Laatst bij de verloskundige begon ze over de combinatie test. ze gaf aan omdat we allebei nog jong zijn de kans klein zou zijn op syndroom van down. ik heb toen gezegd dat ik liever niet de test wilde doen, en als het kindje down syndroom zou hebben het alsnog net zo welkon is. nu lees ik veel dat mensen het pas bekend maken na de uitslag van de combinatie test, en vroeg ik me af of het eigenlijk wel zo vanzelfsprekend is om de test niet te doen. ik heb het afgelopen weekend aan familie en een paar vriendinnen verteld, is dat wel verstandig omdat wij de test niet willen doen? zijn er meer mensen die de combinatie test niet hebben gedaan en waarom? of zouden we het toch beter wel kunnen doen? wij zijn beide 22 en het is ons eerste kindje. De verloskundige zij dat de kans dan minimaal zou zijn. Iemand in mijn familie was 23 en kreeg zonder de test te doen,toch een kindje met syndroom van down. ik begin niu te twijfelen of ik er wel goed aan doe na het lezen vab zoveel verhalen die de test wel gedacht hebben. wat hebben jullie gedaan, bij welke leeftijd en wat was jullie reden?
Manlief en ik hebben er wel voor gekozen (beide toen 28, nu 29) Qua leeftijd en afwijkingen in de familie vielen ook wij inderdaad niet in een zogenaamde risicogroep. Maar wij wilden graag weten wat de kans was en vanuit daar verder te besluiten of wij verder wilde testen zodat wij ons eventueel op zaken kunnen voorbereiden. De uitslag was een goede uitslag (geen verhoogd risico) maar het blijft natuurlijk altijd een kansberekening. Wij vonden het echter voldoende om niet verder te testen. Wel hebben we nog de 20 weken echo gedaan. Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je met een bepaalde uitkomst zou willen. Het is nogal een persoonlijke keuze.
Hoi tifa, wat betreft je vraag over de combinatietest. Een test kan ook een voorbereiding zijn op wat komen gaat. Het is helaas wel een kansberekening, dus eigenlijk zegt het nog niets. Alleen bij een verhoogde kans kom je in aanmerking om verder te testen en dan weet je het zeker. Daarnaast zie je met de 20 weken echo ook heel veel. Maar het is zeker niet standaard om de combinatietest te doen. Dat mag je gelukkig helemaal zelf beslissen. Over je vraag wanneer je het gaat vertellen. Er zijn mensen die tot na de combinatietest wachten, er zijn mensen die op de eerste echo wachten, er zijn mensen die het direct na de positieve test vertellen en er ik heb wel eens meegemaakt dat iemand het pas vertelde na de 20 weken echo. Ook daarin ben jij helemaal vrij en zijn er absoluut geen regels. Misschien "vinden" mensen er wat van, maar dan moet je ze dat maar gewoon lekker laten vinden.
Wij hebben het wel gedaan. De uitslag was helemaal in orde en dat is toch een fijne bevestiging, ook al is het geen 100% garantie. En het is een extra echo om je kindje te zien.
Wij hebben de combinatietest niet gedaan. Dit, omdat wij allebei jong zijn en het niet in onze families zit. Vriendlief wilde het eerst wel doen, maar omdat de kans zo klein was vond hij het toch ook niet nodig. Het is misschien handig om te weten om je voor te bereiden..
Ik zou het wel doen. Zeker nu in Nederland de NIPT test beschikbaar is. Ik heb ook een heel "piekerig" (lees controlfreak) karakter en zou anders toch blijven piekeren of ik een verhoogde kans zou hebben. Gelukkig had ik een hele goede uitslag, maar had het graag geweten als die uitslag minder goed was. Zeker dus omdat je nu dan een NIPT test kan laten doen die vergoed wordt. Mocht je hoe dan ook elk kindje laten komen, dan moet je afwegen of je graag eventueel voorbereid wil zijn op de bevalling van een minder gezond kindje of dat je iemand bent die alles makkelijk op zich af kan laten komen en makkelijk verwachtingen ed kan bijstellen. Ik ben daar slecht in
Wij hebben het niet gedaan de kans was iniminie op onze leeftijd en familie etc en we zouden het willen houden waar op de verloskundige in het ziekenhuis zij dat we het dan net zo goed niet konden doen. Vind dat iedereen de keuzen zelf moet maken.
Ookal willen jullie het kindje houden als het iets blijkt te hebben, is het goed om voorbereid te zijn. Zowel mentaal als bijvoorbeeld wat betreft extra zorg die nodig is bij de bevalling en na de geboortej. Vind ik dan
Hallo Ik zou het zeker doen. Wij dachten het eerst ook om niet te doen we zijn jong 24 & 26 & geen syndromen of afwijkingen in de familie. Maar bij onze baby is wel een syndroom en afwijkingen Gevonden. Niet om je bang te maken. Maar beter goed voorbereid dan dat ze er later achter Komen... Succes met wat jullie gaan doen!
Weet je dat als je jong bent de combinatietest helemaal niet betrouwbaar is? Heel veel kindjes met down worden dan gemist. Google maar eens. Dit gegeven icm het feit dat een kindje met down welkom is bij jullie, is misschien een goed argument om het njet te doen.
