Vanmiddag had ik op t toilet met vegen bloedverlies, veel oud bruin, maar ook helder rood. Dat samen met de krampen die ik sinds gisteren met vlagen heb, maakte me erg ongerust. Ik heb toen direct t spoednummer van de vk gebeld. Ik mocht direct komen. Het hartje zou met een uitwendige echo met 6 + 4 weken te zien zijn en met een inwendige met 5 + 4 weken. Met de uitwendige was wel een holte te zien. De vk dacht wel dat ze een vruchtje zag, maar geen hartje. Daarna de inwendige echo en het vruchtje was goed te zien. Alleen ook nu weer geen hartje, maar t vruchtje is ook zo klein dat de termijn ook veel korter lijkt te zijn. T was volgens de meting van de vk pas 3,46 mm. Omdat zij er niet veel van maken kon heeft ze de gyn gebeld of ik daar nog even heen kon, omdat zij toch wat meer ervaring hebben met hele prille zwangerschappen. Ik kon daar direct terecht, maar ook daar konden ze me niet geruststellen. Zij mat maar 2,5 mm. Ze raadde me aan volgende week nog een echo te laten doen. Volgende week stond er voor ons al een afspraak gepland bij een andere gyn. Dus dat komt goed uit. Zojuist belde de vk nog, en ze gaf me nog wat tips en ze dacht echt dat t wel goed kwam, omdat ik nog niet heel veel bloedverlies heb gehad. Ik moet t nog zien, kan mar zo zijn dat ons humpie dus gewoon niet meer groeit.
Inwendig is een hartje meestal ook nog niet te zien met 5/6 weken hoor. Biologisch gezien zou met 5+5 weken een primitief hartje gevormd zijn, maar de meeste echo-apparaten pikken dat niet op, ook niet inwendig. Dus het kan nog alle kanten op. Ook zou ik me niet vastpinnen op het aantal mm. Alles is nog zo super-super klein, bij elke fractie van de muis op het scherm (waar ze de grootte mee bepalen) ben je weer een paar dagen voor of achteruit. Het is natuurlijk knap frustrerend dat je hierdoor geen zekerheid krijgt, maar er is dus zeker reden om er positief tegenaan te kijken. Hou moed!