Groeiachterstand 20 weken echo

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Pacific14, Oct 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pacific14

Pacific14 Lid

Oct 27, 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben nieuw hier, ik heb me aangemeld omdat ik mij zorgen maak en hoop dat er iemand is die iets soortgelijks heeft meegemaakt en hier iets over kan vertellen.

Ik ben vandaag bijna 25 weken zwanger.

Met 21,1 wk kreeg ik de 20 weken echo. Alles bleek goed, alleen een groei achterstand, het kindje zat op de P3 lijn. We werden daarom doorverwezen voor een medische echo. Schrikken dus!

Met 21,4 wk de medische echo. Hier bleek precies hetzelfde, het kindje heeft een symmetrische groeiachterstand en zat op de P3 lijn. Verder leek alles goed, er zijn geen afwijkingen of bijzonderheden gezien.

We mochten een punctie laten doen, maar hebben dit niet gedaan. Wel is mijn bloed getest op infecties, hier kwam niets uit.

We zijn gewaarschuwd voor Triploïde en Trisomie. Verder kunnen er allerlei afwijkingen zijn maar omdat we geen punctie hebben laten doen weten we eigenlijk niets. Het kan ook 'gewoon' een genetisch klein kindje zijn.

Of zou het zelfs kunnen.... dat er nog een groeispurt aan moest komen?

We zijn beide lang en hebben een dochtertje die bij haar geboorde ook lang was. Het klinkt dus allemaal niet zo logisch en we maken ons best wel zorgen. Wat kunnen we verwachten?

Over 3 weken krijgen we een nieuwe groei echo. Tot die tijd moeten we dus afwachten en dat is best moeilijk....

Ik zou het fijn vinden om van anderen verhalen te horen waar ook op deze termijn al een groei achterstand is ontdekt (goede en minder goede verhalen...)

Bedankt!

2. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Mijn dochtertje is bij alle groeiecho's steeds beoordeeld als een te klein en te tenger meisje.
    Iedere keer liep ze 3 weken achter. Mijn man en ik zijn vrij lang.
    Uiteindelijk werd ze met 41.3 weken geboren, en ze was 46 cm en 6.5 kilo.
    Bleek dus dat ze de laatste week een enorme spurt had gemaakt nog.

3. marjol

marjol Fanatiek lid

Nov 14, 2009
    1,881
    3
    36
    Gelderland
    Wij zitten een beetje in een zelfde achtbaan alleen zijn wij er met 16 weken achter gekomen dat er tussen 2-3 weken achterstand is. We hebben een punctie gedaan omdat ik gek werd van onzekerheid en de eerste uitslagen geven aan dat er geen sprake is van een grote chromosale afwijking. We mogen op basis van deze achterstand besluiten om af te breken, maar kunnen dit niet. Er is door onze artsen (umc radboud) gesproken dat er een kans bestaat sat onze kleine al hersenschade heeft opgelopen door de groeiachterstand, maar dit is nu niet te meten. Bij mij blijken de problemen te komen van de placenta en de navelstreng (2 vaten ipv 3). De laatste 2 weken was onze uk wel gegroeid en is de achterstand niet verder opgelopen. Er is dus weer een heel klein sprankje hoop. Ik wil je heel veel sterkte wensen en mocht je nog niet zijn doorverwezen naar een academisch centrum zou ik dat ten zeerste aanraden.

Oh en genetisch past een klein kindje bij ons ook niet. Wij zijn allebei vrij lang (ik als kind) en zoonlief zit vanaf zijn geboorte op de +2 lijn.

4. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

Mar 15, 2009
    1,409
    0
    0
    Oh wat is dat schrikken! Hier geen ervaring met een groeiachterstand. Mijn zoontje liep altijd 3 weken voor en de kleine meid in mijn buik is ook erg groot. Heeft je navelstreng wel 3 vaten?
    Bij mijn zoontje ben ik met vroege weeën opgenomen in het Sophia Kinderziekenhuis en lag daar met meiden op de kamer waarvan het kindje ook een groeiachterstand had. Zij moesten absolute rust houden en werden met echo's in de gaten gehouden.

5. Pacific14

Pacific14 Lid

Oct 27, 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sjanniee, wow, liep jouw dochter al bij de 20 weken 3 weken achter? En hoe is daar toen mee omgegaan? Was je niet bezorgd?

