Hey meiden, ben nu 17 weekjes zwanger en ben echt bang voor CMV aangezien ik een zoontje heb van 18 maanden! Zijn er nog meiden die zo'n bang hebben?
Heb jij of jouw zoontje het virus (gehad) dan?? Zolang jullie het virus niet hebben gebeurt er ook niets. Vaak worden mensen onterecht bang gemaakt en de verdoemenis in gepraat terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Want ook al heb jij of je zoon het virus dat betekent nog niet gelijk dat de kleine in jouw buik daar ziek van wordt als het geboren is. Het is een klein percentage die daar wat aan overhoudt. zoals slechthorendheid, slechtziendheid of/en ontwikkelingsachterstand. Maar waarom zou je er bang voor zijn??
Tgoh ja waarom... Misschien omdat een vriendin van mij CMV op dit moment doormaakt en niet weet hoe ze zit heeft opgelopen! Handen wassen is een obsessie geworden... Echt vreselijk! Ik word er echt gek van. Ik of mijn zoontje hebben (bij mijn weten) geen CMV maar je weet niet altijd dat je het doormaakt he!
Het is een virus dus overdraagbaar via speeksel, urine, knuffelcontact enz enz. Iemand hoeft er geen klachten van te hebben, dus je kunt al besmet zijn zonder dat je er last van hebt. Als je nog bij haar langs bent geweest, dan kun je je evt laten testen er voor. Maar eigenlijk zou iedereen het op kunnen lopen omdat 90% er geen problemen van ondervindt. Het kan overal gebeurd zijn. Het enige wat ik kan aanraden, dat je je kunt laten testen of je het wel of niet de laatste tijd in je lichaam hebt gehad.
Hier in Belgie worden zwangere vrouwen daar standaard op getest ( mijn huisarts zei dat dit in nederland niet gedaan word). Je word dan ook echt bang gemaakt hiervoor vind ik. Ik zou mijn zoontje enkel nog op zijn voorhoofd mogen kussen, niets eten waarvan hij heeft gegeten, enz...
Hier kreeg ik als advies van de gyn ook mee dat ik mijn zoontje alleen nog op het voorhoofd mag kussen, zijn lepel niet mag gebruiken, hij niet van mn glas mag drinken, ... Tjah, terwijl de kans zo miniem is... Ik vrees dat ze je in België hier nogal graag voor bang maken... Hier mogen kleuterleidsters bvb ook niet meer werken zodra ze zwanger zijn terwijl in Nederland dat helemaal niet zo is.
Ochjee.. nou, dan kun je overal wel bang voor worden... Kwam ik de deur niet meer uit denk ik Natuurlijk wil je niet dat je kleintje wat overkomt, maar je kan moeilijk negen maanden lang in een glazen kooitje gaan zitten lijkt me
Ik had wel CMV gehad maar niet de juiste antistoffen aangemaakt en hierdoor werd mijn zwangerschap erg risicovol, dozijnen met echo's, waar gekeken werd naar gaten in ons beebke haar hersens, op den duur kon ze alleen nog maar doof zijn (nou daar tekende ik allang voor als ik hoorde waar ze allemaal bang voor waren) die laatste dingen die jij opnoemt zijn alleen de consequentie als het kindje NIET sterft namelijk (wat als je nog geen CMV heb gehad of niet de juiste antistoffen een grote kans heeft dat gebeurd) Hier is gelukkig alles goed gekomen maar het was een hel van een zwangerschap kan ik je zeggen hoor.. Terwijl ik van te voren nog nooit ervan had gehoord...
Ik moet zelf bv ook heel erg alert zijn op waterpokken, ik heb het al 3 keer gehad maar maar ook hiervoor geen antistoffen aan en kan het dus steeds opnieuw krijgen, wat heel gevaarlijk is de eerste weken van je zwangerschap (16 weken) en de laatste paar. Gelukkig hebben mijn kids al een keer waterpokken gehad maar zoonlief krijgt bij elke uitbraak gordelroos en dat draagt net zo goed het virus over, best wel eng dus, ik ben gelukkig bijna bij de 16 weken grens.. Ik vind dat hier in NL juist teveel dingen onderschat worden en in Belgie veel beter worden gecontroleerd / in de gaten worden gehouden. Nee je kan jezelf niet opsluiten maar ik snap de angst wel (maar alleen als je nog geen CMV hebt gehad of niet de juiste antistoffen hebt) anders kan het in principe weinig kwaad.
Ik denk persoonlijk dat we veels te veel aan hygiene denken waardoor we misschien wel vatbaarder worden.... Als je nagaat hoeveel bacteriën er op deurklinken of de trapleuning zitten, je wordt er toch gek van als je daar steeds aan moet denken? Probeer te genieten van je zwangerschap, zonder steeds aan alle risico's te denken. Het gebeurt toch wel als het zo moet zijn.....
Oh jee Tigermommy, dat moet inderdaad geen leuke zwangerschap zijn geweest. Schrik best wel van je verhaal. Gelukkig is alles goed afgelopen! Hopelijk deze keer opnieuw! Succes!
Hier in Zwitserland wordt ook standaard op antistoffen CMV getest aan het begin van de zwangerschap (naast rode hond etc). Ik heb het nog nooit doorgemaakt dus ik krijg elke zwangerschap het advies om niet van dezelfde lepel te eten en uit hetzelfde glas te drinken als van mijn kinderen. Hier wordt overigens ook standaard bij 36 weken op Step B (GBS) gecontroleerd. Doen ze voor zover ik weet ook niet in NL. Ik heb mijn gyn in NL wel eens gevraagd waarom ze al deze dingen niet standaard doen in NL omdat het zo een simpel onderzoekje is en het voorkomt zoveel ellende. Antwoord was: te duur..... Ik word er verder niet angstig van maar ben wel erg blij dat ze hier goed op bepaalde zaken letten.
Nee hier word je elke keer weer op geslachtziektes zoals HIV getest. heb het lijstje gezien, als je dezelfde partner heb kun je de helft afstrepen en daarvoor in de plaats een paar andere testen doen. Had het allemaal al laten testen toen ik mijn man kreeg, een paar jaar daarvoor, maar dat telde niet. Dus elke keer die testen opnieuw dat maakt het duur. Lijkt mij niet handig als je zwanger bent dat 1 van de 2 buiten de pot piest...