Bloedverlies zonder krampen, toch een miskraam?

Discussie in 'Miskraam' gestart door FrederiqueVanSuydensdael, 26 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby1992C

Baby1992C Actief lid

27 apr 2019
    143
    225
    43
    Vrouw
    Als je in het ziekenhuis onder controle bent dan laten ze je helemaal in een gat vallen en mag je juist niet eerder langskomen. Ik belde ze op met bloedverlies, nou je moet gewoon afwachten, mocht je nog een x wat hebben gewoon weer bellen maar ook dan doen we verder geen echo.
    De VK denkt veel meer met je mee.

twee vindt dit leuk.
  2. Baby1992C

Baby1992C Actief lid

27 apr 2019
    143
    225
    43
    Vrouw
    ja klopt! Mijn gevoel werd bevestigd, sterker nog ze dacht aan een mola zwangerschap. Dus maar goed dat ik een vroege echo had. Met spoed zijn we doorgestuurd naar het ziekenhuis daar hebben ze opnieuw gekeken. Gelukkig stuitte ze een mola zwangerschap uit, de VK had mijn vele bloedvaten waarschijnlijk aangezien voor een mola zwangerschap. Er zat een vruchtje, maar het hartje klopte niet snel genoeg, ook was de vruchtzak iets ingevallen. Het kan goed komen maar de kans op een miskraam is er ook zeker. Deze twee dingen in combinatie met de bloedingen lijken me niet heel veel belovend.

3. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda

Bovenstaande reactie... die was dus van mij...

Ik heb 3 miskramen gehad; 6,8 en 13 weken. Ten allen tijde als ik belde met een termijn waarbij hartactiviteit zichtbaar zou kunnen zijn, mocht ik altijd komen. Zelfs op Koninginnedag ooit mogen komen terwijl ze alleen dienst had. Die 5 minuten (want meer waren het niet) gaven mij duidelijkheid dat hartje idd gestopt was en ik niet ene week in angst hoefde te zitten.

We begrijpen allemaal dat je er geen invloed op hebt natuurlijk.

Jij als vk, neemt hopelijk dit soort reacties mee voor in de toekomst. Als je ook maar eventjes tijd hebt, máák die dan ook aub die dag zodat zwangere gerustgesteld is, of weet waar ze aan toe is...

Hopelijk gaat het goed met berichtschrijfster (geen idee) maar wilde dit toch wel even meegeven. Zelfs met mijn zwangerschappen met minder leven mocht ik écht ten allen tijde meteen komen voor echo of hartje luisteren. Zelfs in de avonden kwamen ze dan bij me langs. Ook al kin het komen door termijn, of weinig ruimte.

Stress voor moeder is ongelooflijk slecht zeiden ze altijd.

Ik heb maar geboft met mijn vk (2 praktijken) dan. Nu mag ik elke week een echo omdat ik dus meerdere mk heb gehad en deze zwangerschap niet (meer) gepland was en ik de benodigde medicijnen niet heb gebruikt om zwanger te blíjven.

Alles voor míjn zekerheid zeggen ze. Alles kostenloos en nooit een bericht gehoord als in "je kunt niets aan uitkomst veranderen".
    Dat begrijp ik gelukkig natuurlijk zelf ook wel:)
    Bedankt voor jouw uitleg. Maakt hoop duidelijk. Ik hoop dat mijn (En andere) reacties ook hoop duidelijk maken dat een korte echo van paar minuten al voor rust kan zorgen ook al is het later op die dag oid. Niet afschepen met 'we kijken over een week wel'.

Fijne avond

sarah28 vindt dit leuk.
  4. Mimi123

Mimi123 Bekend lid

2 aug 2019
    678
    389
    63
    Vrouw
    Ik ken het niet, heftig om dit te moeten horen. Zo blijf je in spanning. Ik hoop toch dat het nog goed kan komen. Sterkte❤️

Baby1992C vindt dit leuk.
  5. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Juist, dat doe ik dus ook. Ik wring me dagelijks in allerlei bochten om vrouwen in exact jouw situatie gerust te stellen en er mijn best voor te doen dat ze zo snel mogelijk duidelijkheid hebben. Ik ga regelmatig aan het eind van mijn spreekuur nog even wat langer door voor die ene echo. Of ik rijd na het einde van mijn 24uurs dienst nog even bij iemand thuis langs om het hartje te luisteren. Ook al heb ik de hele nacht gewerkt of wacht mijn eigen gezin op me.

Ook/juist in het weekend en met feestdagen omdat ik weet dat het rot is om in onzekerheid te zitten.