6. Pacific14

Pacific14 Lid

Oct 27, 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Marjol, wat een rotsituatie voor jullie. En met 16 weken al zo'n achterstand.. Waren er verder geen afwijkingen te zien? Krijg je nu om de zoveel tijd een nieuwe groeiecho?
    Wij zijn idd ook doorverwezen naar het AC en blijven hier ook onder controle. Ik heb het even teruggezocht, hier wel 3 vaten ja! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat het inhoudt als er 2 vaten zijn?
    Het vreemde is dat de gyn eigenlijk geen rust heeft geadviseerd, omdat dat op deze termijn nog niet zou helpen... Verloskundigen geven wel aan dat het beter is. Al is het alleen maar om te weten dat ik er zelf aan gedaan heb wat ik kon...
    De placenta, is deze al goed te zien op deze termijn? Of komt dat ook later pas?

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Onze dochter is heel klein geboren en onze zoon dysmatuur. Ze zaten allebei ook op de laagste lijn. Ik ben 1 meter 80 en mijn man 1 meter 96. Onze zoon was met de geboorte op 38 weken 44 cm :$
    Ik ben blij dat ik het niet heb geweten, dat had voor heel veel stress gezorgd. Beiden kinderen zijn goed gezond ( zoon heeft een hartruis, maar dat is niets ernstigs)

Ik hoop voor jullie dat dit ook zo uitpakt!

8. marjol

marjol Fanatiek lid

Nov 14, 2009
    1,881
    3
    36
    Gelderland
    Ze hebben mij ook geen rust geadviseerd. Dit ook omdat het op deze termijn niet zou helpen. Toch ben ik al sinds ik het weet heel kalm aan asn het doen. Baat het niet dan schaadt het niet.
    Ik heb gevloeid van 9 tot 14 weken en ook had ik bij 16 weken vermindert vruchtwater (nu inmiddels niet meer). Hieruit maken ze op dat het aan de placenta ligt.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,923
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    6,5 kilo en 44 cm.????? Denk dat je een foutje maakt ;) je praat over 13 pond... terwijl 7 een gemiddelde is.

10. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    54,923
    15,587
    113
    Nabij Utrecht
    #10 RoGiJuLi, Oct 27, 2013
    Last edited: Oct 27, 2013
    Hier trouwens bij nummer 2 een groeiachterstand van 2,5 week toen ik 20 weken was..... bij 25 weken was de achterstand 5 weken en met 26,5 week bleek ze overleden
    Bevallen met 27 weken en ze was 26 cm en 360 gram.

Ik leed aan placeta insufficientie. Placenta was fout aangelegd tijdens de innesteling en daardoor niet meer meegroeide met het kindje, hierdoor slibte de navelstreng dicht en kreeg ze geen voeding meer en uiteindelijk is ze overleden .

11. nono

nono Niet meer actief

Met 20 weken heb ik geen ervaring.. Nu wel met mijn termijn.. Kindje zit ook op de p3 lijn. Blijf alleen meer controles houden ....

12. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Hahahahahahaha je hebt gelijk, ik heb een tik fout gemaakt met die 6.5 kilo hahahaha.
    Maar het was 3245 gram :D

13. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

May 22, 2007
    2,688
    4
    38
    Female
    mijn jongste groeide in de buik ook niet goed. oorzaak is niet gevonden.. had van af 30 week weeen maar hij is geboren met 36 week. Hij woog toen 2820 gram en was 48 cm maar ook nus is hij nog steeds klein. Hij is 5 jaar en 1 m. zit nu in maat 98 104 en zit niet in de groeicurve van het cb. maar allerlei onderzoeken gehad waarom hij zo langzaam groeit maar er is niks uit gekomen. ik zelf ben 167 en mijn man is 190 mijn andere zoon en is 7 jaar en zit mooi gemiddeld. sterkte!

14. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Mag ik even vragen (sorry dat ik zo inbreek) wat P3 lijn betekent/inhoudt?
    Ik kan het echt nergens vinden op internet.

15. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    #15 Bouwjaar1979, Oct 28, 2013
    Last edited: Oct 28, 2013
    @lappie P staat voor percentiel.
    P50 (50ste percentiel) is zeg maar gemiddeld. Dus op de P3 zitten betekent dat 3% van de kindjes kleiner is en 97% groter.
    Het lastige is dat het niet per definitie slecht hoeft te zijn. Een gemiddelde wordt tenslotte ook maar gevormd door een groep getallen waar een kleinste en een grootste getal in zit.

