zwanger en stoppen met roken

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door meryem23, 16 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. meryem23

meryem23 Lid

14 apr 2009
    59
    0
    0
    Hey dames,

Voor de rokers hier (zullen er niet veel zijn) Heb ik een vraag. Namelijk zijn jullie al voor je zwangerschap gestopt, of toen je er achter kwam dat je zwanger was (of niet).

?k rook nog maar de helft van wat ik eerts rookte, en mocht ik zwanger zijn dan stop ik er natuurlijk helemaal mee, maar het zal wel erg moeilijk voor me worden. Mijn motivatie is supersterk, maar stressbestendig ben ik niet echt.

Zijn er hulpmiddelen die je tijdens je zwangerschap mag gebruiken, zoals kauwgom, spray etc? of zou dat gevaarlijk kunnen zijn?

Gewoon ineens stoppen is natuurlijk beter maar teveel stress lijkt me ook niet goed, vandaar mijn vraag.

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik ben nog niet gestopt met roken, maar als het ooit een keertje raak is ga ik zeker wel stoppen ja! Ben al een keer eerder een paar maand gestopt, absoluut geen moeite mee gehad, maar ben weer begonnen door de gezelligheid enzo ;) Ik rook dezelfde hoeveelheid als normaal, al is dat niet eens zo veel (in vergelijking met mensen om me heen), nl. 1 pakje shag (45g) per week..

Maar ondanks dat het zo ongezond is, zie je het nog regelmatig dat er een (hoog)zwangere vrouw een sigaretje staat te paffen.. Maar idd, stress is nog ongezonder!

3. alien

alien Niet meer actief

Ik ben gaan minderen toen ik zwanger wou worden. Rookte toen alleen nog op feestjes of als ik na het werk nog wat bleef drinken. Een gezelligheids roker dus. Toen ik een positieve test in handen had heb ik geen sigaret meer aangeraakt en dat heeft me totaal geen moeite gekost toen! Mijn zwangerschap is niet goed gegaan en hoewel de afwijkingen die ons dochtertje had daar niets mee te maken hebben zou ik toch echt meteen stoppen als ik het over kon doen hoor!!!!!
    We willen nu graag weer zwanger worden maar ik raak geen sigaret aan.
    Succes met stoppen en met zanger worden

Ow enne als ik een zwangere vrow zie met een peuk :evil: Dan vind ik de wereld niet eerlijk verdeelt!

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik ben bijna twee jaar geleden gestopt ivm de kinderwens, ik wilde minstens een jaar gestopt zijn als we begonnen. Roken vermindert je zwangerschapskans aanzienlijk, en bovendien is het vruchtje de eerste weken (als je nog niet weet dat je zwanger bent) erg kwetsbaar. Ook is je kans op een miskraam groter. Natuurlijk gaat het ook goed bij sommigen. Maar het argument 'stress' door stoppen vind ik (voor mezelf) niet opwegen tegen het risico dat je neemt door door te blijven roken.

5. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben ook gestopt voordat we probeerde zwanger te raken. Zelfs in de eerste weken tot aan je positieve test kan het roken de kans op een miskraam al behoorlijk verhogen. Ik heb vijf miskramen gehad en als ik nu met de wetenschap had moeten leven dat de miskramen misschien wel door mezelf veroorzaakt hadden kunnen zijn.... Poeh ik denk dat het me een hoop moeite zal kosten om daarmee met mezelf in reine te komen. Ik wens het echt niemand toe, maar hou wel in je achterhoofd dat je een risico waar jezelf de verantwoording voor moet dragen. Dit argument is overigens voor mij nu de beste motivatie ooit om ondanks alle stress die we hebben niet weer te beginnen met roken.

Zover ik weet mag je geen nicotinekauwgum etc. gebruiken als je zwanger bent, maar dit weten ze vast en zeker bij een goede drogist of apotheek beter.

