Dodelijke ongelukken op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal. Wie is verantwoordeli

Discussion in 'De lounge' started by D83, Dec 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    #1 D83, Dec 18, 2014
    Last edited: Dec 18, 2014
    Vraag me dit af na weer n incident te hebben gelezen met dodelijke afloop
    Wie is er dan verantwoordelijk? En volgt daar dan straf op?
    Hoe wordt hier doorgaans mee om gegaan?
    Zo is er nu n meisje overleden door t inslikken van n punaise op n KVD
    Dat is toch j ergste nachtmerrie!
    M'n kind is nog nooit naar n opvang of iets geweest maar vanaf twee jaar is t plan naar de psz
    Wat als er dan iets gebeurd? Bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

2. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Ik heb echt geen flauw idee..
    Mijn dochter is laatst op het kinderdagverblijf van een fietsje afgevallen, zo tegen een soort van stoeprand aan. Zijn gelijk naar het ziekenhuis gegaan, omdat ze dus een grote wond op haar voorhoofd had. Het is toen gelijmd.
    Maar dan denk ik ook aan de ene kant van ja het kan gebeuren, maar aan de andere kant denk ik dan ja waarom dekken ze die rand op de een of andere manier niet af zodat er niemand op kan vallen.
    Hmm dus weet niet wie er nou echt verantwoordelijk is..

3. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Zo jeetje zeg! Het zou je maar gebeuren.

Ik heb echt een nieuwe checklist van dingen die zeer hoog opgeborgen worden sinds deze week.

Knoopcel batterijtjes dus. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat kinderen dit in kunnen slikken en dat dit zo gevaarlijk is.

Punaises kan je natuurlijk wel raden, maar je staat er inderdaad niet zo bij stil.

Vreselijk voor de ouders.

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je wel wat anders aan je hoofd hebt als zoiets gebeurt, dan wie er verantwoordelijk is.

En pas even je topictitel aan; het is kinderdagverblijf of voluit geschreven. (hier in de tekst kan je de afkorting niet eens meer gebruiken).

5. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik denk gedeelde verantwoordelijkheid. Aan de ene kant moet school etc voor een veilige omgeving zorgen, maar ouders moeten kinderen ook veilig naar school sturen. Een punaise kan een kind ook van thuis meenemen of ergens onderweg vinden (mooi, shiny, gekleurd, mijn zoon zou dat zo oppakken en in zijn zak doen).

Als er geen sprake is van nalatigheid of opzet kan ik me trouwens niet voorstellen dat er een straf volgt.

6. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    Sorry hoe pas j de titel aan?

7. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    En zeker wel dat ik t er nie bij laten zitten als de schuld nie bij mij als ouder of m'n kind zou liggen!

8. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    Heavy jazziepooh 💋
    Mijn gedachte ook hoor

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Maar waar ligt de schuld dan bij jouw voorbeeld? Een kind eet een punaise, who knows waar dat ding vandaan komt.

10. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met de knop wijzig.

11. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als die van het prikbord in de gang is gevallen?
    Ik heb er op het kdv nooit op gelet of er punaises werden gebruikt.

12. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    Thx gelukt dacht dat t alleen voor t bericht was

13. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    Echt geen idee
    Daarom mijn vraag
    Hoe zit dat
    Hoe wordt bepaald wie verantwoordelijk is in zulke situaties en wat dan?
    En wat als de schuld wel bij t kdv zou liggen, als dat kan worden bepaald, wat dan?

14. winnietje

winnietje Niet meer actief

Ik denk dat de zaak geseponeerd zal worden. Er valt namelijk nooit te bewijzen dat dat ding daar vandaan komt. Er is geen opzet in het spel.er zal geen straf volgen hooguit een financiële schade. Dat denk ik

15. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Voor even ja!
    Maar ik weet uit ervaring dat het volkomen normaal is om (als ouder zijnde) graag ergens aan te willen schoppen. Een schuldige bijvoorbeeld. Denk dat het je nog verbaasd hoe graag mensen iemand aansprakelijk willen stellen.

Begin dit jaar bijvoorbeeld: Jongetje wordt aangereden op een plek waar hij feitelijk gezien NIET mag fietsen (kruispunt). Nu doen meerdere kinderen en volwassenen dit, omdat deze het vaak iets te ver omrijden vinden naar de fietstunnel.

Jongetje wordt aangereden door een auto (ik ken ook de automobilist) en overlijdt in het ziekenhuis. De automobilist reed netjes 50 en dit is ook gebleken uit data vanuit de auto en a.d.h.v. getuigenverklaringen.

Maar de moeder blijft er bij dat dit niet waar is. Dat de automobilist schuldig is. Ergens begrijpelijk, maar daarom niet minder sneu voor alle betrokkenen.

16. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    Denk ik ook aan..

17. D83

D83 VIP lid

Jun 17, 2012
    7,948
    2
    36
    Aan Zee
    Heavy zeg warboel vreselijk

18. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Als er een kindje overlijdt op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal, of n.a.v. iets dat daar gebeurd is, volgt er altijd een politie-onderzoek. Als daaruit blijkt dat niemand nalatig is geweest wordt de zaak geseponeerd. Als dat wel zo is, volgen er consequenties. Hier in de buurt is onlangs een kindje van 6 maanden overleden op het kinderdagverblijf. Het lag in bed en de leidsters hadden alles gedaan wat ze moesten doen. Het was waarschijnlijk wiegendood, niemand was nalatig geweest. Verschrikkelijk voor alle betrokkenen.

19. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,474
    4,930
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En wat denk je eraan te hebben als je kindje dodelijk verongelukt?
    Dat je kunt wijzen: het is jullie schuld?

20. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Als je je kindje op een kdv brengt, of bij wat voor oppas ook, ga je ermee akkoord geef je als het ware jouw verantwoordelijkheid uit handen. De leidsters zijn in dit geval dus verantwoordelijk, maar jij blijft altijd eind verantwoordelijke voor je kind. Ik vind dus zelf dat je er altijd rekening mee moet houden dat er iets met je kindje kan gebeuren, een minder ernstig of ernstig ongeval. Zolang er geen opzet in het spel is, valt een leidster natuurlijk nooit als 'schuldige' aan te wijzen.

Share This Page