Hallo, Misschien kun je me helpen. Ik heb al twee kinderen die beide met een keizersnee zijn geboren,maar nu hoor ik verschillende dingen. Dat ik bij de derde een geplande keizersnee krijg en de andere zegt dat je ook normaal mag bevallen. Wat is nu waar . Zelf zie ik erg tegen een normale bevalling op .
Hoi Tanja, de kans dat je na 2 keizersnedes vaginaal bevalt is niet zo heel groot. Je zou het wel mogen proberen, maar de kans is groot dat je toch op OK eindigt. Ook al is het je 3e kindje, je bent niet vaginaal bevallen, dus dat zou je doen als iemand die een eerste kindje vaginaal krijgt. Dat wil zeggen dat de ontsluiting waarschijnlijk zo verloopt en het persen ook. En je wil voorkomen dat er teveel druk op het litteken ontstaat. Zeker omdat het een 'dubbel' litteken is. Dan is de kans op verklevingen namelijk groter en het weefsel van de baarmoederspier op die plek stugger en kan eerder scheuren. Het is zeker zo dat als je het vaginaal zou willen proberen en de situatie laat het toe medisch gezien, dat het vaak wordt getolereerd, met de mitsen en maren uitgelegd zoals hierboven. Want het kan inderdaad ook wel lukken hoor! Maar we zien in de praktijk toch heel vaak dat na 2 keizersnedes de 3e een geplande keizersnede is. Zeker als je (om wat voor reden dan ook) tegen een vaginale bevalling op ziet. Laat je goed informeren! groetjes Brigitte
Oke dank je wel . De eerst is een spoedkeizersnee ondat ik een infectie had opgelopen en zwangerschapsvergiftiging had en ook niet verder dan 3 cm kwam. De tweede is ingeleid om normaal te bevallen,maar ook toen kwam ik niet verder dan 3 cm. Dus ik denk dat ik toch maar voor die keizersnee kies .