Zwanger met MTX

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mamaaa1988, 5 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaaa1988

Mamaaa1988 Actief lid

2 mei 2016
    195
    4
    0
    Hallo

Ik ben door de anticonceptie heen zwanger geraakt tijdens het gebruik van (20mg per week) MTX (is methotrexaat) voor mijn reuma.

Gister een vroege echo bij de gynaecoloog gehad met 5+3
    Zag er tot zover goed uit.
    Over twee weken terug komen, als het hartje dan klopt en het er nog steeds goed uit ziet word ik doorverwezen naar het Erasmus MC voor verder echo's voor alle zekerheid omdat MTX nou eenmaal schadelijk kan zijn. Echter is het de vraag of dat met mij dosering ook zo is. Bij mijn gynaecoloog waren hiervan geen gevallen bekend.
    Het kan een groei achterstand, vergroeiing aan het skelet, problemen bij de schedel, aangezichts afwijkingen opleveren. Echter wel allemaal met de 20 weken echo te zien of liever natuurlijk uit te sluiten met alsnog de kans de zwangerschap te beëindigen mocht het kindje hier niet normaal mee kunnen leven

MTX wordt ook wel eens gebruikt bij kanker maar dan in een dagelijkse en nog hogere doseringen dat ik wekelijks gebruik.

Zijn er bij u gevallen bekend van zwangeren met MTX waarbij het mis ging?
    image.jpg

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Mamaaa1988,

ik moet je zeggen dat ik er geen ervaring mee heb. Als ik er iets van zeg is het logisch nadenken, maar niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik zou zeggen, dat als je er meteen mee gestopt bent met de positieve test, de kans heel klein is dat er iets mis is met de kleine omdat de uitwisseling tussen jou en het kindje pas bij 5-6 weken op gang komt. Maar ik weet niet hoe lang MTX in je lijf aanwezig blijft na het stoppen met slikken ervan.
    Het plaatje ziet er inderdaad uit als 5+ weken. Spannend allemaal, ik duim voor je.

Groetjes Brigitte

3. Mamaaa1988

Mamaaa1988 Actief lid

2 mei 2016
    195
    4
    0

Bedankt voor je antwoord
    Ik heb woensdag weer een echo
    Hopelijk is het netjes verder gegroeid en klopt er een hartje .. :)

Deel Deze Pagina