moet je achterstaan. Succes
Oh ik was zo verdrietig toen ik weer ongesteld was. Ik riep heel resoluut tegen mijn man 'geef haar maar een fles, ze krijgt geen bv meer!' Maar daar ben ik alweer van teruggekrabbeld hoor. Ik probeer nu wel echt te minderen. Hopelijk is dat voldoende. Maar echt helemaal stoppen kan ik denk ik ook niet. Mijn middelste stopte zelf bij 14 maanden. Dat was mooi. Maar deze heeft het eigenlijk nog zo nodig . Bij de eerste was ik na 4 maanden alweer zwanger. Dat was nog sneller. Maar de eerste had geen borstvoeding. En dat is zo goed bevallen die 2 kort achter elkaar. En nu nog steeds is dat zo fijn en zo leuk! Ik weet ook wel dat je niet kunt kiezen, maar ik had gewoon een plaatje in mijn hoofd .