Hallo, Aangezien je na een of meerdere miskramen vaak je eerste echo eerder kunt krijgen dan pas bij twaalf weken, vroeg ik me af vanaf wanneer dat ook echt zinvol is? Soms hoor je over een echo bij vijf weken, maar dat is nog te vroeg voor een hartslag, sommigen zeggen vanaf zes weken, weer anderen zeggen dat het toch verstandiger is om die twaalf weken af te wachten omdat dan pas de kans op een miskraam echt sterk afneemt.... Wat vinden jullie ervan? Wanneer is volgens jullie de beste tijd voor die eerste echo en waarom? Alvast bedankt voor het meedenken
de echo is het beste rond de 8 weken dan zie je ook wat meer met 5 weken is het echt tevroeg bij mij zagen ze toen nog niks
Bij de eerste 2 zwangerschappen wilde ik graag een vroege echo. Helaas ging het 2x mis bij 6.5 wk.. Bij de 3e zwangerschap (deze) mocht ik weer vroeg komen maar dat wilde ik niet, omdat het kindje toch wel moest blijven zitten en die echo niks uit zou maken.. Het houdt het niet tegen ofzo! Ik heb het kunnen uitzingen tot 9.1 wk en daarop was een prachtig kindje te zien wat al bewoog!! Gelukkig geen onzekerheid met wel/niet hartslag enz. Maar iedereen z'n eigen manier! Die eerste weken zijn moeilijk..
Ik heb een echo met 7 weken en 5 dagen wel omdat ik via de gyn loopt dus eigelijk moes ik met 7 weken maar wou nog een paar dagen wachten.. Ik zou zeggen ga na 7 weken dan is de % weer iets minder op een miskraam en je zit iets meer )
Ik dacht dat je met 7 weken het hartje zou moeten kunnen zien kloppen, voor die tijd kun je wel zien of er wat zit. Ik mag nu ook met 7 weken komen omdat ik in juni een miskraam heb gehad.
Hier de eerste echo met 7weken en 2dagen mooi kloppend hartje te zien. Ze zeiden wel waar ik ging dat ze het voor de 7weken geen echo maakte. Heel veel succes ik duim voor je
Het meest gebruikelijk is volgens mij tussen week 7-8 omdat je dan al een kloppend hartje moet kunnen zien. Voor die tijd kan het wel, maar hoeft het niet en kan je alsnog spanning ervaren.. en heel vroeg is er nog niet echt iets te zien. Ik zou dus zeggen 7,2/7,3w.
Ik heb helaas een curretage ondergaan met 9 weken. De eerste echo was met 8 weken (icsi behandeling). Afgelopen week weer alles besproken voor de laatste poging. De volgende keer mag ik een weekje eerder voor een echo, 7 wkn.
Bij mijn beide zwangerschappen kreeg ik de eerste echo rond de 5,5 week. Ik wordt om medische redenen in het ziekenhuis door de gyn begeleidt en vandaar dat ik bij de eerste keer al zo vroeg mocht komen. De tweede keer mocht ik weer vroeg aangezien het de eerste keer was fout gegaan. Maar de derde keer ga ik het niet meer zo vroeg doen. Ook al hebben wij bij beide zwangerschappen elke keer al een kloppend hartje gezien (dat kan dus wel zo vroeg!), het is bij resp. 6 en 7 weken alsnog verkeerd gegaan. De teleurstelling en het verdriet is des te groter als je al een keer een hartje hebt gezien. Ik ga dus de volgende keer zeker niet eerder dan rond de 8,9 weken.
Ik heb bij mijn miskraam voor het eerst ern vroege echo gehad, vanwege bloedverlies en de MA daarvoor. Toen een hartje gezien met 6w, 2 weken later na nog steeds bloedverlies geen hartje meer te zien. Bij mijn 2e MA ook een vroege echo gehad, ja het geeft wel even rust, dat was met 7 weken, hartje klopte netjes, spanning blijft toch zeker na een MA en MK. Ook nu weer een vroege echo, een termijn echo en nog een echo 1,5 week na de termijnecho vanwege onze MA's. Mijn reden voor krijgen (ik heb er niet om hoeven vragen) van vroege echo's was erge misselijkheid en veel braken met kans op uitdroging. Helaas blijf ik dit (misselijkheid ed) houden ook als het vruchtje niet verder groeit, dus dan liever optijd weten dat er geen hartje meer klopt en mogelijkheid tot curretage ed.
