Hallo dames, ik ben nu 6 weken ver. Volgende zaterdag hebben we een etentje met mijn ouders in een chic restaurant. Menu met aangepaste wijnen. Ik heb alvast aangeboden om BOB/chauffeur te zijn, zodat ik er geen aangepaste wijnen bij moet nemen. Ik ben geen grote drinker, maar bij speciale gelegenheden dronk ik altijd wel wat. Ook als ik in het verleden BOB was, nam ik toch wel één consumptie (een cava of aperitiefje). Nu ik zwanger ben, heb ik nog niks gedronken (en ook ervoor bij het proberen was ik al heel karig met alcohol). Dilemma is nu: we willen de familie nog niet inlichten over zwangerschap tot we zeker zijn dat alles ok is (12 weken of zo). Maar als ik geen aperitief neem, gaan mijn ouders wel vermoeden wat er aan de hand is... Kan ik gewoon één glaasje schuimwijn drinken en verder niks? Of toch maar beter niet en ons kleine geheimpje maar vast "verraden"? Bedankt alvast voor het meedenken!
Hoi, Het allerbeste is om het niet te nemen natuurlijk. Alcohol kan vroeg in de zwangerschap ook een miskraam veroorzaken. Hoeveel alcohol hiervoor nodig is, is niet bekend. Echter hebben veel vrouwen die niet weten dat ze zwanger zijn ook wel gedronken, en dan vaak veel meer dan een glas. Maar het aller veiligst is om het niet te doen. Wat je ook zou kunnen doen: restaurants hebben vaak ook alcohol vrije drank. Je zou hen stiekem vooraf kunnen vragen of ze dat jou geven in plaats van alcohol houdend. Of je koopt het zelf en neemt het mee naar het restaurant en legt het verhaal even uit. Groeten Evelien