Hoi allemaal, Ik zit met een probleem of eigenlijk problemen. Mijn dochter is nu inmiddels 1 geworden maar de klachten blijven. Tijdens mij bevalling die zeer vlot ging 1,5 uur heb ik ruptuur opgelopen. Was net niet helemaal uitgescheurd (sorry) Daarna wel goed genezen maar er bleef een plekje heel gevoelig aan de binnenzijde ze hadden het over een schrammetje zou vanzelf overgaan. Met plassen had ik er verder ook geen last van maar als ik echt naar het toilet toe moest huilde ik het gewoon uit. Naar gynocoloog geweest hiervoor en die zei te strakke bekkenbodem (ik dacht nog wat heft die hiermee te maken maar ja hij zal het wel weten) Nu vele oefeningen later heb ik er nog steeds last van en durf ik niet goed meer naar de dokter omdat ik me onbegrepen voel. Het 2e is dat ik na 10 weken na de bevalling weer heb geprobeerd paard te rijden nou je raad het al de urine gutste eruit. Ik schaamde me diep. Zelfs 2 kraamverbanden konden het niet houden. Nu gaat dit ondertussen een stuk beter met een dun maandverband maar kan nog steeds niet heel lang lichtrijden of als mijn paard een onverwachte beweging maakt gaat het ook fout. Ik heb hier ook alleen last van als ik op het paard zit! Het ergste waar ik nog het meeste mee zit en me hier ook diep voor schaam is dat ik sinds een half jaar als ik ga rijden last heb van (vaginale) scheten. Ik kan het gewoon niet tegen houden. Als ik lichtrij dan hoor je het heel goed wat mij dus weerhoud om mijn hobby uit te oefenen. Ik reed op hoog niveau dressuur maar durf gewoon niet meer uit schaamte. Ik heb hier ook alleen last van als ik op het paard zit! Heeft er iemand dezelfde ervaring en/of oplossing! Ik hoor het graag. Bedankt alvast.xx
Ik zou toch eens naar de dokter gaan voor een verwijzing naar een gyn want dit is niet normaal en belemmerd je in wat je graag doet.
Ik zou hier ook mee naar de huisarts gaan en je laten doorverwijzen naar een gyn. Ik heb last van stressincontinentie, en bij mij wordt er binnenkort een bandje om de plasbuis geplaatst. Ik kan niet meer hardlopen, ik ging alleen in het donker, en fanatiek sporten lukte ook niet meer omdat ik anders wel 3 keer een verband moest wisselen. Ik heb een halfjaar fysio gehad maar geen resultaat, doorverwezen naar de gyn en meteen een afspraak gemaakt voor de operatie. Ik heb er nu al zin in klinkt raar maar het beheerst zo je leven
Ik heb zelf een totaalruptuur aan mijn bevalling over gehouden, maar zat na 4 weken weer op mijn paard met nul klachten, helaas kan ik je dus niet helpen met ervaringen, maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat dit ontzettend vervelend is. Hier moet denk ik toch ook best iets aan te doen zijn dus ik zou zeker een afspraak met de gyn maken en je niet met een kluitje in het riet laten sturen! Ik ga zelf morgen trouwens naar de bekkenbodemfysio voor het eerst omdat ik die totaalruptuur had om soortegelijke klachten in de toekomst te voorkomen. Het schijnt namelijk dat ik door die totaalruptuur in de toekomst wel klachten kan krijgen, vandaar de bekkenbodemfysio. Misschien is dat iets? ik weet dat het niet bij iedereen helpt, maar wellicht is het het proberen waard. Maar bovenal lijkt het mij goed om een afspraak bij de gyn te maken.
Hai, Hier ook een paardenmens! Ik heb wel wat urineverlies gehad, maar eigenlijk niet noemenswaardig. Wat rot zeg dat je daar zo'n last van blijft houden! Ik zou denk toch contact opnemen met de ha om een verwijzing te vragen zodat er goed gekeken kan worden of alles op zn plek zit, zeker na een ruptuur. Of dat je misschien met bekkenbodemtherapie geholpen zou kunnen worden. Heel veel succes en hopelijk binnekort weer veel fijne kilometers met je paardje!