Hier "weigert" de gyn een echo te maken voor de 7 weken (tenzij er iets acuuts aan de hand is natuurlijk). Dit omdat de kans op hartactiviteit nog relatief klein is. Zelfs met 7 wkn zegt het nog niets definitiefs als er geen hartje te zien is. Hier eerst echo dus met ongeveer 7 weken. Mooi hartje gezien, maar de gyn vertelde er wel heel duidelijk bij dat dit niet betekende dat het "gevaar geweken" was. Maar hartje zien/horen is in iedere geval wel stap 1!!! Sterkte met het wachten. Ik vond de eerste weken echt slopend. Elke keer dat we voor een echo mochten (om de week) echt weer met het zweet in de handen op de tafel hoor! Maarrrr, nu wel 30 wkn zwanger dus het kan wel!!
Tja, Ik heb er een Bij 7weken gehad Alles goed, 13weken Geen hartslag. Gewoon als je ongerust bent een laten doen. En als je kan wachten Geen....achteraf heb Ik niets aan ene echo gehad dan deed het Alleen dan nog meer zeer door hartje eerst wel te horen en dan niet! Ach waar Doe je goed aan... Doen waarbij Jij je goed voelt!
Ik ben zelf echoscopiste vanaf 6 weken moet je in principe een hartje kunnen zien kloppen met een vaginale echo. Je moet dan wel zeker weten 6 weken zijn, liever 6 1/2. Ikzelf heb 4 miskramen gehad, en nu 3 weken geleden bevallen van onze dochter bij 6 1/2 (6 weken en 3 dagen om precies te zijn) week heb ik de eerste echo gehad en daar was een mooi kloppend hartje op te zien. Wegens de herhaalde miskramen en IVF liep ik al in het ziekenhuis en daar boden ze bij deze termijn de 1e echo aan. Ik heb overigens tot 12 weken elke week een echo gehad omdat het zo spannend was.
Ik heb ook 2 goede echo's gehad. Eerste zwangerschap met 7w 2d. En met 10w gaan bloeden. Ik wilde de tweede keer daarom over die 7w 2d zijn en ben ik met 8w 1d gegaan en ook die zwangerschap ging mis. Wanneer ik weer zwanger ben moet ik de gyn bellen en wil hij me ook vanaf week 6 in de gaten houden.
Tja.. bij mijn laatste zwangerschap kreeg ik een echo met ruim 7 weken, en het hartje klopte mooi. 2 weken later, weer een echo, en geen hartslag meer. Het wil dus niks zeggen, over het verloop van je zwangerschap. Helaas...
Ik kreeg met 7/8 weken een echo en ze zeiden tegen mij dat 6 weken op z'n vroegst is en met bijzondere gevallen 5 weken maar zelfs dan is weinig te zien.
Mijn vk gaf dat ik bij mijn volgende zw een echo kan krijgen bij de 7 weken omdat ze dan iets kunnen zien. Misschien geen hartslag maar als het goed wel een vruchtzakje met iets er in.
Dat zou ik volgende keer ook wel willen. Is dat ook mogelijk als je zelf geen echoscopiste bent? Ik zie nu al op tegen de angst en twijfel tegen de eerste periode van een volgende zwangschap. Ontopic: Wij hebben vorige zwangerschap met ongeveer 8 weken en echo gehad en met 9 weken weer. (Tweelingzwangerschap, eerst gezien door vk en daarna bekeken door echte echoscopiste.) Beide keren kloppende hartjes, kindjes die goed op groei waren. Helaas bleek bij de 12-wekenecho dat het bij 10 weken toch mis was gegaan. Je weet dat het kan, maar na twee goede echo's verwachtte ik dat toch echt niet meer. Dus ik heb nu helaas 'geleerd' dat zo'n vroege echo ook niet echt veel zin heeft. Neemt niet weg dat ik de volgende keer wel weer gebruik zal maken van het aanbod om rond acht weken te komen, denk ik. Maar een ehte geruststelling zal het niet meer zijn.
ik kreeg m door eerder miskraam met 8 weken. volgens de gyn was een goede echo waarbij niet alleen een kloppend hartje te zien is maar ook een kloppend termijn een goede indicatie voor een goede zwangerschap.