Hallo verloskundigen, Ik werk in de residentiële jeugdzorg (24 uurs setting) en heb daar zeer intensief contact met de kids. Nu kwam een van de kinderen vandaag thuis met de boodschap dat op school momenteel de vijfde ziekte heerst. Het is dus niet direct op mijn werkplek geconstateerd , maar goed...het betreffende jongetje kan besmet zijn geraakt en daar zullen we pas achter komen als hij klachten krijgt. Ik heb echter begrepen dat het risico op besmetting juist aanwezig is vóór de klachten optreden. En dan kan het voor mij dus al te laat zijn (nog zes kinderen en vijf groepsleiding die dagelijks met elkaar in aanraking komen) Ik ben nu niet gelijk in de stress, maar wil wel voorzichtig zijn. Op internet heb ik wat info gevonden over de vijfde ziekte, maar kan hier eigenlijk niet uit opmaken wat voor mij de risico's zijn. Men is duidelijk over de risico's in de eerste 20 weken, maar over de periode erna kan ik vrijwel niks vinden. Betekent dit dat er geen risico's er zijn in de tweede helft van de zwangerschap? Zelf ben ik nu 24 weken zwanger en ik kan niet met zekerheid zeggen of ik de vijfde ziekte vroeger gehad heb. Morgen en donderdag moet ik ook weer werken. Als de vijfde ziekte direct op de groep zou heersen, dan zou ik niet gaan. Nu is het echter indirect (op een school) en niet zeker dat ik ermee in aanraking kom dus lijkt het me wat overdreven om thuis te blijven. Mijn VK is morgen niet bereikbaar en dit lijkt me geen reden om het spoednummer te gaan bellen. Weet alleen even niet zo goed wat ik nu wel het beste kan doen... Wil één van jullie even meedenken? Alvast bedankt! Groetjes Devero
Hallo Devero. Het klopt dat de eerste 20 wkn een infectie met de 5e ziekte kwaad kan. Daarna niet meer. Zie de volgende site: Parvovirus B19 zwangerschap (Infectieziektebestrijding) Groetjes Ineke.