Praktisch vraagje! Ik heb een basisverzekering. Toen ik laatst met mn verzekeraar belde ivm kraamzorg vertelde die mevrouw me dat je als zwangere (bij uitzondering) tussentijds je pakket mag uitbreiden. Je kan dat elk moment doen. Zouden jullie dat nu al doen? (Argument: mocht het kindje te vroeg komen of er iets misgaan ben ik goed verzekerd) of wachten tot bijv 3 maanden voor ik ben uitgerekend (argument dan maak ik geen kosten de komende tijd, aangezien het allemaal al duur genoeg is) Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
Hoi Wens Ik ben maar wat blij dat ik een aanvullende verzekering heb: mijn combinatietest werd vergoed (mocht je die willen doen) Ik krijg zwangerschapsgym ook terug (tot 200 euro) Krijg de kraamzorg (ook eigen bijdrage) terug en ik krijg mijn poliklinische bevalling ook terug. daarnaast heb ik persoonlijk rugklachten en dus mijn fysio...krijg ik ook terug. Kortom: na jaren van voor mijn gevoel ''loos'' voor mijn zorgverzekering betalen krijg ik nu echt heel wat terug en ben ik maar wat blij met mijn aanvullende verzekering. Ik zou het dus doen.
Ik heb mn verzekering direct omgezet toen ik zwanger was van de "eerste". Dit is voor mijn geval heel goed geweest anders had ik veel meer moeten betalen ivm curettage enz. Heb het ook laten staan in de maanden dat we niet zwanger waren. Had ook na controles en onderzoeken enz dus dat scheelde ook weer qua kosten. Nu is mn eigen risico op en dat alleen aan medicatie van de miskraam en medicatie die ik in deze zwangerschap nodig heb/had. Dus ik zou t t wel omzetten. Maar het is natuurlijj niet te hopen dat jij al die medicatie enz nodig hebt!
Ps heb dan ook het gezinnen pakket van de cz. Echt "alles" word vergoed. Eigen bijdrage kraamzorg, kraampakket, bevallen in ziekenhuis enz
Nou ik heb een aanvullende verzekering alleen bij mij wordt er niet echt iets extra vergoed wel als ik er een andere verzekering bij neem.
Het is inderdaad wel afhankelijk van de zorgverzekeraar wat daar onder valt en of je halverwege mag wijzigen...
Bij mijn eerste kon ik mijn pakket niet tussentijds aanpassen; ik was in februari uitgerekend en heb het toen dus vanaf 1 januari laten aanpassen. Goed besluit, want veel kosten gemaakt die niet vanuit de basisverzekering vergoed werden. Uiteindelijk is de premie natuurlijk wel hoger, maar bij mij was dat dus alsnog voordeliger dan zelf de kosten voor bevalling, kraamzorg etc te betalen. Om die reden dit jaar meteen voor een uitgebreider pakket gekozen ook al wist ik toen nog niet dat ik zwanger was, we waren wel bezig Geen idee of het nodig gaat zijn, maar ik vind het iig al een prettig idee dat we ons geen zorgen hoeven te maken over mogelijke kosten. Uiteindelijk scheelt het in premie ook niet zoveel, dus ik loop graag het risico dat ik onnodig ietsje meer premie betaal.
Ik heb het begin dit jaar gelijk veranderd bij de zorgverzekering. Had ik dat niet gedaan dan kon ik betalen voor de bevalling en de kraamzorg. En dat hoeft nu niet.
Kijk eerst even wat het aanvullende pakket precies inhoud. Er zijn namelijk pakketten die alsnog die eigen bijdrage voor kraamzorg of poliklinische bevalling op eigen verzoek of geboortecentrum niet vergoeden en dat zou sonde zijn. Kijk ook naar de vergoeding van een lactatiekundige en weeg het tegen elkaar op
Ik heb mijn zorgverzekering vandaag aangepast, dit omdat ik zo ook zwangerschapscursussen vergoed krijg dadelijk. Klein vraagje wat denk ook wel bij dit topic past. Maak je dadelijk eerst je eigen risico op (b.v. bij kraamzorg of zwangerschapscursus) of word dit geheel vergoed zonder het opmaken van je eigen risico.
Goed kijken naar wat je denkt nodig te hebben. Hier hebben we een afweging gemaakt en bleek het uiteindelijk niet uit te kunnen. We wilden sowieso bij dezelfde verzekeraar blijven en alleen het allerduurste pakket had bv vergoeding eigen bijdrage kraamzorg. Maar ik kan mij voorstellen dat het bij andere verzekeraars heel slim kan zijn.
Bij mij gaat het niet van mijn eigen risico af (kraamzorg weet ik zeker cursus niet..) maar ik durf hier niet 100% ja of nee op te zeggen maar dacht van niet..
Antwoord vraag eigen risico: dingen uit aanvullend pakket vallen niet onder eigen risico. Eigen risico geldt alleen voor basisverzekering. Verder vallen er een aantal dingen buiten, zoals huisarts, verloskundige zorg en kraamzorg (los van eigen bijdrage). Zie bv hier Wat valt niet onder eigen risico?
Dat geldt overigens niet voor je vrijwillige ER, dat gaat wel eerst 'op'. Maar het verplichte ER dus niet.
Ik heb geen idee of ik mij verzekering tussentijds kan aanpassen ivm zwangerschap. Zou eigenlijk van een zorgverzekeraar wel stom zijn als ze dat doen, want ze weten dat je kosten gaat maken en die moeten zij dan vergoeden. Ik heb eind vorig jaar gekeken naar wat ik mogelijk nodig denk te hebben qua zorg voor de zwangerschap (ik wist in december nog niet dat ik zwanger was) en heb gekeken naar het pakket die dat zou vergoeden. Als ik bereken hoeveel ik extra aan premie moet betalen voor dat pakket dan weegt dat niet op tegen de kosten die ik eventueel zou maken. Daarbij zit je met een wettelijk eigen risico die je altijd zelf moet betalen, Dus de 1e 360 euro ben je al kwijt. Aangezien het niet uit kan om meer premie te betalen zonder dat je weet of je die zorg nodig hebt heb ik ervoor gekozen om mijn verzekering op de basis te houden. Ik neem daarmee wel het risico dat ik wellicht voor hoge kosten kom te staan, maar die kan ik prima zelf dragen. Heb ik de zorg niet nodig dan heb ik fijn een eigen spaarpotje opgebouwd.
ik heb de beste aanvullende gekozen, de eigen bijdrage kraamzorg word vergoed, eventueel 15 uur extra kraamzorg, bevallen in het ziekenhuis zonder medische indicatie word vergoed (ik wil absoluut niet thuis bevallen), dus het kan bij mij wel uit! haha