Ik ken geen enkele collega die dit niet doet. Verloskundige zijn is wat dat betreft echt een roeping en niet zomaar een beroep.

Jij hebt het geluk gehad dat op alle momenten waarop je belde er ook de mogelijkheid was om direct langs te komen of de vk naar je toe kon komen.

Maar als je belt en dat is niet mogelijk, dan is het ook gewoon echt niet mogelijk, neem dat maar van me aan. En dan een reactie als "Ik zou een andere vk zoeken" wordt ik dus best pissig van. Hopelijk begrijp je dat.

6. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda

En ik word pissig van vk die tegen zwangeren zeggen: "een echo geeft geen zekerheid en je komt gewoon volgende week voor een echo".

Overigens is dat na je spreekuur langskomen niets bijzonders. Het maakt je gewoon een goede verloskundige.

Ik heb namelijk ook een beroep waarbij ik mijn klanten niet zomaar kan laten staan. Dit houdt ook bij mij soms in (zoals vandaag) dat ik 3u later dan gepland thuis was, bij mijn gezin. Alwaar ik ook geen kerst mee had gevierd omdat ik dagen van huis was en aan het werk, omdat ik iets voor een klant wilde uitzoeken vandaag. Het maakt me niet een super-mensch maar goed in mijn vak en daarom komen ze bij mij terug :)

Maar hierin verschillen we duidelijk van mening, of je hebt mijn mening niet goed gelezen. Ik had t niet over vk die zeggen: kom aan het einde van spreekuur maar langs (want dat heb ik ook meegemaakt wat logisch is) maar vk die zeggen; er valt niets uit op te maken en kom volgende week maar langs. Daar doelde ik op.

Nogmaals; verschil van mening of elkaars mening niet helemaal begrijpen dat kan ook. Maar om hierdoor her bloed onder je nagels vandaan te laten komen vind ik nogal ver gaan.

7. Baby1992C

Baby1992C Actief lid

27 apr 2019
    143
    225
    43
    Vrouw
    dankjewel!
    Vervelend he, ik ga ervan uit dat het niet goed is. Maar ben allang blij dat een mola zwangerschap is uitgesloten.

8. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Ik heb het niet over een week wachten op een echo of iemand afschepen met "we zien wel".

Als je het topic nog eens leest zie je dat TS op donderdag (2e kerstdag) belde met bloedverlies. Haar VK was toen met een bevalling bezig. Later die dag heeft ze opnieuw gebeld en werd gezegd omdat ze geen stolsels of buikpijn had om het even aan te kijken en anders de volgende dag opnieuw te bellen voor een echo (die ze ook heeft gehad op vrijdag).

Een ander forumlid belde ook op 2e kerstdag haar verloskundige met bloedverlies dat eerst rood was maar toen bruinig en bijna gestopt. Zij had op maandag al een echoafspraak staan en zou dan ongeveer 6 weken zijn. Dan hebben we het over 4 dagen wachten, waar een weekend tussen zit waarin de mogelijkheden voor echo's een stuk beperkter zijn, én nog het feit dat bij zo'n vroege echo de kans dat je geen duidelijkheid krijgt best groot is.

Geen idee verder waarom je jouw eigen beroep en de dagen die jij werkt erbij haalt, lijkt me niet zo relevant voor deze discussie.

Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat er achter het spoednummer van je VK een mens zit, geen machine. En dat dat mens haar uiterste best doet en ook echt dat stapje harder loopt maar niet alleen voor jou maar ook voor de honderden andere zwangeren en baby's die ze onder zorg heeft. Het zijn niet in de eerste plaats "klanten" die ze blij wil maken. Ze is verantwoordelijk voor hun gezondheid en om dat goed te kunnen doen moet ze prioriteiten kunnen stellen en soms moet ze daarin keuzes maken.

Als ze daarbij nog tijd heeft om wél die echo te maken voor jouw gemoedsrust dan doet ze dat heus, maar ze kan zich niet in tweeën splitsen of nog een extra uur in die 24uurs dienst proppen.

Dan mag jij dit een verschil van mening noemen, ik vind jouw reactie respectloos en daarom reageer ik er op.

Jij hebt zo te lezen een hele fijne vk waar ze met je meedenken en ook nog de logistieke mogelijkheid hebben om je tegemoet te komen met extra echo's. Daar mag je blij mee zijn maar realiseer je dat dit een service is die wordt geboden als het kan. Geen recht dat je kunt opeisen.