Maar jeetje dames wat een verhalen hier zeg. Ze gaan ook beiden kanten op.
    @Roguli....naar verhaal bij jou. Zoiets had ik nog nooit van gehoord, maar dat kan ook nog dus. Jeetje zeg

@pacific en marjol, sterkte! Hopelijk komt t goed

Bij ons was bij de 20 wk echo de buik gemiddeld, beentjes iets onder gemiddeld en hoofdje zat onder de p5. Maar hersenen zagen er toen voor dat moment goed uit dus moest me geen zorgen maken.
    Woesndag groeiecho, vind t toch wel weer spannend. Afgelopen woe op controle bij de vk voelde ze en kwam om 29/30 wk uit, wat helemaal klopt

16. Lappie

Lappie VIP lid

Aug 27, 2012
    5,599
    1
    0
    Bouwjaar, bedankt voor je antwoord.
    Ik heb as donderdag weer een groei-echo.
    Met 23 weken extra metingen gehad omdat ze die vergeten was in te voeren tijdens 20-weken echo. Kindje liep toen ongeveer 3-5 dagen achter en moet hier dus met 27 weken voor terugkomen, dat is as donderdag dus.
    Het gaat maar om een paar dagen gelukkig (en niet om een paar weken zoals bij enkele van jullie) maar toch moest ik er voor terugkomen omdat ze de groei wil volgen.
    Word toch al beetje zenuwachtig al en hoop zo dat hij goed is gegroeid en dat alles er goed uit ziet.

17. Pacific14

Pacific14 Lid

Oct 27, 2013
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!

Het kan echt alle kanten op gaan dus… Is heel eng maar we houden hoop dat het toch goed gaat komen.

RoGiJulie, wat erg zeg voor jullie. Is het placentaprobleem dan bij de 20 weken echo niet gezien? Of kon er niets gedaan worden?

Nono, ik zie dat jij nu 30 weken zwanger bent? Was jouw 20 weken echo verder wel ok? En nu, hoe vaak moet je op controle komen? Maken de artsen zich zorgen? Sterkte!

Lappie, spannend voor jou allemaal! Gelukkig lijkt de achterstand niet heel groot. Laat je weten hoe de groeiecho ging?

18. Loes83

Loes83 Niet meer actief

Hier een zoon die tijdens de groei echo`s niet eens een lijn haalde! Onder de p3 lijn....

Heb mij er heel erg druk om gemaakt, slapeloze nachten. En waarvoor?! Hij is 19 september geboren 39,6 (1dag voor uitgerekende datum dus) en was idd wat kleiner; 2780 gram en 47 cm, maar is dat erg?! Ik had hem in mijn armen en dacht bij mezelf: f*ck al die echo`s! en zonde dat ik mij zo druk heb gemaakt.
    Inmiddels bijna 6 weken en weegt ongeveer 4000 gram en is 51 cm.
    Er zijn kindjes die met dat gewicht en lengte geboren worden en onze Siem is nu 6 weken.
    Ik kan mij er niet meer druk om maken en ieder kind heeft zijn eigen groei lijn.

Meid ga ECHT genieten van je zwangerschap en van je mooie baby in je buik!
    Je kan heel veel verhalen lezen, maar geen een verhaal is zoals jou verhaal. Iedere zwangerschap en iedere baby is anders.

19. caat

caat Fanatiek lid

Sep 5, 2012
    1,195
    1
    36
    Ik dacht dat ik al hierop had gereageerd. Onze dochter heeft vanaf een week of 16 steeds 2 weken op groei achtergelopen. Ik was een paar weken ervoor al een week teruggezet in termijn, omdat ze dacht dat de eerste meting niet juist was. Ze heeft tot haar geboorte op 35 week die achterstand gehouden. Ik was wel een beetje benauwd ervan, omdat wij een slechte combinatietest (1:24) hadden en ik niet verder durfde te testen of ze wel of niet gezond zou zijn. Ze is kerngezond geboren met 35 weken, toen liep ze op groei van 33 weken. Ze is nu 5 maanden oud en ze heeft al die tijd die 7 weken achterstand op haar leeftijdgenootjes aangehouden. Ze is gewoon een klein meiske. Toen ze geboren was hebben ze haar niet gemeten, maar ze zal rond de 40 a 41 cm zijn geweest. Ze heeft heeeeel lang in maatje 44 gezeten voordat het echt een beetje ging passen. Ze is overigens niet geboren omdat er iets met haar mis was, mama kon het niet meer hebben...

20. senna999

senna999 Fanatiek lid

Apr 11, 2010
    2,815
    1
    0
    zowel zoon als dochter liepen achter op 'schema'.
    hoe verder de zwangerschap vorderde hoe meer ze achter gingen lopen. dochter woog 2.4kg en zat in maatje 44
    zoon is gehaald met 36weken omdat de placenta slecht was en woog 2.3 kg en zat in maatje 42. (lengte hebben ze niet gemeten)
    heb veel echo's gehad, ctg's etc. en opname voor rust te houden.
    heb me enorm druk gemaakt maar na de geboorte deden ze het prima en halen ze de (gewichts)achterstand snel in.

Share This Page