En om meteen een fabeltje de wereld uit te brengen. Zelfs hele erge stress brengt geen schade toe aan een zwangerschap in de eerste periode. Stress door te stoppen veroorzaakt echt geen afwijkingen (wie dat ooit de wereld ingebracht heeft... :rolleyes:) , dus daar hoef je in ieder geval geen zorgen over te maken. In één keer stoppen is echt het beste. Ook als je al zwanger bent. Succes alvast!

6. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Hier nog iemand die rookt en zwanger probeert te worden.
    Ik ga nu mijn laatste pakje oproken en dan raak ik ook geen sigaret meer aan.
    Dus nog voor mijn vruchtbare periode ga ik stoppen. Het zal ook wel even lastig zijn.
    Maar heb het er graag voor over :)

Jullie ook succes met stoppen! En trees, gefeliciteerd met je zwangerschap !

7. meryem23

meryem23 Lid

14 apr 2009
    59
    0
    0
    hey evenstar,

je hebt wel gelijk hoor, het enige wat ik zou willen is dat ik hulpmiddelen zou kunnen gebruiken, al is het maar minimaal, gewoon voor mijn mentale rust. Maar als dat risico vormt dan doe ik dat echt niet, ik zal het wel navragen, maar ga er van uit dat ze het me af zullen raden.

Bedankt voor de reacties. Nog meer ervarenden?

8. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik rookte stevig, was al wel wat aan het minderen,maar na de eerste positieve test heb ik geen sigaret meer aangeraakt.
    Af en toe heb ik wel een minder momentje, bijvoorbeeld als ik op het terras zit en iemand steekt naast mij een peuk op, maar ik houdt mij 1 ding voor ogen, een baby met een peuk tussen de lippen, dat is toch wel mijn motivatie om het niet meer te doen"!!

9. Trees

Trees Niet meer actief

Hoi meryem misschien heb je hier iets aan.
    Als je zwanger bent of borstvoeding geeft, kun je gebruik maken van begeleiding als een telefonische coach, stoppen-met-rokencursus of het Advies op Maat voor zwangere vrouwen. Je kunt beter geen nicotinevervangende middelen gebruiken. Je krijgt er nicotine mee binnen, en dat komt ook bij je baby terecht. Als je toch nicotinevervangende middelen wilt gebruiken, bespreek dit dan eerst met je verloskundige of je huisarts. Hij of zij kan het beste inschatten of je beter wel of geen nicotinevervangende middelen kunt gebruiken, en in welke hoeveelheid. Medicijnen die helpen bij het stoppen met roken, zoals Zyban en Champix, mag je tijdens de zwangerschap niet gebruiken.
    Bron: www. stivoro.nl

Ik kan me nog herinneren hoe ontzettend moeilijk het was, maar echt waar na een week of drie heb je echt het zwaarste gehad en is de gewoonte al behoorlijk uit je systeem. Op de zeer zeldzame moeilijke momentjes die ik nog heb, denk ik heel hard aan baby's omgeven door rook met zwarte longetjes en dan vergaat mijn lust heel snel.

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Hee Meryem... ik bedoel het niet 'streng' hoor, ik weet hoe het is om te roken en te willen stoppen en hoe moeilijk het kan zijn! Maar ik zou je willen aanmoedigen om echt te stoppen, het is het helemaal waard, ook los van het zwanger willen worden. Ik ben zelf zonder hulpmiddelen gestopt. Mijn tips:

* plan een stopdag in, niet te ver van nu en niet te dichtbij (niet impulsief in die zin, dat heeft mij iig in het verleden tot opnieuw beginnen geleid).
    * meld je aan bij www.ikstop.nl/forum
    * ga sporten. Ik ben begonnen met hardlopen en ben van 3 km naar 17 km gegaan en ben er verzot op! En ik ben geen gram aangekomen in vergelijking met mijn stopmoment en nu.
    * geniet van de geur van niet-doorgerookte kleding, huis, etc. Geef evt. je huis een nieuw verfje om te vieren dat er geen gele damp meer opkomt.
    * vier elke mijlpaal met een kleine traktatie (een klein kadootje, ergens een taartje eten, weet ik veel). Ik vierde week 1, maand 1, maand 3, maand 6 en het eerste jaar. Daarna was ik al praktisch vergeten dat ik uberhaupt gerookt had :D
    * lees over de voordelen van het stoppen. Echt, elke niet-gerookte sigaret is winst voor je lichaam. Elke dag dat je niet rookt, verlengt je levensverwachting en vermindert je kans dat je er iets aan overhoudt. Zeker omdat je nu nog jong bent!

Tot zover.

Ik duim trouwens dat je banner een teken van goed nieuws is!!

11. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben geen roker (meer). Toen ik stopte met de pil, zijn we (belangrijk denk ik dat je het samen doet) allebei gestopt met roken. Dus toen ik zwanger raakte was ik al van de sigaretten af. Mijn advies is dus om nu te stoppen, beter te vroeg dan te laat.

Het stressargument is volgens mij de wereld ingeholpen door slappe artsen en rokers. En dan nog, als je denkt dat dit wél een argument is: stop dan voordat je stopt met de pil! Bovendien moet je wel heel erg heftig verslaafd zijn, wil je zo gestresst raken dat het negatieve gevolgen zou kunnen hebben op je kindje (en dan heb ik het dus niet over supershagerijnig zijn, etc. Maar over stress die je ervaart als je partner sterft + werkt kwijt raakt + familielid in ziekenhuis ... onder dit soort omstandigheden zijn er wel voorbeelden van vroeggeboortes. Maar dat je een miskraam zou krijgen doordat je stopt met roken, volgens mij is dat echt een fabel). Eigenlijk zou men juist gestresst moeten raken van de eventuele mogelijkheid dat je je kindje bewust schade toen zou kunnen brengen ... Dat risico wil je toch niet lopen? Stel je kindje blijkt (na een doorrookte zwangerschap) astma te hebben. Dan zul je wellicht altijd in je achterhoofd houden dat dit jouw schuld is. Natuurlijk kan dit ook als je niet rookt tijdens de zwangerschap, maar dan zul je waarschijnlijk niet dit gevoel hebben ...

Mja ... dit neemt niet weg dat stoppen met roken ONWIJS moeilijk is. Ik hoop dat je de kracht (want het is enkel en alleen wilskracht ... was voor mij een goede motivatie om het vol te houden ;)) kunt vinden om het vol te houden. De tips van evenstar zijn volgens mij heel goed. Succes!

12. meryem23

meryem23 Lid

14 apr 2009
    59
    0
    0
    Hoi meiden,

?k ben dus idd zwanger, en pak dus gelijk mijn rookgedrag aan. Heb van de apotheek een mondspray gekregen met plantenextracten (veilig dus). ?n een klap stoppen lukt niet, dat weet ik uit ervaring. ?k heb gisteren nog maar 5 sigaretten gerookt i.p.v. 15 en a.s. donderdag is mijn definitieve stopdag. ?k heb mijn agenda al helemaal vol geschreven met aanmoedegingen, hoeveel dagen ik zwanger ben, en de dagen dat ik mezelf op iets leuks ga trakteren enz. gaat helemaal goed komen :D

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Gefeliciteerd! :D :D :D :D

Ik zou absoluut subiet de sigaretten het raam uit smijten, maar ik ben blij dat je heel snel gaat stoppen. Het is nu niet alleen jouw lijf waar het om gaat, lijkt me reden genoeg ;) Als je aanmoedigingen nodig hebt of extra tips... ik ben een veteraan! Kan je in ruil wat babydust mijn kant opgooien :D

