hallo dames, ik heb PCO en werd nooit ongesteld. toen ben ik gaan afvallen en toen ben ik 21 januari weer voor het eerst ongesteld geworden yaay(opzich wel positief) maar nu weet ik dus niet hoe mijn cyclus is en dus ook niet wanneer mijn NOD is. en nu ben ik dus zo zenuwachtig over wanneer ik weer ongi wordt, omdat ik hoop dat ik weer iets van een cyclus heb. omdat ik mezelf ken ga ik er over piekeren en dan wordt ik door stress nooit ongi (dat kan toch???) daarom heb ik vanmiddag een zw test gedaan, zodat ik voor mezelf bevestigd heb dat ik niet zwanger ben. daardoor hoop ik dat mijn ongi niet wegblijft doordat ik hoop heb zwanger te zijn. het stomme is dat ik wist dat ik niet zwanger ben, dat kon gewoon niet een als het al zo is was ik denk ik ook veel te vroeg met testen. maar toch werd ik verdrietig toen ik een negatieve test zag... pfff.... soms vind ik het allemaal best moeilijk. dit moest ik even kwijt hebben jullie misschien tips om van het onzekere gevoel af te komen? soms wordt ik gewoon verdrietig doordat ik bij mezelf ga denken dat het niet 'gewoon' lukt...
Hoi, Krijg je geen medicatie om de eisprong op te wekken? En die onzekerheid wegnemen kan helaas niet. Niemand weet zeker of je het wonder mee mag maken We kunnen alleen maar dat ellendige wachten. Succes
Wat goed dat je met PCO bent afgevallen! Erg knap! Onzekerheid is heel herkenbaar en blijft lastig. Het is jou gelukt jouw cyclus weer opgang te krijgen, blijf werken aan jouw gezondheid en heb vertrouwen! Werkt voor mij. En Zo vertrouw ik erop dat mijn posi test ook zal komen en daardoor voel ik mij minder onzeker. Liefs, N
bedankt voor de reacties... soms moet je gewoon even je verhaal kwijt en dan lucht het even op zo fijn dat dat hier kan @wachtende... mijn gyn heeft toendestijds gezegd dat ik bij haar kon komen als ik er klaar voor was. en ik neem aan dat zij me dan ook gaat helpen met medicatie. maar ik heb voor mezelf gezegd dat ik 75 kilo wil wegen en dan ga ik naar de gyn, dan weet ik zeker dat ze me niet weg kan sturen met het advies eerst maar te vallen. ik ben 1.75 m lang en ik woog op het begin 89 kilo. nu weeg ik 79. wat denken jullie? bij welk gewicht zou de gyn mij willen helpen? zou ze me met mijn huidige gewicht ook al helpen of ben ik nu echt nog te zwaar? liefs
meid met jouw bmi (29 toch als ik het zo uitreken) gaan ze je echt niet weg sturen. Bij een bmi van 35 gaan sommige ziekenhuizen wat moeilijk doen. Ik zelf ben 1.57 en en woog iets van 78 kilo toen ik gewoon geholpen werd. Mijn gewicht is nooit ter sprake gekomen. Op zich is afvallen wel heel positief hoor meid. Vet maakt oestrogeen aan en dat kan het effect van pco wel versterken. Als je gewoon weet dat je pco hebt zou ik persoonlijk gewoon naar de gyn gaan. Ik ging ook heel snel. Wij waren een maandje of 6 bezig en ik wist nog niet eens zeker dat ik pco had. Ik werd gelijk geholpen omdat ik direct serieus genomen werd door mijn huisarts en ik gewoon wist wat ik wilde. (Niet eerst bloedprikken/zaadtesten etc... maar gewoon een inwendige echo en toen pco bleek direct clomid). Met de clomid had ik eindelijk weer eens een cyclus. En het was ook direct raak. Na mijn tweede bevalling is de pco trouwens verdwenen volgens de gyn. Ben zelfs door anticonceptie heen zwanger geraakt...
Oke, 1.75 en 89 kilo = BMI 29,06 1.75 en 79 = BMI 25,8 Maximaal gezond gewicht (BMI 24,9) is ongeveer 76 kilo. Meestal moet je een BMI onder de 35 hebben, dat is bij jou niet eens aan de orde. Je gewicht valt enorm mee joh !! Aangezien je PCOS hebt zou ik wel proberen op een BMI van 20-22 te komen omdat PCOS behoorlijk veel gezondheids risico's met zich meeneemt. Maar ik zou niet verwachten dat de gyn je niet wilt helpen hoor. Ik zou gewoon lekker een afspraak maken om je mogelijkheden te bespreken. Heel veel succes !
Die baseer ik op de boeken en informatie die ik gelezen heb. Tevens adviseerde mijn dietiste dit ook. Dit komt van de Freya site: Verhoogde gezondheidsrisico's Vrouwen met PCOS hebben een verhoogd risico op een aantal aandoeningen: Overgewicht en insuline-resistentie kunnen diabetes mellitus type II veroorzaken. Diabetes type II is een vorm van suikerziekte, waarbij het lichaam niet meer reageert op de insuline die het produceert. Het risico op deze aandoening kan verminderd worden door gewichtsvermindering en diabetes medicijnen. Vooral vrouwen bij wie op jonge leeftijd al een verstoorde suikerstofwisseling is vastgesteld, hebben een verhoogde kans om tussen het 40ste en 50ste levensjaar suikerziekte te krijgen. Bij deze vrouwen is het van belang om af en toe de suikerspiegel te controleren. Bij dikkere vrouwen kan door afvallen de suikerziekte vaak worden voorkomen. Een aangepast dieet en eventueel medicatie zijn vrijwel altijd succesvol bij de behandeling van deze vorm van suikerziekte. Vrouwen met PCOS hebben meer kans op hart- en vaatziekten. Dit komt ten dele doordat ongeveer 40% van deze vrouwen last heeft van overgewicht, maar ook doordat ze, onafhankelijk van het lichaamsgewicht, vaak een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterolgehalte hebben. Ook hier kunnen gewichtverlies, dieetveranderingen en eventueel medicatie de verhoogde kansen verlagen of wegnemen. Het risico op baarmoederslijmvlieskanker(endometriumkanker) is eveneens aanwezig bij vrouwen die niet of nauwelijks menstrueren. Omdat dit slijmvlies dan niet wordt afgebroken, is de kans groter dat er gezwellen gevormd worden in dit weefsel. Regelmatige menstruatiebloedingen verminderen dit risico. De bloedingen zijn op te wekken door het slikken van de anticonceptiepil. De vergrote kans op het ontwikkelen van suikerziekte, hart- en vaatziekten en endometriumkanker kan dus grotendeels worden voorkomen. En gelukkig is er ook een positief neveneffect van PCOS: er zijn aanwijzingen dat deze vrouwen minder snel last hebben van botontkalking.
bedankt voor jullie reacties. ik heb zelf ook wel eens gedacht: op het forum zijn er dames met een veel hoger BMI die ook geholpen worden en waar het bij lukt... dus misschien dat ik het dan maar gewoon ga doen., een afspraak maken. het idee maakt me trouwens wel wat zenuwachtig. gek hé? misschien omdat ik het zo super graag wil en dat het dan ben heel dichtbij komt. oeehh spannend...
wachtende oei dat klinkt wel eng allemaal. Maar die bmi 20-22 zie ik eigelijk nergens terug. Persoonlijk vind ik dat aan de lage kant. Met een bmi van 24-25 heb je toch ook gewoon een gezond gewicht. Volgens mij is dat per persoon echt heel verschillend.
miss miranda ik vond het ook eng hoor al dat ziekenhuis gedoe. Maar het viel me wel reuze mee. Het gaf me het gevoel dat ik eindelijk eens kans had. Met die cyclussen van mij (90+ dagen) had ik niet het gevoel erg veel kans te maken.
