Bewegen baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Confidence, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Confidence

Confidence Fanatiek lid

5 jul 2009
    1.024
    0
    0
    Ik weet het, jullie hebben hier al zoveel vragen over beantwoord, maar toch nog een keer.
    Ik had het er vanmorgen met de gyn over, dat ik me soms zorgen maak over het voelen van de baby.
    Ik voel de kleine wel, maar de ene dag beduidend meer dan de andere.
    De gyn gaf aan, als ik twijfelde, ik gewoon eens op een dag moest turven hoevaak ik de baby voelde. Als dit 10 keer was, dan was het goed.
    Nu denk ik zeker die 10 keer te voelen, maar op andere dagen is de kleine b.v. constant in beweging en als ik dan zou turven zou het 30 a 40 bewegingkjes per dag zijn.
    Soms voel ik b.v. uren niks, en dan opeens begint de kleine weer.
    Al met al merk ik toch dat het me wat onzeker maakt.

De gyn vertelde me dat ik altijd mocht bellen als ik onzeker was, maar wanneer is nou echt het moment dat je aan de bel moet trekken?
    Als ik de kleine juist een paar uur niet voel, maar vervolgens begint ie weer.
    En slaapt de baby dan gewoon vast, als ik `m een tijd niet voel?

Verder merk ik ook dat de bewegingen heel erg verschillen.
    Van echt stevig afzetten, naar gewoon wat golfbewegingen.
    Is dat ook normaal?

Ik hoop dat jullie me wat gerust kunenn stellen.
    Ik wil ook graag de laatste weken van mijn zwangerschap genieten zonder me steeds zorgen te hoeven maken.

( ik merk toch, nu ik het laatste trimester in ga, ik de angst van wat hiervoor is geweest ( miskramen enz.) weer wat naar de voorgrond komt)

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Confidence,

het is bij leven voelen altijd lastig of het nu goed is. Er zit bij vrouwen veel verschil in en veel is goed. Het is alleen lastig dat die 'verantwoordelijkheid' bij jou ligt want niemand anders voelt het. Probeer gewoon goed naar je kindje te luisteren. Als jij weet dat je kindje onregelmatig beweegt, hoort dat ook een beetje bij jou kindje. Dat is dus niet erg. Het kan best zijn dat het een uurtje niet veel beweegt (je voelt ook niet alles), als het daarna maar weer actiever wordt als jij er aandacht aan geeft. Ga een uurtje op de bank liggen en speel met je buik en je kindje. Dan moet een kinje eigenlijk reageren. Dat het de enen keer heel druk is en de andere keer alleen maar rommelt is ook niet erg. Bewegen is bewegen. Maar als je twijfelt (je krijgt geen reactie na spelen met je kindje of na een warm bad, je hebt een niet-pluis gevoel, het is aanzienlijk minder dan anders bv een paar dagen wel 60 keer en de dag erop maar 10 keer) bel echt even. Je gyn kan dan altijd even met je meedenken en eventueel een extra controle doen. We kijken echt liever 3 keer te veel dan 1 keer te weinig! Voel je niet bezwaard, maar heb ook wel vertrouwen in je eigen lichaam en je gevoel hierbij. Probeer als het goed voelt niet te turven, want dan ben je er conitnu zo mee bezig, dan kun je niet meer genieten. Wanneer je twijfelt turf je en bel je evt. de gyn.

Groetjes Brigitte

3. Confidence

Confidence Fanatiek lid

5 jul 2009
    1.024
    0
    0
    Dankjewel brigitte.
    Ik begrijp wat je wilt zeggen.
    Er is ook eigenlijk geen reden om aan te nemen dat het niet goed zit, want alles verloopt eigenlijk volgens het boekje, maar het is mijn eigen onzekerheid die nu weer naar de voorgrond treed.

Denk je dat het nog verschil maakt hoe de baby ligt?
    Ik weet namelijk door meerdere pretecho`s die steeds niet lukten, dat de kleine al weken in stuit ligt.
    De ene keer duidelijk met achterhoofd en rug naar me toe, en voetjes voor zijn gezicht.
    De andere keer lag ie in stuit, maar wel nog met het gezicht redelijk naar mijn buikkant gedraaid.
    Ik heb het idee dat daardoor het gevoel van bewegen ook heel anders is.
    Ik voel nu voornamelijk zijn hoofdje wat links iets boven mijn navel ligt en dat voel ik steeds onderhuids verplaatsen.
    Ik lees wel eens van vrouwen dat de kleine echt onder hun ribben schopt, maar in deze houding waar die van ons in ligt, kan dat toch ook bijna niet?
    Ik heb juist eerder het gevoel dat hij richting mijn blaas en darmen trapt, want daar rommelt het op momenten behoorlijk :D

Vorige week was de kleine voornamelijk `s morgens bij het opstaan al zo actief dat mijn buik alle kanten uit ging.
    Nu is hij juist als ik wakker wordt stil en reageert dan ook niet echt op het duwen van mij.
    Maar even later begint de kleine wel te bewegen, als ik b.v aan ontbijt zit.

Is het trouwens goed, als ik denk dat ik de kleine minder voel, dat ik zelf met de angelsound even luister? of zegt dat niet genoeg als ik het hartje goed hoor kloppen?

Confidence

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Confidence,

het is zeker zo dat wanneer een kindje in stuit ligt, vrouwen het vaak minder goed voelen bewegen, zeker als het met de beentje opgeslagen ligt. De benen zitten toch wat vaster in hun positie dan bij kindjes die niet zo liggen. Dus dat kan al veel verklaren. Wel is het zo dat alleen een hartje luisteren iet genoeg is als je echt twijfelt. Natuurlijk wel heel goed om dan te horen dat er een hartslag is, maar je kunt het zelf niet interpreteren; de frequentie en evt onregelmatigheden hierin. Die onregelmatigheden kunnen wij zelf sniet goed beluisteren in die ene minuut dat we luisteren. Wij zullen je in dat geval ook doorsturen naar de gyn voor een hartfilmpje van de baby. Dan bekijken ze het echt wel een half uur. Dan is er pas iets zinnigs over te zeggen. Dus als je een beetje tiwijfelt en wilt luisteren voor de zekerheid is het prima, maar als je het kindje niet goed voelt bewegen, moet je toch echt aan de bel trekken.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina