Bloedverlies in tweede trimester, iemand ook ervaring?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Marionne, 22 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marionne

Marionne Lid

22 aug 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

Ik zit inmiddels in mijn 15e week maar ben gisteren behoorlijk geschrokken.
    Gisteravond tijdens het opscheppen van een tweede bordje eten voelde het alsof ik in mijn broek plaste. Naar beneden kijkend, zag ik een behoorlijke bloedvlek in mijn broek en ben meteen naar het toilet gerend en vroeg aan mijn vriend of hij de verloskundige gelijk wilde bellen.

De verloskundige vond de hoeveelheid bloedverlies niet weinig, ze controleerde de hartslag van de baby en gelukkig was die ok.
    We zijn toch doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een echo. Ook in het ziekenhuis werd gezegd dat de baby zeer levendig was, vruchtzak prima en placenta goed. De placenta ligt wel voor de uitgang maar dat is in dit stadium nog geen probleem.

Ik moet er rekening mee houden dat er een eventuele tweede (of meerdere) bloeding kan optreden aangezien ze de oorzaak niet weten. Het kan een adertje zijn maar ook de placenta. Ik moest vandaag thuis blijven om te rusten en af te wachten.
    Ik blijf erg ongerust hoewel er vandaag nog geen bloeding heeft plaatsgevonden. Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad? Of iemand meegemaakt die ook zoiets had? Ik hoor graag meer ervaringen.

Groetjes.

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hoi! Ja, helaas is dat herkenbaar. Ik heb dat ook gehad bij de laatste zwangerschap, en bij mij was het een ontsteking, maar dat wist ik niet. Ook ik heb echo's gehad, zagen er steeds prachtig uit, en werd dan weer naar huis gestuurd. Uiteindelijk bleek ik een GBS-infectie te hebben, ook in mijn blaas, en zijn mijn vliezen gebroken. Ik zeg helemaal niet dat dat bij jou ook gaat gebeuren, maar lever je urine in (desnoods bij de HA) om te checken op blaasontsteking (altijd laten kweken, sneltesten zijn onbetrouwbaar!) én laat een uitstrijkje maken in het ziekenhuis om te kijken of je een ontsteking in de vagina hebt. Een ontsteking veroorzaakt bloedverlies maar wordt lang niet altijd herkend tijdens de zwangerschap. Dat kan grote gevolgen hebben, terwijl je die kan voorkomen door antibiotica te gebruiken.

Sterkte!

Suus

3. Marionne

Marionne Lid

22 aug 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suus,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb een lange ervaring met blaasontstekingen maar omdat ik nu de bijbehorende pijnkwaal niet voel heb ik nog niet in die richting gedacht. Ik zal mijn verloskundige hier naar vragen of zij dit willen onderzoeken of dat ik even langs de huisarts moet.

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, zou ik zeker doen. En laat dus dat uitstrijkje maken. Bacteriële vaginose kan bloedverlies veroorzaken tijdens de zwangerschap, maar kan erg bedreigend zijn voor de zwangerschap zelf. Ik heb zelf helemaal NIETS gemerkt van de blaasontsteking die ik had, en ik had een hele heftige.

Suus

5. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het zelf ook gehad rond die termijn. Bij mij was het toen ik sochtends naar de wc ging om te plassen, de hele wc was rood van het bloed en ik heb ook meteen de VK gebeld. Ze heeft ook meteen een echo gemaakt en alles bleek in orde te zijn ze kon ook geen bloed zien in de baarmoeder of wat dan ook. Wel heeft ze me tyoen ook doorgestuurd naar de huisarts voor urinetest omdat het mogelijk kon komen door een blaasontsteking. Dat was niet het geval al had ik liever gehad dat het wel zo was zodat ik wist waar het vandaan kwam. Ik heb topen nog een paar dagen wat bruinverlies gehad maar daarna niks meer. Als het nog een keer voor zou komen wilde ze me naar een Gynaecoloog sturen om het te laten onderzoeekn maar dat is niet meer gebeurd. Het kan inderdaad ook altijd een gesprongen vaatje of iets dergelijks zijn.
    Mijn VK heeft toen trouwens wel 3 dagen achter elkaar even gecontrolleerd dmv een echo, ook om mijzelf gerust te stellen, dat vond ik wel prettig.

6. Marionne

Marionne Lid

22 aug 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je Tetta voor de opbeurende woorden.
    Vandaag gaat het goed, geen signalen zoals die er gisteren waren.

Het ziekenhuis constateerde een placenta praevia, wat zoveel inhoudt als een placenta die onderin ligt, voor de uitgang.
    Grote kans dat dit nog verandert in de komende weken.
    Maar op dit moment kan ook die situatie zorgen voor bloedverlies zo nu en dan, variërend van een klein beetje tot behoorlijk wat.
    Het is pijnloos en normaal.... (voor zover je bloedverlies als normaal kan bestempelen)
    Mijn verloskundige heeft me ook weer gebeld en geïnformeerd, volgende week moet ik voor controle en zodra ik iets vreemds ervaar mag ik direct bellen.

