Hoi, ik kreeg vandaag bij m'n verloskundige een foldertje over de 'geboorteTENS'. Ik had er zelf nog nooit van gehoort, maar het is een apparaatje dat de pijn van de weeen schijnt te verlichten, en je kan het huren of kopen op www.geboorteTENS.nl Wie hebben er een gebruikt en hoe ervaarde jullie het?
Inmiddels ben ik bevallen van een gezonde dochter op 4-2-2009. Ze is uiteindelijk d.m.v. een keizersnede ter wereld gekomen. Om ± 00.45u begon het met een heftige menstruatieachtige pijn, die ging weer weg. Na een paar minuten weer. Dit ging even zo door. Ik heb om ±01.15u mijn vriend wakker gemaakt. Die heeft het Tens-apparaatje aangebracht. Dit werkte voor mijn gevoel goed, verder heeft Robert mij goed geholpen om de weeën op te vangen. Ze kwamen gelijk al om de 5 min. Dus dat is vrij snel. Tegen 04.00 uur zei ik: bel de verloskundige maar, die was er om 4.30 uur. 5 minuten voor haar komst braken m'n vliezen. E heeft me gecontroleerd en idd waren de vliezen gebroken en had ik al 4 cm ontsluiting. We hebben besloten gelijk naar het ziekenhuis te gaan. Ze had ook nog een ander stel alvast naar het ziekenhuis gestuurd. Zo kon ze ons allebei bijstaan bij de bevalling. Rond 5 uur waren we in het ziekenhuis. Het opvangen van de weeën ging goed en om 08.00 uur had ik 8 cm ontsluiting, dit schoot dus lekker op. Ondertussen was de andere mevrouw bevallen van een zoon. Op een gegeven moment kreeg ik lichte persdrang. (±10.00 uur) Weer gecontroleerd, ik had nog altijd 8 cm ontsluiting. Omdat dit lang duurde ben ik toen overgedragen aan het ziekenhuis. Ik/we werden aan het CTG gelegd om de baby en de weeënactiviteit te checken. Met de baby ging alles heel goed, de weeën waren niet krachtig genoeg. Ik werd aan een infuus gelegd met weeën opwekker. En ik kreeg, omdat ik al een hele poos bezig was, een pethidine injectie in m'n been. Dit bracht tussen de weeën door enige rust voor mij. Het infuus met de weeën opwekker(oxytocine) had nauwelijks invloed op de weeën die ik had. Om 12.00 uur had ik nog steeds 8 cm. Het hoofdje lag niet diep genoeg en was erg beweeglijk. Er werd een gynaecoloog bijgehaald en er werd besloten tot een keizersnede. Toen ging alles in een rap tempo. Op de ok kreeg ik de ruggenprik: dit was voor mij een hele verlichting: geen weeën meer!Om 12.52 uur werd onze dochter Lisanne geboren. Het TENS-apparaat mocht ik, tot het moment dat werd besloten om een sectio te doen, ophouden, ook tijdens het CTG. Door het TENS apparaatje had ik het gevoel ergens controle over te hebben, als er een wee kwam drukte ik op de boost-knop en tegelijkertijd begon ik te puffen. Het was dus ook een hulpmiddel om mn ademhaling onder controle te krijgen/houden.
Ik heb hem ook in mijn tas zitten, als ik bevallen ben laat ik weten hoe en wat.. Heb hem trouwens gekocht was goedkoper als huren..en ik krijg dit ook terug van mijn zorgverzekering. http://www.premed.nl/pages/webshop.asp? ... prodType=1
Hoi! Ik heb hem ook getracht te gebruiken tijdens mijn bevalling, maar heb er totaal geen baad bij gehad. Ik kreeg er een heel naar gevoel van, dus ben er ook vrij snel weer mee op gehouden. Ik heb hem gekocht omdat ik het idee had dat ik dan in ieder geval nog ergens "controle" over had, maar helaas is dit voor mij niet gelukt. Ik denk dat het ook nog per lijf verschilt hoor. Hier ligt hij nu dus in de kast en bij eventuele volgende....jammer maar helaas. Doe het toch liever zelf haha.
ik had er ook een. ik vond het niet zoveer de pijn verhelpen. wel gaf het steeds wat afleiding, dus ik denk dat ik hem de volgende keer ook weer ga gebruiken. het is een nogal raar gevoel, je krijgt wat stroomstootjes door je lijf zegmaar. Het geeft je in ieder geval wat te doen, en zoals iemand al zei een beetj eeen gevoel van controle over je weeen...
ik lees ook mee. Nu zie ik ook dat je verschillende hebt. Hoe kan ik nou erachter koken welke het beste is? Wat ingewikkeld weer. Ik ga in iedergeval de volgende keer als ik naar de vk moet even vragen hoe zij erover denken
Hoi Ellen, De Tensapparaatjes hebben, volgens mij, inprincipe allemaal dezelfde werking. Alleen heeft de een wat meer functies dan de andere. Zelf heb ik ELLE-tens gebruikt. Deze heb ik via www.tensbevalling.nl gekocht, maar ze zijn ook te huur. (Kopen was voor mij voordeliger omdat mijn verzekeraar het niet vergoedde. Er zijn wel verzekeraars die ze vergoeden dit zou je dan even na moeten vragen) Voordat ik deze tens heb gekocht heb ik verschillende apparaatjes, van verschillende aanbieders met elkaar vergeleken en de ELLE-tens was voor mij de beste optie. En is ook goed bevallen, zie mijn verhaal van 17-2. Natuurlijk kun je even met je vk overleggen. De vk's bij de praktijk waar ik heen ging hadden nog niet zo heel veel ervaring ermee, maar waren er wel positief over. Jij bent degene die gaat bevallen en als jij je prettig voelt met een dergelijk apparaatje is dat prima werd er gezegd. Ik hoop dat je wat aan deze info hebt. Groetjes Saskia