Paar maanden terug is bij mij Factor II protrombine mutatie in stollingsgen ontdekt. Dat houdt in dat er is mogelijk een oorzaak aan twee late miskramen die ik had ivm bloedprop. Het is echter niet bewezen dat het echt de oorzaak was want naast dat had ik ook te veel windingen op de navelstreng (dat kan combinatiefactor zijn). Ze konden geen bloedproppen vinden etc (als die te vinden zijn). nu ben ik voor de 5de keer zwanger en moet beslissen of ik wel/niet bloedverdunners ga krijgen. Vanuit het protocol de genetische stollingsafwijking zonder familie/patient geschiedenis (heb ik dus) krijg ik dat niet maar wel vanuit Alife2 studie in AMC/LUMC. Als ik eraan doe grote kans dat ik bloedverdunners moet spuiten elke dag. Ivm echt niet tegen naalden kunnen en bijkomende stress heb ik besloten nu om er niet aan mee te doen. Ik hoop dat hier vrouwen zijn die ook genetische afwijkende stollingsfactoren hebben zoals factor II, V etc ZONDER familie geschiedenis en die geen of wel heparine gebruikt hadden en hoe verliepen zwangerschappen dan bij jullie? Wat zijn jullie ervaringen? Ik hoop dat het echt goed blijft gaan en dat enkel aspirine ook voldoende is maar ik weet echt niet waar ik goed aandoe... om meedoen met studie en vloedverdunners gebruiken (voor niets als het toch niet helpt) of juist wel meedoen en stel helpt het toch wel?..
Even ter aanvulling ik heb dus factor ii Hetegozygoot genetische mutatie wat schijnt minder slecht zijn dan homozygoot.