Libido-vriendelijke anticonceptie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door EdN, 15 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Voor ik zwanger probeerde te worden van ons eerste zoontje heb ik zo'n 10 jaar lang de pil geslikt (microgynon 30 en stediril). In principe naar volle tevredenheid, ik had geen last van bijwerkingen, dacht ik. Tot ik er mee stopte en merkte dat mijn libido omhoog schoot. Het was zo geleidelijk gegaan, dat ik helemaal niet echt door heb gehad dat dat veel minder was geworden. Maar nadat ik ben gestopt was het verschil zo ontzettend duidelijk! Na de geboorte van mijn oudste hebben wij heen geen anticonceptie meer gebruikt (behalve de kalender en goed timen), omdat we op termijn toch graag een tweede wilden, en een ongelukje dus geen ramp zou zijn. Inmiddels is nr 2 ook geboren.

Of we ooit een derde willen weten we niet. Ergens lijkt het ons heerlijk, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik nog een keer zwanger wil zijn. Tzt gaan we daar dus nog een beslissing over nemen. Een ongelukje is nu dus ook absoluut de bedoeling niet, dus moet er weer anticonceptie komen, maar wat? Ik vind het wel prettig om weer een wat hoger libido te hebben, dus de pil heb ik liever niet meer. Condooms vinden we niets. Bij een koperspiraaltje vind ik het idee dat deze werkt door innesteling van bevruchte eitjes te voorkomen eerlijk gezegd een beetje naar. Dus wat dan? Heeft er iemand ervaring met libidoverlies door een van de genoemde twee pillen, en een betere ervaring met een ander hormoonhoudend middel? Mirena, andere pillen, whatever? En wat zijn de ervaringen met koperspiraaltjes?

2. Bbtje

Bbtje Bekend lid

7 jan 2014
    796
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar (geleidelijk lager libido). Ik dacht dat ik zelf gewoon niet zo seks-belust was, maar na 8-9 jaar is mijn spiraal eruit gegaan en mijn libido is weer helemaal terug. VL weet niet wat 'ie mee maakt. :D

De Mirena zou ik bij deze dus in principe ook afraden, in ieder geval...: dit is mijn ervaring. Het hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn als je de Mirena gebruikt, dat je libido dan óók lager wordt.
    Bij mij was dit wel zeker het geval...

3. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Bij mij hetzelfde effect na stoppen met de pil.
    Spiraal staat mij ook wat tegen.. Bij ons dus momenteel de oude vertrouwde condooms.

4. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    De nuva-ring?

5. Lili81

Lili81 Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.306
    0
    0
    Ik geloof niet dat er libido-vriendelijke anticonceptie is. Of misschien alleen de koperspiraal... die bevat geen hormonen.

Anticonceptie onderdrukt namelijk m.b.v. hormonen (deels) de eisprong, zodat er geen bevruchting kan plaats vinden.

Ik heb zelf een mirenaspiraal die maar lage concentraties hormomen afgeeft. Toch merk ik het ook in mijn libido. Vreselijk.
    Mijn vriend is in januari gesteriliseerd en heb net besloten dat ik de spiraal binnenkort laat verwijderen. Zo overbruggen we de tijd tot controle wel. Ik ben klaar met dat lage libido!!

6. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik heb ook met koperspiraal een minder libido....hoe raar het ook klinkt:)

7. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    Ik heb volgens mij alles geprobeerd voor ik zwanger werd (allergie enzo), maar ik ben er nog geen ene tegen gekomen die libido-vriendelijk is helaas.

8. Coach

Coach Actief lid

8 feb 2014
    240
    0
    0
    België
    In elke vorm van anticonceptie (buiten het koperspiraaltje) zitten hormonen, en deze kunnen inderdaad een negatieve invloed hebben op je libido. De mate van beïnvloeding is verschillend per persoon en per product. Dit verklaart waarom de ene vrouw last heeft van bijwerkingen van de pil en beter een staafje neemt, of andersom. Er valt helaas geen éénduidige lijn in te trekken en het is dus kwestie van (voorzichtig!) experimenteren.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Ik heb nu met mirena spiraal net zo veel (of weinig hoe je het bekijkt ;)) libido als ik met een koperspiraal had. Of met condooms.

Bij mij is het moederschap, vermoeidheid, gebroken nachten en BV de factoren die bepalen dat ik weinig zin heb. Heb nog nooit het idee gehad dat de anticonceptie daar nu veel invloed op heeft gehad.

In de periode dat ik wij nog geen kinderen hadden, had ik een erg drukke baan, door vermoeidheid kwam het er toen ook relatief weinig van ;)...

Wel merkte ik (bij koperspiraal/condooms) dat ik rond mijn eisprong meer zin had, maar dan na de eisprong juist helemaal niet meer, dus tja, per maand kwamen we dan net zo uit :p.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb vroeger de pil geslikt (microgynon30) waar ik (voor zover ik weet) nooit echt veel last van heb gehad.
    Na de geboorte van de oudste een mirena gehad, waar ik ontzettend veel klachten van kreeg (libido ver onder vriespunt, tegen een depressie aan, altijd buikpijn etc). Dus dat was echt geen optie meer.

Na de geboorte van de jongste heb ik een koperspiraal laten zetten, omdat ik gewoon geen hormonenzooi meer in m'n lichaam wilde, en omdat man (en ik ook wel) een gruwelijke hekel heeft aan condooms. Kalendermethode werkt hier niet, ivm onregelmatige cyclus.

De koperspiraal bevalt hier super. Nergens last van, geen buikpijn zoals bij de mirena, geen invloed op m'n libido (enige wat daar nu invloed op heeft is vermoeidheid/drukte/etc). Het heeft eigenlijk ook een dubbele werking: het zorgt er voor dat de zaadcellen hun 'werking' verliezen, én het zorgt voor een ongunstige omgeving, mocht er daadwerkelijk een eitje bevrucht zijn, dus idd dat het niet kan innestelen.

12. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113

Deel Deze Pagina