ik heb zo'n dubbel gevoel erbij. aan de ene kant heb een een positief gevoel, want dan zijn we weer een stap dichterbij en dat maakt me gelukkig omdat ik niets liever wil aan de andere kant een negatief gevoel, want op dit moment is het niet zeker hoe alles gaat verlopen. lukt het misschien nog op de natuurlijke manier? hoe snel zal het via de andere weg gaan? gaat het uberhaupt wel lukken? en zodra in de mmm in ga en het lukt echt niet, dan is al mijn hoop ineens weg en dan zou mijn wereld toch wel wat instorten... en in de huidige sitautie heb ik die hoop nog wel ik weet dat ik niet zo moet denken als bij het negatieve gevoel, ik moet er niet vanuit gaan dat het niet gaat lukken, maar krijg dat er maar eens uit,, die onzekerheid. snappen jullie wat ik bedoel? liefs
Nee in dit stukje toevallig niet. Maar als je goed kijkt naar de risico,s van pcos zie je dat je bij een te hoog gewicht hier nog eens risico op loopt. Ik neem aan dat mijn artsen en dietiste ook weten waar ze het over hebben. Een bmi van 25is trouwens overgewicht ! En met 24 zit je erg op het randje. Iedereen moet doen wat ze zelf wil. Ik wil gewoon geen diabetes of een infarct, dus ik werk hard om een meer veilige zone te komen. Fertility Associates - Gynaecology, Endocrinology, Obstetric and Genetic ServicesWhat to do when PCOS is diagnosed.... PCOS is managed rather than cured. Early diagnosis is encouraged. Women with PCOS should maintain significant levels of exercise and a slim BMI (body mass index) (ideal BMI 19-22) so that the risks of type 2 diabetes and subfertility are minimised Zo zijn er nog wel meer te vinden die zelf een BMI van 18 aanraden. Ik zuig het echt niet uit mijn duim
@wachtende... het is altijd beter natuurlijk om op goed gewicht te zijn... maar bedoel je ook dat ik beter kan afvallen tot een BMi van ongeveer 22 voordat ik naar de gyn te ga? ik ben nu al 10 kilo kwijt, en dat ging moeilijk en langzaam... maar als ik wacht totdat mijn bmi rond de 22 is duurt het nog wel erg lang liefs
Nee hoor...gewoon naar de gyn gaan zoals ik in een eerdere post al vertelde !! Ik heb het over het BMI waarbij je als PCOS patient het minste risico mee loopt. Maar dat kun je gewoon doen terwijl je met de behandeling bezig bent hoor ! Toen ik bij de fert arts begon had ik een BMI van 27,2...heb toen Clomid gekregen (waar sommigen van aankomen) en zit nu in ronde 3 van de Clomid en heb een BMI van 24,8. Ik blijf werken tot ik op 20-22 zit hoor. Wanneer ga je bellen ? Vaak duurt het wel een paar weken voordat je terecht kan
hmmm ja ik zie het... wow vind het echt wel een laag gewicht. Vooral omdat een van de bijwerkingen van pco overgewicht kan zijn. Mensen met pco kunnen soms minder goed afvallen dan mensen zonder pco. Maar het is natuurlijk een mooi streven!
@wachtende... knap dat je tijdens de clomid behandeling je bmi zo goed nog omlaag krijgt! echt super. ik wil dan toch maar niet meer perse wachten tot ik die 75 kilo weeg. maar nu zit ik weer met een ander dilemma. 21 januari ben ik na het stoppen met de pil voor het eerst ongesteld geworden.. en nou ben ik benieuwd wanneer ik weer ongesteld word. ik heb nu ook nog niet echt een cyclus, en ik heb ook geen idee wanneer mijn NOD is... moet ik nu eerst weer ongesteld worden en zien hoe het dan verloop? (misschien duurt dat wel heeeeel lang) of moet ik gelijk een afspraak maken? opzich hoop ik dat ik rond de 20e ongesteld word.. want dan zou ik het opzich nog wel zelf willen proberen met ovu tests,,, pff moeilijk moeilijk.. wat zal ik doen?
Meid.... BELLEN !! Gewoon bellen...voordat je daadwerkelijke afspraak is ben je al weer even verder. Je bent niet lastig, je hebt hier gewoon recht op ! Afvallen komt echt wel goed. Het is een kwestie van een knop om zetten en daar kan een dietiste je goed bij helpen. Succes!
owwhh wat een fijn forum! heerlijk als mensen met je meeleven omdat ze je snappen ipv uit medelijden ik ga et er morgen even goed met mijn vriend over hebben mochten jullie na het eerste bezoek gelijk met medicatie beginnen? of komt er nog van alles bij kijken?? (toen ik eerder bij haar was om uit te zoeken wat ik had heb ik al bloedonderzoeken en een inwendige echo gehad en daaruit is toen dus PCO gekomen...)
Even kijken hoor.. Bij de eerste afspraak eerst het gesprekje over hoe en wat gehad. Toen een echo waaruit de vermoedens gegrond bleken voor PCOS. Moest toen bloed laten afnemen en mijn man moest een semenonderzoek laten doen. Ik kreeg meteen een recept voor Clomid mee. Direct na 1e afspraak een dietiste met ervaring met PCOS gezocht omdat ik me te pletter schrok van de risico's van PCOS. In die ronde met Clomid bleek ik geen ovulatie te hebben (bloedonderzoek), in de ronde daarvoor wel. Semenonderzoek matig. Een 2e ronde Clomid volgde waarbij ik gelukkig wel een goede eisprong had (bloedonderzoek). Het 2e semenonderzoek bleek ook van matige kwaliteit. 3e ronde Clomid zijn we met IUI begonnen. Nu in de wachtweken. Zo is het bij ons gegaan