ZH of thuis: moet je kiezen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Gentle, 23 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Er wordt mij regelmatig gevraagd of ik thuis of in het ZH zou willen bevallen. Bij mijn eerste ben ik in het ZH bevallen omdat het daar (in duitsland) standaard was en het leek me wel veilig dan en vertrouwd, omdat iedereen het zo deed.

Nu weet ik het niet zo goed en ik heb eigenlijk ook niet zo'n grote behoefte om me er nu al zo op vast te leggen. Wat is er mis met gewoon laten komen zoals het komt? Ik zorg dat er een kraampakket in huis heb, dat mijn bed op klossen staat, maar ik zorg zeker ook voor een koffertje met het een en ander. Je weet het toch nooit zeker!

Het enige nadeel vind ik dat ik bij mijn eerste bevalling de laatste 5 cm plus het persen e.d. allemaal gedaan heb binnen 45 minuten... Dus het voelt alsof ik straks in die uren van de eerste 5 minuten wel moet beslissen, anders is het te laat...

Nog andere meiden die niet zo duidelijke voorkeur of beslissing hebben?

2. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hoeft nu nog geen defintieve beslissing te nemen. Vaak wil een vk wel weten wat je voorkeur heeft. Op het moment zelf kun je nog beslissen wat je wilt (tenzij je uiteraard een medische indicatie hebt...).

Als je twijfelt is het misschien goed om eens te kijken of het ziekenhuis bij jou in de buurt voorlichtingen organiseert over bevallen in het ziekenhuis. Dan krijg je in ieder geval een beter beeld van het bevallen in een NL ziekenhuis.

3. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Uhm, als je bij de eerste de laatste 5cm. + persen in 45 min. hebt gedaan heb je kans dat je straks geen eerste uren hebt om in te beslissen ;).

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik heb ook pas besloten tijdens de bevalling, deed de vlos helemaal niet moeilijk over.

5. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Als het aan ons ligt bevallen wij in het ziekenhuis! Lijkt mij maar niks thuis! Stel dat het mis gaat...

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou wel met de vk overleggen hoe je erin staat, maar lijkt me dat het geen probleem is...er zijn zoveel mensen die aanvankelijk thuis willen bevallen en uiteindelijk toch in het ziekenhuis komen

7. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik wilde er juist met mijn vk over praten en zij vertelde me dat ik dat op het moment zelf pas hoefde te beslissen.

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.826
    3.611
    113
    Je hoeft idd niet vooraf een keuze te maken, maar mag op dat moment aangeven wat je wilt. Mij gaf het juist rust om vooraf duidelijk te hebben wat ik wilde (in mijn geval sterke voorkeur voor het ziekenhuis), maar als jij het juist prettig vind om te kijken wat je t.z.t wil, dan kan dat gewoon.

9. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb vanaf het begin aangegeven dat ik het niet zeker wist, maar voorkeur eventueel ziekenhuis. Deden ze ook echt niet moeilijk over. Uiteindelijk toen de vk bij bevalling voor het eerst kwam zat ik al op 8 cm ontsluiting, we mochten nog wel naar het ziekenhuis maar toch voor thuis gekozen. Na 1,5 uur persweeën toch nog spullen kunnen pakken om naar het ziekenhuis te gaan i.v.m. niet vorderende uitdrijving, maar ja, dat weet je van te voren ook niet ;)

10. mamanu

mamanu Bekend lid

2 nov 2008
    577
    0
    0
    Ik vind die keuze ook erg lastig en heb maar besloten dat ik wel kijk wat ik wil als het zo ver is. Ik ben vorige keer in 1 uur tijd van 3 cm naar volledig gegaan. Totale bevalling 4 uurtjes dus grote kans dat het deze keer ook weer snel gaat. Dan heb ik waarschijnlijk niet veel keus en wordt het gewoon thuis geprobeerd. Ik kijk wel hoe het deze keer verloopt. Ik ben 1 keer in het zkh bevallen en 1 keer thuis. Ik vond thuis veel fijner...maar kan me voorstellen als het niet volgens boekje verloopt dat miss het zkh een fijner en veiliger gevoel geeft. Succes!

11. kiekeboe

kiekeboe Actief lid

21 aug 2008
    108
    0
    0
    #11 kiekeboe, 24 okt 2011
    Laatst bewerkt: 24 okt 2011
    Ik wilde bij de 2-ling graag thuis bevallen, maar met 2- lingen moet je in het zh bevallen. Mijn man wilde in eerste instantie dat ik nu ook weer in het zh zou bevallen, maar nu gaan we het gewoon thuis meemaken. Het zh is hier met gierende banden 5 minuutjes rijden, dus als er echt wat aan de hand is, dan zijn we er zo. Mijn moeder heeft 8 kinderen thuis gekregen dus als zij het kan, kan ik dat toch ook?