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    het is me tijdens mn zwangerschap van alyssa niet gelukt om van de sigaretten af te blijven.
    ik ben toen wel een heel stuk gemindert, maar het laatste stukje lukte me niet.
    mn vk zei dat het natuurlijk veel beter is om te stoppen met roken, maar omdat alyssa aan de kleine kant was moest ik me rustig houden en zei ze dat als nog verder minderen me veel stress op zou leveren ik er geen drama van moest maken als het niet lukte.
    maar stress aan het begin van je zwangerschap is niet schadelijk.

mn man en ik gaan over 2maanden weer een poging wagen en ik hoop dat het deze keer wel lukt want we willen voor een 2de gaan en die zwangerschap wil ik rookvrij zijn.

succes met stoppen.

liefs doris

15. Djoels

Djoels Actief lid

13 apr 2009
    177
    0
    0
    Roken als je zwanger bent is echt té walgelijk voor woorden.
    Ik begrijp dat gewoon echt niet.

En ik ben vorig jaar juli gestopt, na 15 jaar verslaafd te zijn geweest, dus ik weet wel waar ik het over heb. ;)
    je hebt een kind in je, jezus te paard, gooi die peuken weg man en zorg dat je een gezond kind op de wereld zet!!! Gefeliciteerd met je zwangerschap! :)

16. jessica1

jessica1 Niet meer actief

a dezelfde onderwerp weer net als een bijna een jaar geleden
    over zulke dingen kunnen we door blijven discussieren
    ik roker(vandaag voor het laatst gerookt )
    heb tijdens mijn vorige zwangerschap af en toe gerookt
    en mijn dochter is hardstikke gezond weegt nu al 3 x haar geboortegewicht
    je hoort constant alleen maar nare verhalen,
    en het hoeft niet altijd aan het roken te liggen
    tuurlijk is het niet goed,
    maar het hoeft niet altijd fout te lopen
    mijn moeder heeft ook gerookt tijdens haar 2 zwangerschappen
    en ik ben gezond en me zus is gezond !
    en mijn dochter is nu ook gezond !

als laatste wil ik zeggen
    iedereen moet doen wat hij zij het beste lijkt
    ik heb nu wel met mijn man besloten(hij rookt namelijk niet )
    dat ik er nu af zal blijven
    paar maanden geleden was ik heel netjes al 2 maanden gestopt
    maar door een overlijding ben / was ik weer begonnen stom stom stom het ging zo goed !
    en ik heb vandaag de laatste 2 sigaretten gerookt
    en we gaan er weer 100% voor om niet te roken !

17. Trees

Trees Niet meer actief

Sorry hoor maar dit soort reacties begrijp ik niet. Denk je dat dit helpt om TS te helpen stoppen (want daar gaat dit topic over en niet perse de discussie)? Ze vraagt om tips en opmerkingen als 'mijn dochter is gezond, terwijl ik toch gerookt heb', lijken me niet erg helpend :(. Ik ken er ook nog zo één mijn moeder heeft ook gerookt tijdens de zwangerschap van mij en mijn zus en nu heeft mijn zus hele zware astma. Ik ben zelf al zoveel zwangerschappen verloren en ik snap echt niet waarom er vrouwen zijn die bewust dit verhoogde risico opzoeken door te blijven roken. Ik zou ze het liefst door elkaar willen rammelen om ze bewust te maken van het feit wat ze kunnen verliezen! Ze hebben geen flauw idee schijnbaar...

Jessica, ik vind het wel heel knap van je dat je weer gaat stoppen. Je hebt eerder gedaan, dus je kan het en heel veel succes!! (ik weet hoe moeilijk het is, ben zelf ook al een hele poos ex-roker).

18. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Ik heb vanmiddag positief getest en ga per direct stoppen met roken maar o jee wat zal ik het daar nog moeilijk mee gaan krijgen pffff maar tis wel voor een goed doel he en dat is het belangrijkste!

Liefs Palmie

Deel Deze Pagina