Ik ben gelukkig alweer iets meer gerust dan gisteravond en vanmorgen. :)
    En ik bereid me een klein beetje voor op een tweede bloeding en dan zien we dan wel weer. De natuur is toch niet tegen te houden.

Bedankt voor je bericht in ieder geval.

7. Flavour

Flavour Niet meer actief

Marionne, vrijwel alle placenta's liggen nog voor de uitgang in dit vroege stadium van de zwangerschap. Toch leidt dat lang niet altijd tot bloedverlies. Ik wil je geruste gevoel niet wegnemen, maar ik ben wekenlang zoet gehouden met het voorliggende placentaverhaal, en toen braken met 24 weken mijn vliezen door een verwaarloosde infectie. Laat je dus niet te veel sussen, en zorg dat ze die paar onderzoekjes doen om een infectie uit te sluiten.

Mijn zus heeft overigens bij alle zwangerschappen veel bloedverlies gehad, waar nooit een oorzaak voor gevonden is. Ze heeft drie gezonde kinderen. Het kan dus inderdaad ook heel goed onschuldig zijn.

Maar ja, dat moeten ze dan wel even checken...

Suus

8. Marionne

Marionne Lid

22 aug 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal 't doen Suus, dank je.

9. likaloetje

likaloetje Actief lid

7 dec 2010
    140
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alle placenta's voor de uitgang.
    Die van mij ligt gewoon aan de bovenkant van mijn buik met 16 weken.

10. Marionne

Marionne Lid

22 aug 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    De arts heeft mij verteld dat bij ongeveer 50 tot 60% van de zwangere vrouwen zo rond de 3mnd de placenta voor de uitgang ligt. Een kleine meerderheid dus. Het kan echter al wel een aanleiding zijn voor bloedingen, per persoon verschillend.
    Ik heb gelukkig zelf niet meer zoveel bloed verloren als de eerste keer. Wel nog 2x een lichte bloeding maar niet zorgwekkend. Ik ben nog redelijk gerust.

11. pb70

pb70 Niet meer actief

Beste Marionne,

Ik heb bij de zwangerschap van mijn zoontje (na 4 MK's) regelmatig last gehad van bloedverlies. Een klein beetje rond 6,5 week, en daarna vrij veel met 13,5 week. Bij inwendig onderzoek in het ZH werd mij verteld dat 'mijn BMM openstond en er iets naar buiten stak, dus werd dit weer een MK'. Gelukkig mocht ik die middag voor een echo, waar alles goed bleek te zijn. De verklaring was dat het dan waarschijnlijk een poliep o.i.d. was. Bij 15 weken weer een controle echo, alles goed. Daarna heb ik vanaf 22 weken regelmatig bloedverlies gehad (zo ongeveer elke 3-4 weken, en voelde inderdaad als 'plasjes'). Mijn placenta lag voor en laag (met 20 weken gedeeltelijk voor de BMM, met 32 weken 5 cm er vandaan). Ben bij elk bloedverlies meteen naar het ziekenhuis gegaan, en met 35 weken nog een paar dagen opgenomen geweest, ook weer vanwege bloedverlies. ik heb me mijn hele zwangerschap zorgen gemaakt over mijn BMM (want die stond immers 'open' met 13,5 week), maar ben uiteindelijk ingeleid met 38 weken vanwege weer bloedverlies. Na 5 (!) dagen en 4 of 5 doses hormonen, bleek dat mijn BMM nog altijd potdicht was :(, en ben ik uiteindelijk met KS bevallen van mijn grote trots, Oliver.
    Bij de KS ben ik nog 2 liter bloed verloren, wat waarschijnlijk ook kwam door de lage placenta (volgens de Gyn). Sorry voor dit lange verhaal, maar mijn advies is: zorg er altijd voor dat je bij elk beetje bloedverlies aan de bel trekt en er voor zorgt dat alles goed onderzocht wordt, maar probeer enigzins te relaxen, want het betekent meestal niet meteen het ergste.

Ik wens je een hele voorspoedige zwangerschap toe.
    Groetjes, Patricia

12. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ach ja, ik had beter kunnen schrijven 'veel placenta's'. Maar de strekking lijkt me duidelijk, voor de goede verstaander: het komt veel voor en betekent meestal niet zo veel.

Marionne, hopelijk blijft het bloedverlies weg. Probeer idd te ontspannen, maar laat het goed uitzoeken als het terugkomt.

Suus

13. Marionne

Marionne Lid

22 aug 2011
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank allen, ik houd t in de gaten. Gisteren voor een tussentijdse controle bij de verloskundige geweest. Alles ok. Sterke hartslag en snelle groei van de baby. "fingers crossed" :)

14. Flavour

Flavour Niet meer actief

Fijn om te horen Marionne!

15. Is dat echt zo dat dat gevaarlijk kan zijn?
    Ik twijfel zelf of ik dat heb, heb soms een beetje last, maar als het gevaarlijk kan zijn dan wil ik het wel laten checken.
    VK heeft daar niets over gezegd verder.

16. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja, het kan je vliezen aantasten waardoor ze kunnen breken. Is bij mij dus gebeurd (GBS-Bacterie). Dus laat het goed uitzoeken als je klachten hebt.

Suus

Deel Deze Pagina