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ssssht, niet van die enge dingen zeggen joh! ;)

Met het idee van 'laatste cm's en persen gaat sneller bij een tweede' heb ik inderdaad na die eerste cm's niet veel keuze meer. Het ZH is hier toch gauw 20 minuten vandaan...

Ik ben er inderdaad ook niet zo bang voor dat er iets verkeerd gaat ofzo. Juist het persen en de daadwerkelijke geboorte ging bij Julia heel snel, dus daar heb ik geen schrik van. Het is alleen die eerste centimeters, als dat weer zo lang zou duren en ik pijnstilling zou willen, dan wil ik wel naar het ZH. Maar dat wil ik inderdaad op dat moment gewoon bedenken!

Fijn dat er meer zo over denken! Dan is het dus niet heel gek om gewoon af te wachten!

13. Storm

Storm Niet meer actief

Bij de eerste wilde ik per se thuis bevallen. Maar toen de bevalling eenmaal op gang kwam had ik er helemaal geen goed gevoel meer bij. Ik ben toen alsnog naar het zkh gegaan. Achteraf maar goed ook, het was thuis niet gelukt.
    Om die reden heb ik met de tweede meteen heel resoluut gezegd in het zkh te willen bevallen. Dit moest ook ivm inleiden.

Maar je hoeft niet bij de keuze te blijven. Als je nu zegt het ziekenhuis, maar op het laatste moment toch thuis wilt blijven (of andersom) is dat helemaal aan jou. Tenzij je gepland gaat bevallen blijven tot het laatste moment beide opties open.

14. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik wilde bij de eerste in het ziekenhuis bevallen... en is (gelukkig!) ook gebeurd...

bij de tweede wilde ik ook in het ziekenhuis bevallen, maar de bevalling ging zo snel... dat de vk mij eigenlijk niet meer naar het ziekenhuis wilde laten gaan...;)
    Stampvoetend en jankend heb ik haar kunnen overtuigen... we kregen richtlijnen voor als ik in de auto zou moeten bevallen... ;) we waren net op tijd!

Bij nummer 3 had ik dus een "probleem"... eigenlijk had ik het ziekenhuis willen bevallen... ;) MAAR ik was bang dat het "in de auto bevallen zou worden"...
    heb me dus ingesteld op een thuisbevalling, MAAR wel alles zo geregeld dat als ik naar het ziekenhuis zou moeten dat het makkelijk zou gaan...
    Zo had ik een bed midden in de huiskamer staan... ;) geen trappen af met kind tussen de benen....

Ik vond het eng idee om thuis te bevallen, maar omdat ik alles zo goed geregeld had, had ik tijdens het bevallen helemaal geen "angst"....
    Achteraf is het goed geweest dat ik deze keuze heb gemaakt... want ging heel snel.... (had vk al gewaarschuwd dat ik haar gelijk ging bellen bij de eerste wee!!, en ze is ook gelijk gekomen..!!)

Nu ga ik maar weer voor thuis.... want tja.. als het steeds korter wordt... ;)

TS ik denk dat je beter wel "een beslissing' kunt maken... het geeft rust in je bolletje en je kunt "er naar toe leven"...
    Bij mijn tweee had ik achteraf makkelijk thuis kunnen bevallen, maar het idee dat ik "opeens" thuis zou moeten bevallen, overompelde me... denk dat dat misschien nog wel meer impact heeft, als opeens in het ziekenhuis moeten bevallen...

15. Bri

Bri Niet meer actief

Juist dat je keuze niet onwrikbaar vastligt vond ik een fijn idee, dat gaf mij rust. Want je weet vooraf niet, hoe je je tijdens de bevalling zult voelen. Zeker niet bij een eerste kindje, maar ook een volgende bevalling kan heel anders verlopen dan je vooraf gedacht had.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het is juist heel goed om geen vooropgezet idee te hebben van je bevalling maar mee te bewegen met wat er gebeurd. Thuis willen bevallen, kan anders lopen omdat het nou eenmaal moet maar dat geldt ook voor in het ziekenhuis willen bevallen. Ik heb ze in mijn omgeving beide... Go with the flow. Een voorkeur hebben is fijn (daar kan je dan ook naar uitkijken) maar hak het niet in steen! :D
    Ik ben van de eerste in het zkh bevallen omdat mijn man dat graag wilde: was prima! En van de tweede ben ik thuis bevallen en ook dat was heel fijn (nog fijner vond ik zelf) maar hield er rekening mee dat ik naar het zkh had moeten gaan (bij de eerste: geen persweeën)... een mogelijke derde moet ik naar het ziekenhuis ivm GBS.. dan heb ik geen keuze! En dat vind ik verschrikkelijk.. het ziekenhuis niet, het geen keuze hebben!

Deel Deze Pagina