Beste verloskundige, Ik heb afgelopen week een HSG gehad op cyclusdag 10, voor eisprong. Mijn gynaecoloog heeft niets gezegd over wel of niet zwanger mogen worden deze ronde. Nu lees ik op internet tegengestelde adviezen. Er zijn ziekenhuizen die in de folder aangeven dat je in de ronde van de HSG niet zwanger mag worden en er zijn ziekenhuizen die zeggen dat het wel mag. Nu vraag ik mij af, wat is waar? Kan een HSG (dna)schade aan de ongesprongen en onbevruchte eicel toe richten? Als jullie linkjes hebben naar wetenschappelijke literatuur/onderzoek dan zou ik het ook fijn vinden om dat te kunnen lezen. Ik maak me nu nogal druk. Morgen is waarschijnlijk mijn eisprong en nu zit ik heel erg te twijfelen of we er wel of niet voor moeten gaan. Alvast hartelijk bedankt.
Goedenavond, ik kan me goed voorstellen dat je graag duidelijkheid wilt hierover en de kans niet onbenut wilt laten. In het ziekenhuis waar ik werkzaam ben, mag je wel direct zwanger worden. Zeker omdat vrouwen nog weleens zwanger willen raken na een hsg. Een hsg plan je ongeveer 10 dagen na de menstruatie, zodat het geen kwaad kan voor een een eventueel aanwezige zwangerschap en het baarmoederslijmvlies voldoende hersteld is van de menstruatie. Ik kan geen wetenschappelijke literatuur vinden over dit onderwerp. Als je twijfelt zou ik je aanraden contact op te nemen met het ziekenhuis waar je de hsg gehad hebt en wat zij voor advies geven. Daarnaast weten zij welke contrastvloeistof gebruikt is en of er schadelijk stoffen inzitten, die kwaad zouden kunnen voor een bevruchte eicel. Succes en ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Groetjes Monique