Ha meiden, Even van me afschrijven.. Afgelopen vrijdagochtend (precies 12 weken zwanger) was ik even in bed gaan liggen van 10 - 12, ik was moe van mijn werkavond daarvoor. De avond ervoor had ik gewerkt van 17.30 - 23.00 in de zorg, op een PG afdeling. Helaas werkte ik met een collega die zelf in de ziektewet zat en dus niet volledig het werk kon doen. Dit was verkeerd ingeschat door mijn leidinggevende. Uiteindelijk die avond de volledige zorg gedragen over 10 bewoners en wat er nog bij komt kijken als verantwoordelijke van de avond ( medicatie delen/controle etc .) Na de pittige avond, een mailtje eruit gestuurd naar de leidinggevende dat ik de avond niet te doen vond. En dat we dit voortaan moeten voorkomen, omdat ik wel op mijn lichaam wil letten. Dit is mijn 3e zwangerschap en de vorige 2 zwangerschappen heb ik last gehad van bekkenklachten, vandaar in principe mijn waakzaamheid. Terug naar de vrijdagochtend; om 12 uur mijn wekker gezet omdat ik om 12:45 een afspraak had staan bij de verloskundige. Helaas dus bij het opstaan merkte ik dat ik bloedverlies had (helder rood), afgewacht tot mijn afspraak.. Bij de verloskundige het hartje geprobeerd te zoeken met de doptone, helaas lukte dit niet en dus door gestuurd voor een echo. Gelukkig bleek het goed te gaan met het kindje en was er niets bijzonders in de baarmoeder te zien. De verloskundige gaf aan dat het waarschijnlijk getriggerd is door het zware werk. Dit weekend had ik weer 2 avonddiensten staan, hier heb ik me die vrijdagmiddag voor ziekgemeld. Nu zal ik dus morgen (maandag) contact gaan hebben met de leidinggevende, ik heb woensdag weer een avonddienst.. Hoe zal ik dit nu gaan aanpakken? De verloskundige geeft aan dat ik wel mag gaan werken maar gewoon beter op moet letten. Daarbij ook eerst even rust moet houden. Vandaag had ik nog wat bruinverlies, maar verder wordt alles rustig.. Woensdag weer gaan werken? Of die dag nog rust houden en de week erop weer beginnen? En dan al aangepaste werkzaamheden, of zal dit onzin zijn? Misschien nog belangrijk om aan te geven: Bij mijn eerste zwangerschap werkte ik nog fulltime in de zorg, toen bleek ik met 20 weken 1 cm ontsluiting te hebben ( er achter gekomen door harde buiken). Toen ben ik al snel gestopt met werken. Bij mijn tweede zwangerschap had ik geen werk, toen op mijn bekken na geen klachten gehad. Wellicht heeft het werken tijdens de 1e en 3e zwangerschap dan een verband? Ik wil voorzichtig zijn, maar me ook niet onnodig aanstellen.. Hebben jullie advies/tips? Bedankt alvast
Wat vervelend zeg! Moet erg stressvol zijn bloedverlies op deze termijn Ik zou duidelijk aangeven bij de leidinggevende dat je dit soort diensten niet meer wilt draaien. Dat je het liefst zo lang mogelijk wilt doorwerken in deze zwangerschap, maar dat het op deze manier niet haalbaar is. Verder zou ik echt heel voorzichtig doen, bloedverlies is toch wel echt een teken dat je rustiger aan moet doen. Liever nog te voorzichtig zijn, dan dat je (uit goede bedoeling) te ver over je grenzen gaat met gevolgen voor je zwangerschap.
ja, je weet niet wat je meemaakt. En precies als je die dag de magische grens van 12 weken hebt bereikt ja precies, we moeten even in bespreking denk ik erover. En eigen grenzen opzoeken, al is dat zo moeilijk.
Eens met Missisippi. Ik zou ook bij je leidinggevende aangeven wat de verloskundige voor advies heeft gegeven hier over.