Wij hebben t wel gedaan. En geen verhoogde kans. Waarom wij t vooral ook deden was vanwege de twee extra echo's. Daarbij speelde bij mij ook t gevoel dat als ik t niet deed, ik achteraf misschien spijt had en t dan niet meer kon doen...
Wij (28 en 32) hebben de test wel gedaan. Een tante van ons heeft down en daarmee is de kans iets groter dat wij ook een down kindje krijgen. Maar voor ons was de reden vooral dat wij denken dat een kindje met down niet in ons leven past. De ernst van down is niet te zien bij de test dus hoe de impact op ons leven zou zijn weet je vooraf niet. Je moet jezelf afvragen wat je zou doen als uit de test komt dat je een verhoogde kans hebt op down (of 1 van de andere 2 afwijkingen waar ze naar kijken). Wil je het per definitie houden dan hoef je de test niet te doen. Aan de andere kant geeft de test je wel de mogelijkheid om je voor te bereiden op wat komen gaat mocht er down uit komen. Het is een zeer persoonlijke keus, maar wat je ook kiest dat is jullie keus! Trek je niets aan van wat mensen ervan vinden. Overigens hebben wij de test gedaan in week 13. In week 8 hadden we de eerste echo en hebben het toen ook aan familie verteld. Dus in ons geval nog voor de combinatie test.
Persoonlijk zou ik het wel doen... het is idd een kansberekening, je kunt bij een verhoogde kans zelf kiezen wat voor vervolgonderzoek je laat doen. mijn man en ik waren beiden 24 en zwanger van een meisje met downsyndroom. Helaas daarnaast nog heel ernstige afwijkingen. zat ook niks bij ons in de de fam. moet wel zeggen, wij hadden geen combitest gedaan, maar bij echo werd gezien dat de nekplooi 6mm was en de extra afwijkingen (oa waterhoofdje) adh daarvan hebben wij meteen een vlokkentest gedaan.
Hebben jullie het kindjr gehouden en hoe is het verder gelopen? Wat een vervelend nieuws ik denk dat ik er toch bij blijf de test niet te doen. Het zou voor mij niet uit maken welke beperking dan ook. Ik werk zelf in de zorg met kinderen en jongeren met een beperking en nah, en kom zoveel dingen tegen buiten het syndroom van down. hierdoor heb ik geleerd de beperking niet te zien als ern handicap maar als mogelijkheden en dit zal ook mijn mening blijven mocht mijn eigen kind een beperking hebben. hoelanger ik erover nadenk hoe schuldiger ik me voel bij de gedachte het kind niet te laten komen als het afwijkt van onze verwachtingen ervan. in ieder geval bedankt voor alle reacties!
Ik ga het ook laten doen.. Ik zie niet in waarom je het niet zou doen, als je het nu sowieso wil houden ongeacht hoe het is, dan kan je toch beter voorbereid zijn? Ik ben wel graag van alles op de hoogte dat wel.. Xxx
Of je de test wil doen is helemaal aan jullie. Wij hebben het wel gedaan. Ik lees hier alleen dat je het wel/niet doet om te weten of het kindje down heeft, maar er wordt op nog 2 chromoomafwijkingen getest die niet met het leven verenigbaar zijn (trisomie 13,Patau & 18, Edwards) Als ik jullie was (en alle anderen die twijfels hebben over wel/niet de test te doen) zou ik ook eens goed nalezen wat deze afwijkigen inhouden en dan bedenken of je wil dat je kind dit heeft. Wij hadden namelijk de "pech" dat ons kindje trisomie 18 had en wij wilde vooral hem het leed besparen, wat het voornamelijk voor hem zou meebrengen, als hij geboren zou worden. Kortom zorg ervoor dat je ALLE info op een rijtje hebt en maak dan de keuze waar jullie je goed bij voelen. Wil met bovenstaande alleen zeggen dat er meer wordt aangetoont dan alleen Down en ondanks dat het een kansberekening is je wel met vervolgonderzoek zekerheid kunt krijgen (mocht je dat willen)
Ik begrijp je heel goed, bij ons eerste wilden we absoluut combinatietest doen. Bij uitslag hoorde we dat onze kans op down heeel klein was omdat we toen 21/22 en 23/24 waren. Nu ben ik weer zwanger en we gaan het niet meer doen. We hebben toevallig de vk gebeld vanmorgen en erover gehad. Ze zei dat onze kans nog steeds klein zijn ivm onze leeftijd en in onze familie geen problemen. Maar nu hoor ik ook van de vk dat voorspelling bij combinatietest bij jonge vrouwen slecht zijn en bij oudere vrouwen beter... Maar het gaat niet om onze mening. Maar het gaat om wat jullie zelf willen; wel of geen combinatietest.
Bij mij zij ze dit inderdaad ook en ze gaf ook aan dat als er echt iets mis zou zijn ze dat op een gewone echo ook zouden kunnen zien een paar weken verder. de combinatie test kost voor ons 150 euro en een echo 25 dus alleen voor de echo hieven we het niet doen.
Dit is ook zo bij de NIPT test. Lijkt allemaal erg mooi maar bij NIPT kunnen ze ook niet met zekerheid zeggen of het goed is of niet. De test zou het minst betrouwbaar zijn als je jong bent, dun of juist heel dik of suikerziekte hebt.