Ik ben zo onzeker! Bij de zwangerschap van mijn zoontje heb ik rond de 4 weken veel bloed verloren, inclusief krampen en stolsels. Nu zit ik constant mijn benen bij elkaar te knijpen, ben zo bang voor die onzekerheid weer. Ren elke paar minuten naar de w.c. omdat ik er van overtuigd ben dat het begonnen is. Bij mijn zoontje was het uiteindelijk een innestelingsbloeding en is alles goed gekomen, maar die onzekerheid... Is bloedverlies bij een eerste zwangerschap een soort garantie voor bloedverlies bij de tweede zwangerschap?
Nee, absoluut niet. De reden dat je een bloeding rond de 1e menstruatie (die je dus niet had moeten krijgen) hebt is omdat je lichaam te weinig progesteron aan heeft gemaakt. Wanneer je zwanger bent, maakt je lichaam dat aan, daarom wordt je niet ongesteld (normaal dus) Als je op dat moment te weinig progesteron aan had gemaakt krijg je dus wel een bloeding, ondanks dat je zwanger bent. Iedere zwangerschap is ook anders,, het kan dus heel goed zijn dat jouw lichaam nu wel voldoende aan heeft gemaakt, waardoor je nu geen bloeding hoeft te krijgen.
Hier niet! Bij de eerste veel en vaak gebloed het eerste trimester, bij de tweede geen enkele keer. Denk wel dat ik de tweede keer iets minder angstig was geweest, aangezien het eerder ook is geëindigd in een prachtige baby. Misschien neemt die wetenschap ook de ergste zorgen bij jou weg? Gefeliciteerd met je tweede zwangerschap in ieder geval! Geniet ook