Hallo, Ik zit met het volgende. Mijn moeder is vroeger van mij bevallen met 37+2 weken. Ze heeft nooit een echo gehad dus de termijn is bepaald door voelen van de vk en de cyclus. Nou is ze thuis bevallen maar ik moest naar het ziekenhuis omdat o.a. mijn longen nog helemaal niet volgroeid waren. Nu zit ze steeds te roepen dat ik nog niet 'mag' bevallen want met deze termijn is het nog niet volgroeid. Ik neem aan dat ik een uitzondering was of de termijn niet goed bepaald is toen. Maar volgens haar was het een exacte termijnbepaling. Dat kan toch helemaal niet zonder echo? Ik kan er toch gewoon vanuit gaan dat een baby vanaf 37 weken gewoon volgroeid is?
hoi exact kun je het nooit bepalen, zelfs niet met een echo van tegenwoordig, dat is tot op 3 dagen nauwkeurig. Op de cyclus berekenen is inderdaad niet heel nauwkeurig. Dat je longen nog niet volgroeid waren is een uitzondering. Eigenlijk is ieder kind van 37 weken rijp genoeg om geboren te worden. Vanaf nu mag het thuis en is het gewoon veilig. Natuurlijk wordt elk kind goed geobserveerd na de bevalling, en kan het zijn dat er een reden is voor alsnog verder onderzoek. Maar dat kan ook gebeuren als de baby bij 41 weken wordt geboren! Alvast een goede bevalling gewenst! Mirjam