Soekie, NienkeB, Nixter en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Mimi123

Mimi123 Bekend lid

2 aug 2019
    678
    389
    63
    Vrouw
  10. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda

Ik reageerde met mijn werk in de reactie omdat jij erover begon dat je niet bij je familie kon zijn meteen maar langs de zwangere ging. Klonk bijna alsof je een bedankje of schouderklopje wenste. Ook ik in dienstverlenende sector werkt over om mensen te helpen, daar waar kan en waar nodig. Vond die genoemde reden dus echt overbodig.

Anyway, heb inmiddels 2 vk-praktijken gehad. 3 miskramen (6-8-13 weken) en 2 doorgaande zwangerschappen. 1 zit ik nu middenin een hopelijk doorgaande zwangerschap.

Ik doel niet op feit dat je binnen uur klaar moet staan voor een patiënte maar met zulke angsten en zon verleden (TO heeft 4 miskramen gehad) moet er wel even iets meer gekeken worden naar de case. Niet elke zwangere is dezelfde. Een ongeruste zwangere kan best gezien worden binnen 48u max. Dan is zij gerustgesteld en voelt zich gehoord. Daarvoor hoeft ze niet extreem dankbaar te zijn, dit hoort gewoon bij een verloskundigen-praktijk. Als zij haar willens en wetens ongerust laten zijn tot een volgende afspraak die 6 dagen later pas is, zou ik als ervaringsdeskundige adviseren om over te stappen naar een praktijk die je wel die zekerheid wil geven. Gelukkig staat die keuze vrij in Nederland en mag je overstappen.

Een praktijk of vk mag de keuze maken de zwangere in onzekerheid te laten "omdat een echo toch geen zekerheid geeft voor verloop van zwangerschap" maar dan moeten ook consequenties gedragen worden indien zwangere zich niet begrepen voelt en overstapt naar 1 die wél tijd kan en wil maken voor patiente.

Ik ben zeer gelukkig met mijn beide vk-praktijken. Ook een bevriende vk die op een uur rijden woont, handelt gelukkig op deze manier. Die vindt stress in de zwangerschap door bloedverlies wel prioriteit en komt dus dan ook wat later dan gepland thuis ;)

Dit wordt mijn laatste bericht in dit topic, ook als reactie en zal een eventuele reactie van jou dus niet meer lezen. We verschillen van mening hierover en ik blijf bij mijn mening dat als je je niet gehoord voelt; je moet overstappen er zijn genoeg praktijken in Nederland.

Wens jou een fijne avond en een fijne jaarwisseling. Wellicht is het werkze met mooie bevallingen of her geruststellen van een patiënte.

Groetjes

sarah28 vindt dit leuk.
  11. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.327
    8.833
    113
    Vrouw
    Dit lijkt mijn verhaal wel. Volgens mijn eigen berekening zou ik 6+3 weken zwanger zijn toen het bloedverlies begon. Begon met heel lichtroze met het afvegen en werd steeds meer. Geen buikpijn. Geen stolsels. Mocht gelukkig dezelfde dag komen voor een echo. Daarop was een vruchtje te zien die overeenkwam met 5+1 weken. Ook zag ze iets van bloed maar dat ging al richting de baarmoedermond. Ik moest toen na 1,5 week terugkomen, dan zou er zeker een hartje te zien moeten zijn. Uiteindelijk heb ik in totaal ongeveer zo'n 3 dagen gebloed wat nog minder was dan een menstruatie. Helaas was er op de tweede echo al geen vruchtje meer te zien... :cry:
    Heel veel sterkte, ik hoop dat bij jou alles goed is!

12. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Helemaal eens met dit! Ik heb deze ervaring gelukkig ook met al mijn zwangerschappen gehad (de eerste die begon met hevige krampen en helderrood bloedverlies terwijl ik niet wist hoe ver ik was, mocht meteen komen en nog naar t ziekenhuis doorverwezen, de tweede waarbij ik een twijfelachtige echo kreeg en liever geen 3 weken wilde wachten, maar 1.5 en deze zwangerschap waarin ik erg bang en onzeker was de eerste 4 maanden). Ik vind ook dat t een belangrijke taak van een vk is om zwangere vrouwen gerust te stellen, al dan niet met een echo. Dus idd een tip, bekijk t niet alleen van de fysieke kant, maar ook van de mentale/menselijke kant. Hier op t forum zul je veel verhalen tegenkomen waarbij t daar nogal aan mankeerde.

13. Mimi123

Mimi123 Bekend lid

2 aug 2019
    678
    389
    63
    Vrouw

Deel Deze Pagina