Poliklinische bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nath91, 8 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nath91

Nath91 Bekend lid

2 jun 2015
    525
    3
    18
    Ass. Filiaalmanager
    Hoi dames.

Even een vraagje. Ik ben er misschien wat vroeg bij. Maat omdat het tijd wordt om de zorgverzekering weer aan te passen en of uit te breiden.

De gedachtes gaan nu heen en weer. Een thuisbevalling zie ik absoluut niet zitten. De rompslomp, mensen over de vloer, de kans van het ineens naar het ziekenhuis moeten tijdens en de rotzooi laten mij afschrikken.

Nu vraag ik me af, omdat wij een icsi behandeling hebben gehad, waar ik de eerste maand al teveel heb meegemaakt, dit een medische indicatie is voor een poliklinische bevalling? Zo niet, zou ik zelf de kosten moeten betalen van de verloskamer. Maar, met een duurder aanvullend pakket zijn deze kosten te dekken.

En? Mag ik zelf kiezen naar welk ziekenhuis ik ga?

Zoveel vragen!

Vandaag aangemeld bij de verloskundigenpraktijk, over een week hebben wij de laatste echo bij onze fertiliteitsarts en worden we dus over gedragen.

Hoop niet dat dit domme vragen zijn. Ik kon er niks over vinden.

Bedankt alvast.

2. Logan

Logan Niet meer actief

Helemaal geen domme vragen :)

Je icsi behandeling zorgt niet voor een medische indicatie. Volgens mij vergoed een aanvullende verzekering wel de kosten. (Ook de eigen bijdrage voor de kraamzorg volgens mij)
    Je mag zelf kiezen in welk ziekenhuis je wil bevallen, daar ben je vrij in. Gefeliciteerd!

3. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Bij de meeste basisverzekeringen betaal je een eigen bijdrage voor de verloskamer (ligt doorgaans ergens tussen 300-400 euro), als je aanvullend verzekerd bent wordt dit doorgaans gedekt. Bij aanvullende verzekeringen krijg je vaak ook de eigen bijdrage voor de kraamzorg vergoed, een kraampakket, bijdrage voor aanschaf van een kolf als je borstvoeding zou gaan geven, bijdrage voor consult lactatiekundige.
    Het loont dus wel om dat eens even uit te pluizen nu, ik heb het er iig wel uitgehaald.
    Of je zelf het ziekenhuis mag kiezen hangt ook van je zorgverzekering af. Als je de meest uitgeklede versie hebt moet je even checken of je verzekering een contract heeft met het ziekenhuis van jouw keuze.

Met icsi alleen heb je geen medische indicatie. Je weet natuurlijk nooit of er tijdens je zwangerschap (of bevalling) een medische indicatie komt, maar hopelijk niet natuurlijk.
    Overigens, als je tijdens de bevalling voor pijnstilling zou kiezen is dat ook een medische indicatie. Als je al van tevoren weet dat je dat zou willen kan dat ook meewegen in je keuze om wel of niet aanvullend te verzekeren. De bevalling wordt dan wel gedaan door personeel in het ziekenhuis en niet door je eigen verloskundige, wat wel is als je gewoon poliklinisch bevalt.

Volgens mij kan je ook in het ziekenhuis onder controle zijn van de klinisch verloskundige. Je bevalt dan uiteraard ook in het ziekenhuis onder hun begeleiding want zij komen niet aan huis. Je zou eens kunnen informeren of dat nog extra kosten met zich meebrengt.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Dat is met medische indicatie. Dan heb je afh van de indicatie de verloskundige of gyn of beiden aan je bed.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.231
    113
    Aanvullende zorgverzekering nemen. Even nakijken maar vaak heb je vanaf het 2e of 3e pakket vergoeding voor de poliklinisch verloskamer. En daarnaast nog tal van andere zaken (eigen bijdrage kraamzorg, kolf, kraampakket etc).

Een fertiliteitsbehandeling is geen reden voor een medische indicatie. Als er andere medische problemen spelen waardoor jij bij de gynaecoloog onder controle moet of komt (en dus niet mag bevallen bij een gewone verloskundige) dan ben je wel medisch.
    .

Deel Deze Pagina